چاپ این صفحه

کمبود کدام ویتامین ها باعث بیماری های پوستی می شود؟

تعداد بازدید : 466
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۲/۶

 بدن شما از طریق بروز علائمی همچون تغییر خلق و خو، افزایش وزن و یا تغییرات پوست، می تواند به شما بگوید که مشکلاتی در بدنتان وجود دارد. به همین دلیل، باید مراقب این علائم باشید تا بتوانید هر مشکلی را قبل از اینکه دردسر ساز شود، برطرف کنید.

لکه های سفید روی پوست

کمبود کلسیم، ویتامین D و ویتامین E می تواند باعث ایجاد لکه های سفید بر روی پوست شود. اگرچه این لکه ها بی خطر هستند، اما نشان می دهند که باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

رنگ پریدگی

رنگ پریدگی غیرطبیعی پوست شما ممکن است به دلیل کمبود آهن، زینک (روی)، ویتامین B12، ویتامین B6 یا فولات باشد. کم خونی یا عملکرد نامناسب گردش خون نیز ممکن است باعث رنگ پریدگی پوست شود. اگر رنگ پریده به نظر می ‌رسید، توصیه می ‌شود آزمایشات لازم را انجام دهید تا یک دید کلی از کمبود های مواد مغذی خود داشته باشید. متخصص تغذیه می تواند آزمایشات مربوطه را برای شما تجویز کند.

تغییر رنگ و شکنندگی ناخن ها

بروز لکه ها یا خطوط سفید رنگ بر روی ناخن ها ناشی از کمبود زینک است. رنگ قهوه ای مایل به خاکستری و همچنین شیارهای عمودی و قاشقی شکل روی ناخن ها نیز ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین B12 باشد. شکنندگی ناخن ها نیز ممکن است ناشی از کمبود آهن باشد. برای تشخیص کمبود ویتامین B12 می توانید آزمایش متیل مالونیک اسید یا هموسیستئین در خون را انجام دهید. بزرگ شدن گلبول های قرمز خون (در آزمایش شمارش کامل سلول های خونی) نیز نشان دهنده کمبود ویتامین B12 است.

ریزش مو

ریزش مو می تواند به صورت نازک شدن موها و یا ریزش موی سکه ای (آلوپسی آره آتا) ایجاد شود. بسیاری از مواد مغذی برای داشتن موهای سالم ضروری هستند، اما کمبود ویتامین های گروه B به ویژه بیوتین و نیاسین، ویتامین A، زینک و آهن همگی باعث ریزش مو می شوند. از آنجایی که ریزش مو یک مشکل پیچیده است و می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، برای شروع می توانید آزمایشات لازم را برای بررسی کمبود های مواد مغذی و سپس تعیین علت اصلی این کمبودها انجام دهید.
علائم دیگری نیز وجود دارد که پوست شما از طریق آن ها نشان می دهد در بدن شما مشکلاتی وجود دارد. پس مراقب آن ها باشید. برای مثال، بسته شدن فولیکول‌ های مو، لکه‌ های تیره بر روی پوست و بروز مشکلاتی در چشم ‌ها مانند خشکی چشم، اختلال دید در شب (شب کوری) و فتوفوبیا نیز باید بررسی شوند.

منبع: زیبامون

چاپ این صفحه