چاپ این صفحه

شرایط و هزینه های مهاجرت به اسپانیا

تعداد بازدید : 807
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۷

راه های مهاجرت به اسپانیا و اخذ اقامت دائم 2022

کشورهای قاره اروپا جزو بهترین مناطق جهان برای زندگی هستند، به همین دلیل افراد زیادی از سراسر جهان به مهاجرت به این قاره فکر می‌کنند. دریافت اقامت اسپانیا یکی از گزینه‌های پیش روی علاقه‌مندان به زندگی در اروپاست و از روش‌های مختلف می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد. برخی از روش‌های مهاجرت به اسپانیا موقت هستند و برخی دیگر امکان دریافت اقامت دائم را دارند.

اگر قصد مهاجرت و اقامت در این کشور را دارید، ابتدا باید با روش‌های موجود برای این کار آشنا شوید و تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما مناسب‌تر است. در این مقاله روش‌های مختلف اخذ اقامت اسپانیا را بررسی می‌کنیم.

چگونه اقامت اسپانیا بگیریم؟

افرادی که قصد دارند به صورت دائمی در اسپانیا زندگی کنند، ابتدا باید اقامت این کشور را بگیرند و بعد از چند سال می‌توانند به عنوان تبعه اسپانیا شناخته شوند. در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط مهاجرت به اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی سخت‌تر شد. البته افرادی که شرایط مهاجرت را فراهم کرده باشند، هنوز هم می‌توانند اقامت این کشور را بگیرند.

برای اخذ اقامت اسپانیا باید تمکن مالی لازم برای زندگی در این کشور را داشته باشید و شرایط لازم برای یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور را فراهم کنید. به عنوان مثال اگر قرار است با خرید ملک در اسپانیا اقامت کنید، باید مدارک مربوط سند ملک را ارائه دهید و با گلدن ویزا، مقیم اسپانیا شوید. در این مقاله شرایط اقامت اسپانیا از روش‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اقامت اسپانیا

روش‌های اخذ اقامت اسپانیا

به طور کلی از شش روش می‌توان اقامت و ویزای کشور اسپانیا را دریافت کرد:

  • کار
  • تحصیل
  • سرمایه گذاری
  • ازدواج
  • تولد
  • پناهندگی

در برخی از روش‌ها فرد ابتدا به صورت موقت اقامت می‌‌گیرد و در صورتی که طی مدت اقامت مشکلی ایجاد نشود، می‌تواند به صورت دائمی در این کشور اقامت داشته باشد. افرادی که بیش از ده سال در اسپانیا زندگی کنند هم تابعیت این کشور را می‌گیرند و به عنوان شهروند اسپانیا شناخته می‌شوند.

اقامت اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا برای توسعه برنامه‌های مختلف خود به سرمایه نیاز دارند و به همین دلیل طرح‌هایی ارائه داده‌اند تا بتوانند از خارج از کشور سرمایه جذب کنند. یکی از این طرح‌ها ارائه مجوز اقامت به افرادی است که در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند. با سرمایه‌گذاری در اسپانیا احتمال اینکه بتوانید بعد از پنج سال اقامت دائم این کشور را به دست آورید، زیاد است.

گلدن ویزا، ویزایی است که به صورت اختصاصی به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد. افراد خارجی از روش‌های مختلفی می‌توانند در پروژه‌های اسپانیایی سرمایه‌گذاری کنند، اما ساده‌ترین و مطلوب‌ترین روش سرمایه‌گذاری برای اخذ اقامت اسپانیا خرید ملک در این کشور است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. البته روش‌هایی چون ثبت شرکت یا سرمایه‌گذاری در بیزینس‌های اسپانیایی یا خرید اوراق قرضه دولتی هم وجود دارد.

اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی

تمکن مالی پیش از اینکه یک روش مهاجرتی باشد، شرط لازم برای اخذ اقامت اسپانیاست؛ یعنی در هر روشی شما ابتدا باید اثبات کنید تمکن مالی لازم برای اقامت در اسپانیا را دارید و سپس برای دریافت ویزا اقدام کنید. اگر درآمد شما با متوسط درآمد سالیانه اروپا برابر یا بیشتر باشد، می‌‌توانید اقامت این کشور را دریافت کنید. تمکن مالی یکی از راه‌های دریافت اقامت دائم اسپانیاست و جالب است بدانید که اعضای خانواده نیز می‌‌توانند به همراه شما اقامت بگیرند؛ حتی فرزندان بالای ۱۸ سالی که مجرد هستند هم می‌توانند از طریق تمکن مالی پدر یا مادرشان در اسپانیا اقامت کنند.

