چاپ این صفحه

علت درد سینه سمت چپ در زنان چیست؟

تعداد بازدید : 123
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۶/۱۰

درد زیر سینه سمت چپ در زنان می‌تواند دلایل قلبی و غیر قلبی داشته باشد. در این مقاله در رابطه با دلایل قلبی صحبت شده است.

چه عواملی باعث بروز درد در زیر سینه‌ی چپ می‌شود

درد زیر سینه می‌تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند، از مشکلات هاضمه گرفته تا انواع بیماری‌های قلبی.

برخی از این موارد را می‌توان به‌راحتی در خانه مدیریت و درمان کرد، اما برخی دیگر ممکن است از نظر پزشکی بسیار جدی باشند و به مدیریت یک متخصص نیاز داشته باشند.

در قسمت بالایی سمت چپ بدن اندام‌هایی وجود دارد که می‌توانند منشأ بروز درد باشند. این اندام‌ها شامل معده، قلب، ریه‌ها، دنده‌ها، روده بزرگ، لوزالمعده و طحال است.

پزشکان اغلب شایع‌ترین دلیل درد زیر سینه چپ را به دودسته اصلی مشکلات هاضمه و مشکلات مرتبط با قلب تقسیم می‌کنند.

در این مقاله علل قلبی بروز درد زیر سینه چپ، علائم آنها و گزینه‌های درمانی موجود مورد بررسی قرار گرفته است. برای مشاهده‌ی دیگر دلایل غیر قلبی درد سمت چپ سینه می‌توانید به مقاله‌ی زیر مراجعه کنید. 

در این بخش می‌خواهیم در رابطه با دلایل غیر قلبی که ممکن است باعث درد در سمت چپ قفسه سینه‌ی شما شود صحبت کنیم. درد قفسه سینه سمت چپ

آیا درد زیر سینه چپ نشانه‌ی سکته قلبی است؟

ازآنجاکه قلب کمی در سمت چپ قفسه سینه قرار دارد، درد در زیر سینه‌ی چپ گاهی می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل قلبی باشد.

طبق اظهارات انجمن قلب آمریکا، وقتی دردی در هنگام حمله قلبی اتفاق می‌افتد، این درد معمولاً در مرکز قفسه سینه احساس می‌شود، بیش از چند دقیقه طول می‌کشد و پس از محو شدن ممکن است دوباره برگردد.

برخی از افراد ممکن است هیچ دردی احساس نکنند و یا فقط درد خفیفی را در قفسه سینه تجربه کنند. این مسئله در زنان، افراد مسن و کسانی که دیابت دارند بیشتر دیده می‌شود. علائم دیگر سکته عبارت است از:

  • تعریق زیاد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس
  • احساس ضعف یا سنگینی در شانه‌ها یا بازوها
  • درد شدید که به سمت بازو، فک، گردن، کمر و سایر نقاط بدن منتشر می‌شود
  • سرگیجه
  • احساس شدید اضطراب یا دلهره‌ی شدید برای رخ‌دادن یک اتفاق ناگوار

درمان درد قلبی مشکوک به سکته قلبی

اگر کسی مشکوک به حمله قلبی است، باید فوراً با آمبولانس تماس بگیرد. هنگامی که در انتظار رسیدن آمبولانس هستید، باید استراحت کنید و یک قرص آسپرین بخورید.

گزینه‌های درمانی بیشتر به زمان شروع علائم و این که فرد مبتلا به حمله با چه سرعتی به مراقبت‌های پزشکی دسترسی پیدا می‌کند بستگی دارد.

اگر انسداد عروق کرونر علت حمله قلبی باشد، ممکن است پزشک روشی به نام آنژیوپلاستی را به کار گیرد. در آنژیوپلاستی برای بازکردن عروق کرونر مسدود شده و یا به‌شدت تنگ شده، از بالون و احتمالاً استنت استفاده می‌شود.

سکته قلبی ممکن است در هر شرایط و در هر سنی اتفاق افتد. پس بهتر است قبل از هر چیزی علائم این شرایط خطرناک را بدانید تا زودتر متوجه شرایط خود شوید. علائم سکته قلبی قبل از وقوع

درد زیر سینه سمت چپ به علت آنژین

هنگامی که عضله‌ی قلب از عروق کرونر قلبی اکسیژن موردنیاز خود را دریافت نکند دچار درد می‌شود و این درد در زیر سینه سمت چپ یا در مرکز قفسه سینه احساس می‌شود که به آن آنژین گفته می‌شود.

علائم مرتبط با این عارضه شامل احساس ناراحتی در شانه‌ها، بازوها، گردن، فک و پشت است.

درمان آنژین

آنژین علامت بیماری زمینه‌ای شدید قلبی است، بنابراین هرکسی که علائم آنژین را تجربه می‌کند باید فوراً به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است داروهایی مانند مسدود کننده‌های بتا، مهارکننده‌های ACE، استاتین‌ها یا آسپرین را تجویز کند.

درد قلب به علت ایجاد پریکاردیت

قلب توسط غشایی نازک، لایه، لایه و پر از مایع به نام پریکاردیوم احاطه شده است که از قلب محافظت می‌کند.

این غشا ممکن است در اثر عفونت یا اختلالات خودایمنی بدن (اختلالی که در آن سیستم ایمنی بدن به بدن حمله می‌کند و باعث بروز بیماری می‌شود) ملتهب شود.

علائم پریکاردیت حاد شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • احساس درد تیز مانند چاقو خوردن در زیر سینه چپ یا قفسه سینه
  • احساس درد در یک یا هر دو شانه
  • احساس دردی که در هنگام نفس عمیق کشیدن و یا درازکشیدن به پشت بدتر می‌شود
  • احساس گرما، تعریق، تب، سبکی سر و تنگی نفس

درمان

درمان فوری پریکاردیت می‌تواند شامل مصرف داروهای ضدالتهابی بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و استراحت تا زمان کاهش علائم تب باشد.

اگر درد شدیدی را تجربه می‌کنید، پزشک ممکن است یک استروئید مانند پردنیزون را نیز برای شما تجویز کند. اگر شرایط وخیمی باشید، ممکن است لازم باشد برای دریافت نظارت و مراقبت‌های بیشتر در بیمارستان بستری شوید.

پیشگیری

درحالی‌که به طور معمول نمی‌توان از ابتلا به پریکاردیت حاد جلوگیری کرد، ولی با به‌کارگیری روش‌های درمانی و پیروی از یک برنامه درمانی تجویز شده، احتمال عود یا بروز پریکاردیت حاد را می‌توان در طولانی‌مدت کاهش می‌دهد.

منبع: درد زیر سینه سمت چپ در زنان (دلایل قلبی) نوشته پرفسور مهرداد اقدسی متخصص درمان واریس 

 

 

چاپ این صفحه