چاپ این صفحه

مشاوره ازدواج؛ دلایل اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

تعداد بازدید : 439
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۹

مشاوره قبل از ازدواج | مشاوره ازدواج
آمار طلاق در ایران به اعداد وحشتناکی رسیده است! در سال ۱۳۸۷ به ازای هر ۸ ازدواج یک طلاق داشتیم و در سال ۱۳۹۷ این عدد به ۱/۳ ازدواج یک طلاق کاهش یافته است! با کمی تحقیق و بررسی بسیار ساده روی این اعداد و چگونگی پیدایش آن در 10 سال اخیر به سادگی می توان به عمق فاجعه پی برد و اهمیت مشاوره قبل از ازدواج یا همان مشاوره ازدواج را درک کرد!

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر این طلاق ها در چند سال اول زندگی مشترک شکل گرفته اند! یعنی یک زندگی مشترک حتی 2 تا 3 سال هم عمر نکرده است. به نظر شما دلیل افزایش ترسناک چنین آماری چیست؟

قطعا موارد متفاوتی بر میزان کیفیت زندگی مشترک تاثیر گذار خواهد بود اما حقیقت این است که تمام آنچه که باید قبل از ازدواج دیده می شد، دیده نشده و همچنین زوجین توجه خاصی به آن نداشته اند.

مشاوره ازدواج

یک مشاوره ازدواج میتواند مشکلات احتمالی پیش رو را در زندگی شما پیشگیری نموده و احتمال به وجود آمدن مشکل را برای شما به حداقل میرساند.

مشاوره ازدواج به شما کمک میکند تا دید درست و منطقی نسبت به زندگی و همسر خود پیدا کنید و از این امر که شما پس از ازدواج با صحنه ای مخالف آنچه در رویاهایتان پرورانده ای مواجه شوید و احساس کنید که تصمیم نادرستی در خصوص ازدواج گرفته ای به دور کند.

مشاوره ازدواج به شما کمک خواهد کرد تا رنگ زندگیتان پس از مدتی عوض نشود و شما به طور مداوم احساس خوشبختی داشته باشید.

مشاوره ازدواج راهکارهایی را به شما ارئه میدهد که شما عشق را به صورت مداوم در زندگی خود داشته باشید و مسائلی از جمله (خشم ،پرخاشگری ، تکراری شدن زندگی )عشق را از میان شما حذف نکند.

نحوه انجام مشاوره قبل ازدواج

معمولا مشاوره حضوری قبل از ازدواج در قالب جلسات مختلف برگزار میشود. اگر شرایط حضور در جلسات مشاوره قبل از ازدواج را ندارید میتوانید از مشاوره ازدواج تلفنی بهرمند شوید.در کل در مشاوره ازدواج در مورد مسائل گوناگونی و موضوعات مختلف صحبت میشود.ملاقات مشاوره در مشاوره ازدواج میتواند بصورت زوجی یا زوج درمانی و یا فردی باشد.

در جلسات مشاوره، مشاوران برای سنجش و شناخت بیشتر طرفین از آزمون ها و تست هایی کمک میگیرند که درست است نتیجه تست ها بطور 100% مطمئن و قطعی نمیباشند اما میتوان تا حدودی افراد را از شخصیت یکدیگر آگاه کرد. سوالات مشاوره ازدواج هم در شناخت اخلاقیات و شخصیت افراد بسیار مهم است. مواردی که در جلسات مشاوره ازدواج ارزیابی میشوند بصورت زیر است:

ازخودگذشتگی
بررسی انتظارات واقع بینانه از زندگی
درک تفاوت های دختر و پسر
ارتقاء مهارت های ارتباطی
خودشناسی
ایجاد حالت تعادل بین عقل و عشق

مزایای مشاوره قبل از ازدواج چیست؟
شما هرچقدر هم که فکر کنيد بهترين مرد يا زن روی کره زمين را پيدا کرده‌ايد، باز هم به‌دليل هيجانات ناشی از علاقه زياد ممکن است دچار خطا شويد و تصميم اشتباهی بگيريد. مشاوره پيش از ازدواج، همين دوراهی ها و چاله‌هايی را که ممکن است در آن بيفتيد و خود و طرف مقابلتان را بدبخت کنيد، برايتان مشخص می کند و يک نقشه راه درست برای تشکيل يک زندگی مناسب را در اختيارتان قرار می دهد.

و نکتۀ دیگر اینکه، خیلی از فروشندگان هندوانه به شرط چاقو می فروشند! یعنی همان موقع با یک چاقو قسمت کوچکی از هندوانه را بریده و به شما نشان می دهد و شما می توانید تصمیم مطمئن تری بگیرید. حالا این به شرط چاقو در مسئلۀ ازدواج، خود را به شکل مرحلۀ آشنایی قبل از ازدواج با نظارت یک مشاور ازدواج حرفه ای نشان می دهد. بطور خلاصه مزایای مشاوره قبل ازدواج عبارت است از:

رسیدن با اهداف مشترک را آسان تر می کند.
سهولت در درک متقابل
گذر از موانع
از بین بردن استرس و اضطراب ازدواج
کمک به طرفین برای شناخت عمیق تر از یکدیگر

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج چه سوال هایی پرسیده می شود؟

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج از شما و شریک زندگیتان خواسته می شود تا هر یک بصورت اختصاصی به سوالات پرسشنامه کتبی پاسخ دهید. در سوالات این پرسشنامه از شما خواسته می شود تا احساس خود را در مورد شریک زندگی و رابطه تان بیان کنید.

شرکت در جلسه مشاوره قبل از ازدواج و پاسخ به سوالات این پرسشنامه می تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. شما می توانید در این جلسه در مورد مشکلات و ناراحتی های خود بحث و گفتگو کنید. در این جلسه مشاور از شما و شریک زندگیتان سوالاتی می پرسد و از شما می خواهد تا دیدگاهتان را بیان کنید. بهتر است برای داشتن یک رابطه مستحکم و انتخاب درست برای خود و رابطه تان وقت بگذارید.

معمولا گذراندن چند جلسه مشاوره پيش از ازدواج برای زوج‌ها ضروری است؟

روند معمول جلسات مشاوره پيش از ازدواج از پنج جلسه تا ۱۰ جلسه متغير است که بسته به نوع ويژگی های شخصيتی طرفينی که مراجعه می کنند و مسائل و مشکلاتی که در بين آنها وجود دارد، اين تعداد جلسات بيشتر يا کمتر می شود.

 

چاپ این صفحه