برای دریافت اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی محدودیت سنی وجود ندارد و نیازی به مدرک زبان هم نیست. تنها محدودیت این است که نمی‌توانید در شرکت‌های اسپانیایی استخدام شوید، اما امکان راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور را خواهید داشت. اسپانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان موافقت با اقامت از طریق تمکن مالی را دارد.

اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

همان‌طور که پیش از این گفتیم، خرید ملک متداول‌‌ترین و بهترین روش سرمایه‌گذاری در اسپانیاست که امکان اخذ اقامت اسپانیا را برای شما و اعضای خانواده‌تان فراهم می‌کند. مهاجرین برخی از کشورها با خرید ملک‌های ارزان‌تر هم می‌توانند اقامت کشور اسپانیا را بگیرند، اما ایرانیان باید ملکی را بخرند که قیمت آن با سرمایه لازم برای دریافت گلدن ویزا برابر یا بیشتر باشد. همچنین اندازه خانه خریداری شده باید برای تعداد اعضای خانواده خریدار مناسب باشد.

زمانی که گلدن ویزا اسپانیا برای اولین بار صادر می‌‌شود، یک سال اعتبار دارد و تنها مالک می‌تواند از آن استفاده کند، اما بعد از یک سال گلدن ویزا برای دو سال دیگر تمدید می‌شود و مالک می‌تواند برای ویزا و مهاجرت اعضای خانواده خود درخواست بدهد. بعد از پنج سال اقامت موقت به دائم تبدیل خواهد شد و بعد از ده سال هم امکان دریافت تابعیت اسپانیا وجود دارد.

اقامت اسپانیا از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت هم جزو روش‌های سرمایه‌گذاری در اسپانیا محسوب می‌شود و فرصت اخذ اقامت دائم را فراهم می‌کند. شما می‌توانید خودتان شرکتی راه‌اندازی کنید یا به اندازه مبلغ تعیین شده روی یک کسب‌وکار در اسپانیا سرمایه‌گذاری کنید و اقامت بگیرید.

شرایط اقامت اسپانیا از طریق ثبت شرکت عبارت است از:

  • کسب‌وکار راه‌اندازی شده در اسپانیا اشتغال ایجاد کند و حداقل یک نفر اسپانیایی در آن استخدام شود
  • تأثیر مثبت در اقتصاد داشته باشد
  • نوآورانه باشد یا منفعت عمومی یا علمی ایجاد کند

با این شرایط می‌توان اقامت موقت دریافت کرد و بعد از ۵ سال هم اقامت دائم اسپانیا را گرفت.

 

روش‌های مهاجرت به اسپانیا

روش‌هایی که در قسمت‌های قبل گفتیم، برای متقاضیانی مناسب هستند که تمکن مالی لازم برای زندگی در اسپانیا را دارند. اما برخی متقاضیان افرادی هستند که می‌خواهند زندگی جدیدی در کشور اسپانیا شروع کنند و سرمایه زیادی برای مهاجرت ندارند. برای این افراد نیز روش‌هایی وجود دارد که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل

تحصیل یکی از روش‌های متداول برای مهاجرت است و به نوعی اقامت موقت محسوب می‌‌شود، مگر اینکه دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی کار پیدا کنند و ویزای تحصیلی‌شان را به ویزای کاری تبدیل کنند. بعد از آن احتمال دریافت اقامت دائم اسپانیا افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر افراد می‌توانند از طریق تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای اخذ اقامت اسپانیا اقدام کنند. برای این کار ابتدا باید از دانشگاه موردنظر پذیرش بگیرند و مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی دریافت کنند. بعد از آن با ارائه اسناد مربوط به پذیرش دانشگاه و اقامتگاه، اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه‌ها می‌توانند ویزای تحصیلی بگیرند.

اخذ اقامت تحصیلی اسپانیا از طریق بورسیه هم امکان‌پذیر است، اما تنها دانشجویانی که رزومه بسیار قوی ارائه دهند، شانس دریافت بورسیه تحصیلی را خواهند داشت.

