چاپ این صفحه

نحوه استفاده از هیدروکسید کلسیم دندانپزشکی

تعداد بازدید : 625
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۸/۳

هیدروکسید کلسیم به صورت پودر سفید رنگ بی بو است و در صنعت کاربرد های زیادی دارد. این ترکیب با فرمول شیمیایی Ca(OH)2 شناخته می شود و نام دیگر آن آهک هیدراته یا آهک آبدار است. این ماده با توجه به ویژگی های فراوانی که دارد از کابرد های زیادی برخوردار است. از جمله صنایع غذایی، تصفیه آب و فاضلاب، عامل منعقد کننده، تهیه آمونیاک، اصلاح کننده PH، تهیه گچ و سیمان، کاغذسازی، تهیه سموم آفت کش، تصفیه شکر، تولید پلاستیک، چرم سازی و… اشاره کرد. یکی از مهم ترین کاربرد های هیدروکسید کلسیم در دندانپزشکی است. در این مقاله قصد داریم تا نحوه استفاده از هیدروکسید کلسیم را در دندانپزشکی مورد بررسی قرار دهیم.

هیدروکسید کلسیم چیست؟

هیدروکسید کلسیم یک ترکیب معدنی می باشد که به خاطر داشتن ضریب انحلال پذیری پایین از نظر شیمیایی تقریباً در آب نامحلول است. انحلال این ترکیب گرماده است و لازم است که بدانید محلول های این ترکیب می تواند باعث سوختگی شیمیایی شوند. محلول های آبی این ترکیب را آب آهک می نامند که باز های با قدرت موسط هستند و در برابر اسید ها از خود واکنش نشان می دهند و تولید نمک می کنند. این نوع ترکیب فلز های همچون آهن و فولاد را در برابر خوردگی محافظت می کند.  جالب است که بدانید که این ترکیب به دلیل تشکیل کربنات کلسیم در برابر کربن دی اکسید به صورت شیری درمی آید و به این فرآیند کربناتاسیون می گویند. در این فرآیند با گرم شدن ترکیب دی اکسید کربن و کلسیم هیدروکسید، اکسید کلسیم و آب تشکیل می شود.

هیدروکسید کلسیم چیست؟

ویژگی های هیدرکسید کلسیم دندانپزشکی

  • جذب مجدد داخلی و خارجی
  • اثر آنتی باکتریال و رادیو اپک عالی
  • پرکردن دائم کانال ریشه
  • تشکیل دیواره بافت سخت در انتهای ریشه
  • مناسب جهت کانال های لیکیج دار و اپکسیفیکاسیون
  • درمانی آسان برای بستن دائمی اپکس در دندان های شیری
  • مناسب جهت پالپکتومی و پالپ کپینگ
  • یک سرنگ 2/2 گرمی به همراه 10 عدد تیوپ یکبار مصرف

کاربرد های هیدروکسید کلسیم در صنعت

همانطور که گفته شد هیدروکسید کلسیم در صنعت کاربرد های زیادی دارد. در ادامه مهم ترین کاربرد های این ترکیب را در صنعت مورد بررسی قرار می دهیم.

کاربرد های هیدروکسید کلسیم در صنعت

صنایع غذایی

یکی از مهم ترین کاربرد های هیدروکسید کلسیم در حوزه صنایع غذایی می باشد. تولید کنندگان فعال در این صنعت از نوع خوراکی از این ترکیب برای تولید انواع ترشی و خیار شور استفاده می کنند تا بافت فرآورده را ترد و شکننده نماید.

از دیگر کاربرد های این ترکیب در صنایع غذایی، تهیه آرد از ذرت می باشد. بسیاری از فرآورده های غذایی تهیه شده با آرد ذرت حاوی مقادیری از کلسیم هیدروکسید هستند. با استفاده از این ترکیب معدنی و طی انجام فرآیند کربناتاسیون، تولید کنندگان صنایع غذایی قادرند تا شکر را از ناخالصی ها تصفیه کرده و ساکارز خالص را تهیه کنند.

تصفیه آب

هیدروکسید کلسیم به دلیل داشتن خاصیت انعقادی و خنثی کنندگی به خوبی باعث ایجاد رسوب آلاینده های آب شده و آب را از لجن و لخته های آلوده پاک می سازد. این ترکیب دارای خاصیت آنتی باکتریال نیز بوده و با نابود کردن میکروارگانیسم ها، بوی بد آب را از بین می برد.

کاغذسازی

این ترکیب در صنعت کاغذسازی به منظور تبدیل چوب به خمیر چوب طی فرآیند کرافت هم کاربرد دارد.

کشاورزی

هیدروکسید کلسیم به دلیل داشتن خاصیت بازی، در صنعت کشاورزی به عنوان کو شیمیایی و برای بالا بردن سطح PH خاک های اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

دندانپزشکی

هیدروکسید کلسیم در دندانپزشکی هم کاربرد فراوانی دارد و از این ترکیب در دندانپزشکی برای جلوگیری از خونریزی و جهت انعقاد خون و همچنین برای پانسمان ریشه، پر کردن دندان و همچنین روکش دندان استفاده می شود.

مزیت های استفاده از هیدروکسید کلسیم در دندانپزشکی

  1. خاصیت آنتی باکتریال و radiopacity بالا
  2. مواد خمیری شکل قابل ترکیب شدن
  3. نوع سرنگی این محصول قابلیت حمل راحت به داخل کانال را دارد
  4. این مواد به صورت یکبار مصرف هستند و از آلودگی آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد

مزیت های استفاده از هیدروکسید کلسیم در دندانپزشکی

روش استفاده هیدروکسید کلسیم در دندانپزشکی

توجه داشته باشید که بعد از آماده سازی کانال ریشه باید این ناحیه خشک و تمیز خواهد شد. همچنین برای هدایت نوک سرنگ از رینگ دور سرنگ استفاده می شود سپس نوک سرنگ را داخل کانال قرار می دهیم و بعد از این مرحله کانال را کاملا پر می کنیم و در حین پر کردن کانال سرنگ را کم کم از کانال خارج می کنیم. در این مرحله قسمت های اضافی خمیر را با پین های خاصی استریل می کنیم. توجه داشته باشید که سر سرنگ استفاده شده را باید دور ریخت و برای بیمار جدید از یک سرنگ جدید استفاده می شود. توجه داشته باشید که این قسمت را می توان با چرخاندن سرسرنگ جدا و تعویض کرد.

نکاتی که باید رعایت کنید

  • بعد از ناحیه apex را با این ماده پر نکنید
  • از قرار دادن این ماده در معرض آفتاب خود داری کنید
  • در پوش سرنگ را همیشه روی سرنگ قرار دهید
  • این ماده باید در جای خنک و خشک نگه داری شود
  • تاریخ انقضای این محصول 2 سال بعد از تولید است
  • اجزای تشکیل دهنده هیدروکسید کلسیم
  • 2.2 گرم خمیر داخل سرنگ
  • سرپلاستیکی خمیده که استفاده از این مواد را راحتتر می کند
  • یک حلقه دور سر سرنگ این ماده هست که برای علامت گذاشتن مناسب است
  • ابعاد 228*61*22 mm
  • وزن 83 گرم

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با "نحوه استفاده از هیدروکسید کلسیم دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم. همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید.

چاپ این صفحه