چاپ این صفحه

بوتاکس چیست و چگونه عمل می کند

تعداد بازدید : 852
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۷/۲۱

در حال حاضر تزریق بوتاکس (Botox) یکی از پر طرفدارترین درمان های زیبایی شناخته شده است، بوتاکس در حقیقت از سم «بوتولینوم» (Botulinum toxin) تشکیل شده است که ما امروزه، آن را با نام تجاری «بوتاکس» آن را می شناسیم. نام تجاری بوتاکس، یک محصول آمریکایی است و به علت محبوبیت و ماندگاری تجاری آن، امروزه به جای نام علمی بوتولینوم به کار می رود.
این ماده از سم باکتری کلستریدیوم تشکیل شده است که زیر پوست انسان تزریق شده و مانع حرکت ماهیچه های زیر پوست، در آن ناحیه می شود. بدین ترتیب، ماهیچه های مربوط به آن قسمت، ناتوان شده و کشش و انقباضی که باعث بروز چین و چروک روی پوست هستند از بین می رود. در نتیجه، این عمل، می تواند درمانی برای رهایی از چین و چروک ها و همچنین جوانسازی پوست و حتی کاهش تعرق در افراد تلقی شود.

انواع بوتاکس

دیسپورت (Dysport)

«دیسپورت» نیز نام تجاری دیگری از بوتولینوم است که محصول کشور انگلستان می باشد و جزو بهترین محصولات است. تزریق بوتاکس از نوع دیسپورت حاوی بوتولینوم نوع A می باشد. بعد از تزریق این ماده به پوست فعالیت های عصبی عضلات موجود در آن ناحیه به طور موقت مسدود می گردد، از این متد به منظور درمان و پیشگیری از چین و چروک های صورت استفاده می شود. تأثیرات این نوع تزریق را در بازه ی زمانی بین 2 تا 7 روز می توان مشاهده کرد.

مسپورت

مسپورت در حقیقت نام تجاری ایرانی بوتولینوم است، در تزریق بوتاکس از نوع مسپورت این ماده به پوست صورت تزریق می شود تا درمان و یک راه پیشگیری برای چین و چروک های موجود در پوست صورت باشد. می توان گفت که این ماده تقریبا شبیه دیسپورت است، اما هزینه و قیمت کمتری دارد.

زئومین (Xeomin)

زئومین، دیگر نام تجاری بوتولینوم است که محصول کشور آلمان می باشد.

نرونوکس (Neuronox)

از دیگر نام های تجاری بوتولینوم، نرونوکس است که محصول کشور کره است..

بوتاکس در کدام از نقاط بدن انجام می شود؟

تزریق بوتاکس در قسمت های مختلف صورت که بالای بینی هستند انجام می شود: بوتاکس بین ابروها و خطوط پیشانی، بوتاکس اطراف چشم ها، بوتاکس در ابروها و تزریق بوتاکس در بالای بینی.
بوتاکس، گاهی در زیر بغل، برای از بین بردن کلی تعرق زیر بغل نیز استفاده می شود. بدنسازان و ورزشکاران که به پرورش اندام می پردازند، برای جلوگیری از تعرق زیاد زیر بغل در زمان ورزش، به دنبال بوتاکس زیر بغل هستند. هم چنین، دیگر افراد نیز برای جلوگیری از لک افتادگی در اثر عرق زیر بغل، به تزریق بوتاکس زیر بغل مبادرت می ورزند. بدین ترتیب، حدود نیمی از سال، تعرق زیر بغل صورت نمی گیرد و نگرانی های ناشی از آن بر طرف می گردد.در ادامه به شرح هریک از آنها خواهیم پرداخت.


بوتاکس بین ابروها و خطوط پیشانی

این تزریق بوتاکس به طور مستقیم بین عضلات ابرو و خطوط پیشانی بر روی عصب های موجود در این نواحی انجام می شود و هدف از این کار کاهش خطوط اخم در این نقاط است. استفاده از این نوع تزریق می تواند خطوط ما بین ابرو ها ـ که آنها را با عنوان «خطوط 11» می شناسیم ـ را رفع نماید. باید یادآوری نمود که برای خطوط عمیق پیشانی، تزریق بوتاکس به تنهایی کارآمد نیست و نیاز به تزریق ژل و یا فیلر نیز می باشد.

بوتاکس ابرو


بوتاکس اطراف چشم ها

استفاده از این تزریق بوتاکس برای کاهش خطوط اطراف چشم می باشد که آنها را با عنوان خطوط «پنجه کلاغی» می شناسیم. این خطوط، در زمان خندیدن، کاملا مشخص می شوند.از این تزریق بوتاکس برای اصلاح پلک های نامتقارن یا ابروهای نامتقارن نیز استفاده می شود.

بوتاکس اطراف چشم


تزریق بوتاکس در زیر چشم ها

ممکن است بعضی مراکز درمانی، برای از بین بردن چین و چروک های زیر چشم به صورت موقت، و یا جوانسازی پوست، و کاهش تیرگی ها، یا حتی گودی زیر چشم، تزریق بوتاکس را پیشنهاد بدهند. بوتاکس در این قسمت، نمی تواند برای از بین بردن تیرگی استفاده می شود، همین طور، بوتاکس، برای پر کردن گودی زیر چشم نیز استفاده نمی گردد (یادآوری می شود که بوتاکس، فیلر و پرکننده نیست). تزریق بوتاکس در این نواحی غیر قانونی است و در کلینیک جلوه ماندگار، در چنین محل هایی تزریق بوتاکس انجام نمی گیرد. در این منطقه‌ی صورت، از تزریق ژل مخصوص زیر چشم استفاده می شود.