 مهاجرت به اسپانیا از طریق کار

این روش یکی از پیچیده‌ترین راه‌هایی است که برای مهاجرت وجود دارد. افرادی که می‌خواهند برای کار به اسپانیا مهاجرت کنند، ابتدا باید در یکی از شرکت‌های این کشور که به صورت قانونی ثبت شده کار پیدا کنند. بخش مهمی از فرایند مهاجرت به اسپانیا از طریق کار به کارفرما بر می‌گردد، زیرا او باید دلیل محکمی برای استخدام نیروی کار خارج از اتحادیه اروپا داشته باشد؛ مثلاً ثابت کند تخصص این نیرو به اندازه‌ای است که کمتر کسی مشابه او پیدا می‌شود. کارفرما همچنین باید تضمین کند که می‌تواند طی مدت اقامت کارجو حقوق لازم برای تأمین هزینه‌های زندگی را به او بدهد و او را بیمه کند.

کارجو باید با مدرک مبتنی بر پذیرش از یک شرکت اسپانیایی برای دریافت ویزا اقدام کنند. شیوع ویروس کرونا نرخ بیکاری را در اسپانیا افزایش داد، اما کم‌کم کسب‌وکارها در حال بازگشت به روال سابق و جذب نیرو هستند. کارجویان باید دقت داشته باشند که مشاغل مناسب برای مهاجرت از طریق کار مشاغلی با حقوق کافی، ساعت کاری تمام‌وقت و قرارداد حداقل یک ساله هستند.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تولد

اسپانیا جزو کشورهایی است که از طریق رابطه خونی به نوزادان تابعیت می‌دهد؛ بنابراین دریافت تابعیت برای نوزادانی که پدر یا مادر اسپانیایی ندارند، سخت است. البته نوزادانی که در خاک اسپانیا متولد می‌شوند، اما پدر و مادر آن‌ها ناشناخته است، تابعیت این کشور را می‌گیرند.

والدینی که از طریق سایر روش‌ها به اسپانیا مهاجرت کرده‌اند و در این مدت فرزندشان متولد شده است، بعد از یک سال می‌توانند برای تابعیت فرزندشان درخواست بدهند، اما خودشان نمی‌توانند به‌واسطه تولد فرزند شهروند اسپانیا شوند. برای دریافت تابعیت کودک، باید گواهی تولد، ازدواج پدر و مادر، گواهی بیمارستان محل تولد و گواهی سلامت و عدم سوءپیشینه والدین ارائه شود.

نکته دیگر این است که اگر افراد خارجی زیر ۱۸ سال توسط زوج‌های اسپانیایی به فرزندخواندگی پذیرفته شوند، بعد از ۱۸ سالگی می‌توانند برای تابعیت اسپانیا درخواست بدهند.

مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج

همسران افرادی که تابعیت اسپانیا را دارند، می‌توانند اقامت این کشور را بگیرند. اهمیتی ندارد چطور وارد خاک اسپانیا شده‌اید و چطور همسری تابعه این کشور انتخاب کرده‌اید، در هر صورت امکان اقامت برای شما وجود دارد. البته برای مهاجرت از این روش باید به شرایطی که در ادامه بیان می‌کنیم توجه داشته باشید:

  • ازدواج باید به صورت قانونی ثبت شده باشد.
  • همسر تابعه اسپانیا باید ثابت کند تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه‌های زندگی همسرش در اسپانیا را دارد.
  • اقامت برای همسر خارجی، زمانی دائمی می‌شود که زوجین بیش از ۵ سال باهم زندگی کنند، زیرا از این طریق می‌توان ثابت کرد ازدواج سوری نبوده است.
  • همسر خارجی برای دریافت اقامت باید مدارکی چون گواهی سلامت و عدم سوءپیشینه خود را ارائه دهد.

اقامت و مهاجرت به اسپانیا

مزایای دریافت اقامت اسپانیا

در هر مرحله از اقامت در کشور اسپانیا از برخی از مزیت‌های زندگی در این کشور بهره‌مند خواهید شد. زمانی که به شهروند اسپانیا تبدیل شوید، این مزیت‌‌ها کامل می‌شوند و از تمام حقوق شهروندی اروپایی بهره‌مند خواهید شد. در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های اخذ اقامت کشور اسپانیا اشاره می‌کنیم:

  • اسپانیا کشوری است که در آن مردمی با فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف زندگی می‌کنند؛ بنابراین شما آزادید هر عقیده و فرهنگی داشته باشید و با تبعیض نژادی مواجه نخواهید شد.
  • هزینه زندگی در اسپانیا نسبت به برخی از دیگر کشورهای اروپایی مناسب‌تر است.
  • فرهنگ غذایی این کشور شباهت بسیاری به ایران دارد و نیازی نیست در ذائقه غذایی خود تغییری ایجاد کنید.
  • سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور گسترده و در دسترس است.
  • آب و هوای مطلوب، طبیعت زیبا، تاریخ غنی و تفریحات بسیاری دارد.
  • خدمات درمانی برای افرادی که بیمه دارند با هزینه کمی ارائه می‌شود و برخی از خدمات هم رایگان است.

