چاپ این صفحه

آموزش مخلوط کردن گلاس آینومر

تعداد بازدید : 785
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۹/۶

مخلوط کردن گلاس آینومر ها موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم. گلاس آینومر دندانپزشکی به عنوان مواد ترمیمی کاربرد دارد. این ماده ترمیمی دارای بیشترین تنوع از نظر کاربرد می باشد و به عنوان اکسیر در دندانپزشکی یاد می شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با مخلوط کردن گلاس آینومر ها آشنا شوید.

گلاس آینومر چیست؟

برای آشنایی با مخلوط کردن گلاس آینومر ها بهتر است که با این ماده آشنا شوید. گلاس به معنای ذرات و ماتریس غیرکریستالینه و یونومر هم به معنای یون کراس لینکد پلیمر Ion cross linked polymerاست که به مفهوم پلیمره شدن به واسطه یون‌ها می‌باشد. به طور کلی گلاس آینومر دارای ترکیبات: سیلیکا، آلومینا، آلومینیوم فلوراید، کلسیم فلوراید، سدیم فلوراید وآلومینیوم فسفات که این اجزا با مایع که اسید پلی آلکنوئیک است، همزده می‌شوند.  

کاربرد های گلاس آینومر

این ماده ترمیمی را می توان به عنوان یک ترمیم موقت یا دائم به کار برد. در حفراتی که تحت استرس‌های فانکشنال قرار نمی‌گیرند، مثل حفرات کلاس سه و کلاس پنج و پوسیدگی سطح ریشه و بعضی از انواع حفرات کلاس یک، مثل پیت سطح لینگوال دندان‌های قدامی بالا، از گلاس آینومر به عنوان ترمیم کننده نهایی استفاده می شود. در بقیه حفرات، گلاس یونومر را باید یک ترمیم موقتی استفاده کرد. نوع گلاس آینومری که به عنوان ترمیم کننده نهایی و دائم استفاده می شود، رستوریتور می باشد و در نسبت پودر و مایع آن باید توجه ویژه ای داشت همچنین برای سمان کردن روکش و نیز پست درون کانال از تایپ لوتینگ گلاس یونومر استفاده کنید. این ماده طبق یک واکنش سلف کیور ست می گردد و اگر رزین لایت کیور به آن اضافه شود گلاسی که آماده می شود به صورت دوال کیور در می آید. این نوع از گلاس یونومر با رزین تعدیل شده است و (RMGI) Resin Modified Glass Ionome یا هیبرید یونومر نامیده می‌شوند

طریقه مخلوط کردن گلاس آینومر

در ادامه مقاله مخلوط کردن گلاس آینومر، لازم است که این نکته را بدانید که این ماده به صورت پودر و مایع کپسولی در دسترس است. برای مخلوط کردن این سمان باید دقیقا طبق دستورات کارخانه عمل کنید. یکی از روش های مخلوط کردن انواع پودر و مایع به این صورت است که، پودر به دو یا چهار قسمت تقسیم‌شده و سپس با مایع مخلوط شود. مخلوط کردن بر روی اسلب شیشه‌ای و یا پد کاغذی توسط اسپاتول سخت فلزی و یا پلاستیکی طبق بروشور و قوانین سمان باید انجام شود. یکی از معایب این روش خطا در اندازه گیری است زیرا نسبت پودر سمان و مایع بسیار مهم است. در انواع کپسولی نسبت پودر و مایع از پیش تنظیم‌شده می‌باشد و مخلوط کردن در آمالگاماتور در سرعت و زمان پیشنهاد شده توسط کارخانه سازنده انجام می شود. با توجه به این موضوع خطا اندازه گیری در این روش وجود ندارد. اخیراً رزین اصلاح شده گلاس اینومرها  به‌صورت paste – paste نیز فرموله شده‌اند در سیستم‌های دو خمیری، دو جزء در یک نسبت از پیش تعیین‌شده  به‌وسیله یک اهرم بیرون می‌آید. برخی از سیستم‌ها نیز دارای یک مخلوط کننده مینی استاتیک هستند در این حالت  دو خمیر به ‌صورت مکانیکی مخلوط می‌شود. در این سیستم‌ها احتمال ایجاد حباب کم‌تر می‌باشد. طریقه مخلوط کردن گلاس آینومر

مزیت های گلاس آینومر

بیشتر این مواد بدون استفاده از باندینگ خاصی به بافت دندان می چسبند که این پدیده از طریق واکنش اسید پلی آلکنوئیک  با یون های کلسیم و فسفات هیدروکسی آپاتایت دندان انجام یم شود و همچنین لازم است که بدانید،  استفاده از کاندیشنر موجب بهبود این اتصال می شود. گلاس آینومر ها از نوع تقویت شده با رزین از طریق نور سخت می شوند ولی باید در نظر داشت که قسمت ‌غیر رزینی آنها به اندازه 80 درصد توسط واکنش اسید- باز پلیمریزه می‌شود این واکنش ممکن است تا چند روز طول بکشد. به عبارت صحیح‌تر سِمان های گلاس یونومر رزینی  فقط از طریق نور به ظاهر سخت می شود. این مواد هم رنگ دندان هستند. این مواد فلوراید آزاد می کنند.

مزیت های گلاس آینومر

معایب گلاس آینومر

مقاومت پایین گلاس آینومر نسبت به ترک خوردگی و شکست و میزان بالای سایش آنها. جذب بالای آب در سِمان های یونومر رزینی که موجب انبساطی حدود۴٪ می‌شود و در نتیجه نمی توان آنها را به عنوان سِمان های چسباننده در روکش های تمام چینی استفاده کرد، چون موجب وارد آمدن استرس های زیادی به روکش می شود. گلاس آینومر سلف کیور در صورت خوب پالیش نشدن تیره می شوند. کاربرد های کلی گلاس آینومر در دندانپزشکی بیس ولاینر یا کف بندی در ترمیم های مستقیم و غیر مستقیم. گلاس آینومر رزینی را در برخی موارد می توان به عنوان ماده ترمیمی استفاده کرد. ترمیم های موقت به خصوص در بیمارانی که دچار پوسیدگی شدید و فعال می‌باشند. سِمان کردن ترمیم های غیر مستقیم فلزی. سِمان های یونومرعادی برای ترمیم پوسیدگی های ریشه در افراد مسن نیزبه کار می روند.

کلام آخر

شرکت تجهیزات دندانپزشکی دنتی دنتال ، عرضه کننده تجهیزات مطب دندانپزشکی اورجینال در خدمت شماست . فروشگاه آنلاین محصولات دندانپزشکی و پزشکی دنتی دنتال یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های اینترنتی با بیش از یک دهه تجربه، با پایبندی به سه اصل، پرداخت در محل، ۷ روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصل‌بودن کالا موفق شده تا به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. به محض ورود به فروشگاه اینترنتی با دنیایی از کالا رو به رو می‌شوید. در این فروشگاه تمامی محصولات به صورت کاملا اوریجینال و با اصالت کامل ارائه می گردد و شما میتوانید با اطمینان کامل از ما خرید نمایید.

منبع : دنتی دنتال

چاپ این صفحه