تزریق بوتاکس زیر چشم

بوتاکس ابرو 

این تزریق بوتاکس به منظور از بین بردن خطوط اخم استفاده می شود که باعث بالا رفتن حدودی ابرو (لیفت سطحی ابرو) نیز می گردد. پایین بودن ابرو ها سبب می شود چین و چروک بیشتری بر نواحی صورت پدید آید؛ در نتیجه افرادی که دارای ابروهای افتاده هستند می توانند از این نوع بوتاکس برای رفع تقریبی افتادگی ابروی خود استفاده نمایند، اما این بالا رفتن، موقت و ناچیز است و در واقع، لیفت محسوب نمی شود.

تزریق بوتاکس در خطوط لب و پایین لب

هم چنین، ممکن است شما تبلیغ تزریق بوتاکس صورت برای خطوط موجود در اطراف لب (که در اثر لبخند پدید می آیند و برخی از آنها به صورت خطوط عمودی در اطراف لب دیده می شوند)، را نیز ببینید. تزریق بوتاکس در برخی از این نواحی صورت، غیر قانونی نیست، ولی در کلینیک جلوه ماندگار، در چنین محل هایی تزریق بوتاکس انجام نمی گیرد. در این محل ها، بیشتر از تزریق ژل استفاده می شود.

مزایای جوانسازی صورت با تزریق بوتاکس

  • برخورداری از حداقل حساسیت و عوارض جانبی
  • حداقل میزان درد و خونریزی
  • زمان کوتاه انجام عمل همانند فرایند‌های تزریقی دیگر (تزریق ژل و چربی)
  • استفاده از بی‌حسی موضعی (پماد و تزریقی)
  • از بین بردن خطوط اخم، خطوط لبخند و خطوط عرضی پیشانی
  • از بین بردن چین و چروک‌های موقتی زیر و اطراف چشم و لب
  • جلوگیری از تبدیل چین و چروک‌های موقت به چین و چروک‌های دائم
  • قابلیت کاهش عمق در چین و چروک‌های دائمی پوست صورت و به اصطلاح تبدیل چین و چروک‌های دائمی به موقت
  • لیفت و کشیدگی پوست و رفع چین و چروک‌های ریزِ دور ابرو
  • رفع چروک بینی حین خندیدن

اقدامات و مراقبت های قبل از تزریق بوتاکس صورت

عدم مصرف داروی ضد التهاب تا ۲ هفته پیش از بوتاکس صورت
خودداری از مصرف الکل و دخانیات، حداقل تا ۱ هفته پیش از بوتاکس صورت
گزارش به پزشک در صورت مصرف مکمل‌های غذایی یا ویتامین به منظور پیشگیری از بروز حساسیت ناگهانی بر اثر تزریق بوتاکس صورت
پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی همچون “جِنتامایسین”، “استرپتومایسین” و “کانامایسین” پیش از تزریق بوتاکس صورت
در صورت استفاده از پنی‌سیلامین در درمان رماتیسم مفصلی – Rheumatoid Arthritis و داروی ضد مالاریا “کلروکین”، “سیکلوسپورین” یا سابقه‌‌ حساسیت به بوتاکس؛ از تزریق بوتاکس صورت جدا خودداری کنید چرا که عوارض جانبی مخاطره‌آمیزی همراه خواهد بود.
نکته: لطفا توجه داشته باشید که بوتاکس صورت تنها باید در کلینیک‌های معتبر و تحت نظارت افراد متخصص و با تجربه صورت بگیرد. در غیر اینصورت با عواقب و نتایج خوشایندی همراه نخواهد بود.

اقدامات و مراقبت های بعد از بوتاکس صورت

  • عدم لمس ناحیه‌ی تزریق شده پس از بوتاکس صورت
  • پرهیز از مصرف الکل در هر میزان و دوز پیش از بوتاکس صورت
  • پرهیز از هرگونه فعالیت فیزیکی سنگین پس از بوتاکس صورت
  • ترمیم تزریق پس از زمان میانگین ماندگاری بوتاکس صورت
  • عدم ماساژ صورت به‌خصوص در نواحی تزریق بوتاکس صورت
  • استفاده از ویتامین K و پماد ضد التهاب آرنیکا در نواحی تزریق بوتاکس صورت
  • پرهیز از انجام عمل‌های زیبایی همچون لایه‌برداری با میکرودرم اَبریژن (میکرودرمی) و موارد مشابهی که روی صورت انجام می‌شوند.
  • برقراری ارتباط و مراجعه به پزشک در صورت بروز عوارض جانبی که پیشتر به تعدادی از آن‌‌ها اشاره داشتیم.

فواصل بین جلسات بوتاکس صورت

در صورت موقتی بودن چین و چروک‌های صورت و از بین رفتن آن‌ها پس از یک جلسه بوتاکس صورت، نیازی به تزریق مجدد نیست. اما پس از طی شدن زمان ماندگاری  بوتاکس تزریق شده که معمولا بین شش الی هشت ماه است؛ یک جلسه تزریق برای تمدید نتایج حاصل از بوتاکس صورت در ناحیه تزریق شده نیاز است.

در صورت عمیق یا دائمی بودن چین و چروک‌های صورت، دو الی سه جلسه بوتاکس صورت به منظور کاهش عمق یا تبدیل چین و چروک‌های دائمی به موقت موردنیاز است که فاصله بین این جلسات نباید کم‌تر از یک ماه باشد و پس به اتمام رساندن هر سه تزریق، برای تزریق مجدد می‌بایست تا اتمام زمان ماندگاری بوتاکس صورت صبر کرد.

 

چاپ این صفحه