چاپ این صفحه

ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟

تعداد بازدید : 396
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۳/۱۰

ژنراتورها ابزار مفیدی هستند که دیزل ژنراتور چگونه برق تولید میکند؟ برق تولید می کنند و از قطع شدن فعالیت های روزمره یا اختلال در عملیات کاری جلوگیری می کنند. ژنراتورها در اشکال فیزیکی و الکتریکی برای کاربردهای مختلف موجود هستند. در بخش‌های بعدی، نحوه عملکرد، اجزای اصلی ژنراتور و نحوه عملکرد ژنراتور به عنوان منبع ثانویه برق در کاربردهای مسکونی و صنعتی را بررسی خواهیم کرد.

ژنراتور چگونه کار می کند؟

ژنراتور وسیله ای است که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل می کند. درک این نکته مهم است که ژنراتورها واقعاً انرژی الکتریکی تولید نمی کنند. در عوض، با تولید انرژی مکانیکی و ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ های مدار الکتریکی، الکتریسیته را به عنوان خروجی سیستم تولید می کند. این جریان، بار الکتریکی جریان الکتریکی است که توسط ژنراتور تامین می شود. مکانیسم ژنراتور را با درک کار پمپ آب می توان فهمید که باعث جاری شدن آب می شود اما در واقع آب ایجاد نمی کند و فقط آب جریان می یابد.

کار ژنراتورهای مدرن مبتنی بر القای الکترومغناطیسی است که توسط مایکل فارادی در سال 1831 کشف شد. فارادی کشف کرد که جریان های بالای بار الکتریکی را می توان با حرکت یک سیم رسانای الکتریکی، که حاوی بار الکتریکی در میدان مغناطیسی است، القا کرد. این حرکت باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین دو سر سیم یا هادی الکتریکی می شود که به نوبه خود باعث جاری شدن بار الکتریکی و تولید الکتریسیته می شود.

اجزای اصلی ژنراتور

اجزای اصلی یک ژنراتور الکتریکی به شرح زیر تقسیم می شوند:

(1) موتور

(2) ژنراتور AC ( دینام)

(3) سیستم سوخت

(4) تنظیم کننده ولتاژ

(5) سیستم خنک کننده و اگزوز

(6) سیستم روغن کاری

(7) شارژر باتری

(8) کنترل پنل

(9) چارچوب اصلی

 

(1) موتور

موتور منبع انرژی مکانیکی ورودی به موتور ژنراتور است. اندازه موتور به طور مستقیم با حداکثر توان خروجی عرضه شده متناسب است. هنگام بررسی موتور ژنراتور باید عوامل مختلفی را در نظر داشته باشید. سازنده موتور باید توصیه هایی را برای دستیابی به ویژگی های عملکرد کامل موتور و برنامه های تعمیر و نگهداری ارائه دهد.

الف- نوع سوخت مصرفی - موتورهای ژنراتور با انواع سوخت مانند گازوئیل، دیزل، پروپان (به صورت مایع یا گاز) یا گاز طبیعی کار می کنند. موتورهای کوچکتر معمولاً با دیزل کار می کنند، در حالی که موتورهای بزرگتر با گازوئیل، پروپان مایع، گاز پروپان یا گاز طبیعی کار می کنند. موتورهای اصلی نیز می توانند دوگانه سوز باشند، یعنی هم با گازوئیل و هم با گاز کار می کنند.

ب- موتورهای سوپاپ سقفی (OHV) در مقابل موتورهای غیر OHV - موتورهای OHV با سایر موتورها متفاوت هستند زیرا دریچه های ورودی و خروجی موتور در انتهای سیلندر موتور در مقابل بلوک موتور نصب شده قرار دارند. موتورهای OHV دارای چندین مزیت نسبت به موتورهای دیگر هستند، از جمله:

طراحی فشرده
مکانیسم کار آسان تر
دوام
سهولت عملیات
انتشار دود کم

چاپ این صفحه