چاپ این صفحه

پکیج تک مبدل بهتر است یا دو مبدل؟

تعداد بازدید : 585
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۸/۷

تفاوت پکیج تک مبدله و دو مبدله را قصد داریم در این نوشته توضیح دهیم. همچنین اطلاعات کاملی در مورد مزایا و معایب هر یک از این پکیج ها بیان می کنیم. پکیج یکی از کاربردی ترین و ایمن ترین انواع وسایل گرمایشی به حساب می آید. مهم ترین مزیت استفاده از پکیج این است که هم برای تأمین آب گرم مصرفی و هم برای گرمایش هوای خانه مورد استفاده قرار می گیرد.

پکیج در طول سال آب گرم مورد نیاز ساختمان را تأمین می کند. در فصول سرد سال نیز علاوه بر تأمین آب گرم مصرفی برای گرم کردن آب رادیاتورها و گرمایش خانه استفاده می شود. قطعه ای به نام مبدل در پکیج وجود دارد که برای عملکرد صحیح پکیج ضروری می باشد. برخی از پکیج های دیواری تک مبدله و برخی نیز دو مبدله هستند.

نحوه عملکرد پکیج تک مبدله

برای آشنایی با تفاوت پکیج تک مبدله و دو مبدله ابتدا نحوه عملکرد هر یک از این انواع پکیج را توضیح می دهیم. پکیج تک مبدل (Bithermic) به گونه ای طراحی شده است که برای تأمین آب گرم مصرفی و گرمایش تنها یک مبدل حرارتی اصلی دوبل دارد که به این مبدل ها مبدل دو منظوره گفته می شود.

 آب گرم مصرفی و گرمایش در این نوع پکیج ها با تماس مستقیم با شعله مشعل تأمین می شود. مبدل موجود در این پکیج ها با شعله مشعل در تماس است و آب در این قطعه گرم شده و بعد به داخل لوله های آب گرم یا رادیاتور وارد می شود. پکیج تک مبدله برای گرم کردن آب مصرفی به این ترتیب عمل می کند که با باز کردن شیر آب گرم، آب وارد مبدل می شود. همان طور که گفتیم مبدل با شعله مشعل در تماس است و آب به این ترتیب گرم شده و بعد وارد لوله آب گرم مصرفی می شود.

زمانی که حالت زمستانی پکیج های تک مبدله را فعال می کنیم پکیج برای تأمین آب گرم مورد نیاز رادیاتورها به این ترتیب عمل می کند که مسیر حرکت آب از طریق شیر سه طرفه به سمت رادیاتورها می رود. همچنین برای گردش آب در رادیاتور و مبدل پمپ پکیج شروع به کار می کند.

نحوه عملکرد پکیج تک مبدل

نحوه عملکرد پکیج تک مبدل

نحوه عملکرد پکیج دو مبدل

با آشنایی با نحوه عملکرد پکیج دو مبدله و مقایسه آن با عملکرد پکیج تک مبدله می توانید متوجه تفاوت پکیج تک مبدله و دو مبدله شوید. پکیج های دو مبدله دارای دو نوع مبدل می باشند، یک مبدل اصلی یا اولیه و یک مبدل ثانویه یا مبدل صفحه ای. این دو نوع مبدل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و میان آن ها مدار کوچکی ایجاد می شود. زمانی که دستگاه روشن می شود، مبدل ثانویه یا صفحه ای توسط آب گرم موجود در مدار، گرم می شود.

در حالت زمستانی پمپ، آب را در مبدل اولیه به گردش در می آورد و مبدل اصلی یا اولیه آب گرم مورد نیاز برای رادیاتورها را تأمین می کند. همچنین برای تأمین آب گرم مصرفی، پمپ، آب را در مبدل ثانویه یا صفحه ای به گردش در می آورد.

نحوه عملکرد پکیج دو مبدل

نحوه عملکرد پکیج دو مبدل

تفاوت پکیج تک مبدله و دو مبدله

  • هر دو نوع این پکیج ها آب را به یک میزان گرم می کنند و تفاوت آن ها در تعداد مخزن می باشد. همان طور که توضیح دادیم در پکیج های تک مبدله، تنها یک مخزن وجود دارد و هر دو لوله ی آب گرم رادیاتورها و مصرفی از این مخزن عبور می کنند. اما در پکیج های دو مبدله دو مخزن برای لوله آب گرم مصرفی و لوله آب گرم رادیاتورها وجود دارد.
  • این دو نوع مبدل از لحاظ ساختاری نیز با هم تفاوت هایی دارند. در پکیج ها تک مبدله، چهار اتصال در مبدل دو منظور آن وجود دارد. دو اتصال یک دوم برای برای آب گرم مصرفی و دو اتصال سه چهارم برای آب مورد نیاز گرمایش می باشد. اما در پکیج های دو مبدله، دو اتصال سه چهارم برای آب گرم مورد نیاز گرمایش در مبدل اولیه وجود دارد. آب گرم مصرفی نیز به وسیله مبدل ثانویه تأمین می شود.
  • در پکیج های تک مبدله احتمال جرم گرفتن بیشتر است زیرا در پکیج های دو مبدله فشار حرارت بین دو مخزن تقسیم می شود.
پکیج تک مبدل بهتر است یا دو مبدل

پکیج تک مبدل بهتر است یا دو مبدل

مزایای پکیج‌ های تک مبدل

  • پکیج های تک مبدله ساختمان ساده تری نسبت به پکیج های دو مبدله دارند به همین دلیل معمولا کمتر خراب می شوند.
  • در صورتی که در این نوع پکیج ها لوله ها دچار گرفتگی شوند، دیرتر بر روی عملکرد دستگاه اثر می گذارند.
  • همان طور که در بررسی نحوه عملکرد پکیج تک مبدله توضیح دادیم، پمپ این نوع از پکیج ها در حالت تابستانی خاموش می باشد. این موضوع باعث کاهش مصرف برق، کاهش استهلاک پکیج و افزایش عمر پمپ می شود.
  • آب مصرفی در پکیج های تک مبدله، چند ثانیه زودتر از پکیج های دو مبدله گرم می شود.

مزایای پکیج ‌های دو مبدل

  • پکیج های دو مبدله کمتر خراب می شوند و رادمان این نوع پکیج بالاتر از پکیج های تک مبدله است.
  • در بررسی تفاوت پکیج تک مبدله و دو مبدله بیان کردیم که در پکیج های تک مبدله به دلیل تماس مستقیم آب با شعله آتش احتمال رسوب گرفتن دستگاه بیشتر است. اما در پکیج های دو مبدله رسوب و جرم گرفتن کمتر اتفاق می افتد.
  • در این نوع پکیج ها نوسان دمای آب گرم کمتر است و به همین دلیل احتمال خراب شدن دستگاه نیز کمتر می شود. در پکیج های دو مبدل دمای سیال بهتر کنترل می شود و دبی ثابت است.

پکیج تک مبدل بهتر است یا دو مبدل؟

  • با توجه به تفاوت های این دو نوع مبدل و مزایای هر یک از آن ها می توان نتیجه گرفت که استفاده از پکیج های دو مبدل برای مناطقی که آب دارای رسوبات بیشتری است بهتر و مناسب تر می باشد.
  • اگر قیمت پکیج برای شما اهمیت زیادی دارد و در انتخاب شما موثر است، قابل ذکر است که پکیج های تک مبدل اغلب قیمت پایین تری دارند.
  • در صورتی هم که نوسان نداشتن دمای آب گرم مصرفی برای شما مهم است توصیه می کنیم از پکیج های دو مبدل استفاده کنید.
چاپ این صفحه