این موارد مزیت‌های عمومی زندگی در اسپانیا هستند، بدیهی است که هرکدام از روش‌های اقامت در این کشور برای هر شخص مزیت‌های منحصربه‌فردی هم به همراه خواهد داشت.

مدارک لازم جهت دریافت اقامت اسپانیا

مدارک موردنیاز در هر روش مهاجرتی به اسپانیا، متفاوت است. به عنوان مثال مدارک تحصیلی و ریز نمرات شما تنها زمانی اهمیت دارد که قصد تحصیل در این کشور را داشته باشید. در ادامه به مدارک عمومی موردنیاز برای مهاجرت به این کشور اشاره می‌کنیم:

  • مدارک شناسایی به همراه ترجمه آن‌ها
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان
  • ویزای مربوط به روش مهاجرتی شما
  • دو قطعه عکس
  • گواهی اثبات نسبت‌های خانوادگی
  • مدارک بیمه

هزینه اقامت اسپانیا

هزینه زندگی در اسپانیا نه به اندازه برخی از کشورهای اروپایی زیاد است و نه به اندازه سایر کشورهای خارج از اروپا ارزان است. شما برای زندگی در این کشور باید به اندازه سایر اروپایی‌ها درآمد داشته باشید. البته هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف این کشور هم متفاوت است. توصیه می‌شود ابتدا شرایط اقامت اسپانیا و روشی که برای مهاجرت به این کشور انتخاب کرده‌اید را بررسی کنید و سپس متناسب با آن درباره هزینه‌ها تحقیق کنید. به عنوان مثال در مهاجرت تحصیلی ممکن است بتوانید از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید، بنابراین هزینه اجاره اقامتگاه با زمانی که خودتان خانه اجاره می‌کنید، کاملاً متفاوت خواهد بود.

شرایط گرفتن اقامت اسپانیا

همان‌طور که گفتیم بعد از ۵ سال اقامت موقت در اسپانیا می‌توانید برای اقامت دائم این کشور درخواست دهید؛ البته شرط این است که حداقل نیمی از این ۵ سال (۶ ماه از هر ۱۲ ماه) را در خاک اسپانیا سپری کرده باشید. بعد از ۵ سال اقامت دائم در این کشور هم می‌توانید برای تابعیت این کشور درخواست دهید. علاوه بر گذشت زمان، شرایطی چون عدم ایجاد سوءسابقه کیفری، درآمد مثبت و تسلط به زبان هم برای دریافت اقامت دائم و تابعیت اهمیت دارد.

شرایط اخذ اقامت اسپانیا وابسته به هر شخص و علتی که برای مهاجرت به این کشور داشته، متفاوت است. به همین دلیل بهتر است برای اطمینان از اینکه می‌توانید مقیم این کشور باشید، با یک وکیل حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید.

اخذ پاسپورت اسپانیا

شهروندان اسپانیا می‌توانند پاسپورت این کشور را دریافت کنند و با تابعیت این کشور به دیگر کشورهای جهان سفر کنند. همان‌طور که پیش از این گفتیم برای دریافت تابعیت اسپانیا باید ده سال در این کشور اقامت داشته باشید و بعد از آن به شهروند اسپانیا تبدیل خواهید شد و می‌توانید پاسپورت بگیرید. اخذ پاسپورت اسپانیا برای افرادی که به اقامت موقت دارند، امکان‌پذیر نیست.

دریافت مشاوره مهاجرت و اقامت اسپانیا از موسسه مهاجرتی و حقوقی پارسیس

اینکه درباره روش‌های مهاجرت به اسپانیا اطلاعات داشته باشید، لازم است اما کافی نیست. هرکدام از روش‌های مهاجرت و اقامت در این کشور جزئیات خاصی دارد که ممکن است در بازه‌های زمانی متفاوت تغییر کند.

به همین منظور می‌توانید از موسسه مهاجرتی پارسیس کمک بگیرید. در این تیم افرادی فعالیت می‌‌کنند که به خوبی با قوانین مهاجرتی داخلی و خارجی آشنا هستند و تاکنون به افراد بسیاری در فرایند مهاجرتی کمک کرده‌اند و تجربه بسیاری در این زمینه دارند. جهت مشاوره می‌توانید همین الان با کارشناسان این مؤسسه تماس بگیرید.

 

منبع: www.imparsis.com

چاپ این صفحه