چاپ این صفحه

ورم صورت و التهاب لثه بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت

تعداد بازدید : 195
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۶/۱۰

کاشت ایمپلنت توسط یک فرایند جراحی انجام می‌شود. از همین رو بیماران بعد از انجام جراحی یک سری عوارض را تجربه می‌کنند که یکی از آن ها تورم لثه است.

تورم لثه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت با چه شدتی بروز می‌کند؟

این مسئله که بیماران را برای میزان ورمی که تجربه خواهند کرد، آماده کنیم، کاری سخت و دشوار است. زیرا فرایند ریکاوری و بهبود یافتن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. برخی بیماران ممکن است میزان اندکی از تورم را تجربه کنند و این ورم شامل برجستگی در ناحیه‌ی جراحی به مقدار کم باشد.

برخی دیگر از مراجعه کنندگان ممکن است به ورم های بسیار بزرگ که یک طرف صورت را درگیر می‌کنند دچار شوند. اما بیشتر بیماران تورمی بین این دو گروه را تجربه می‌کنند که شامل ورم در ناحیه‌ی جراحی و لثه‌های اطراف است که چند روز بعد از جراحی ادامه دارد و کم کم کاهش می‌یابد.

تورم لثه بعد از جراحی ایمپلنت تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

همان طور که گفته شد، ریکاور شدن بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت برای هر بیمار با بیمار دیگر تفاوت می کند و ممکن است برخی مدت طولانی‌تری تورم لثه را تجربه کنند و در برخی دیگر به سرعت برطرف شود.

اما معمولا و به طور متوسط، تورم لثه برای بیماران به مدت یک هفته ادامه پیدا می‌کند. التهاب لثه معمولا در ۴۸ ساعت بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت به حداکثر مقدار خود می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد. معمولا ۵ تا ۷ روز بعد به کلی از بین می‌رود.

چه مواردی به کاهش درد و تورم لثه بعد از جراحی کمک می‌کند؟

تورم و درد معمولاً از علائم معمول و طبیعی همراه جراحی کاشت ایمپلنت هستند و بعد از مدتی از بین می‌روند. بنابراین نیازی به نگرانی نیست. اما لازم به ذکر است که تورم و التهاب معمولا ایجاد ناراحتی می‌کند و بیماران در صدد رفع این حالت بر می‌آیند.

تورم می‌تواند در آرامش فرد، زیبایی ظاهری و راحتی او حین خوردن و نوشیدن تاثیر منفی بگذارد. درد نیز می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد ناراحتی باشد.

برای رفع درد می‌توانید از مسکن ها استفاده کنید. قبل‌تر توضیحاتی راجع به کنترل درد داده شد. اما در رابطه با تورم و التهاب باید این نکته را بدانید که نمی‌توانید مانع ایجاد آن شوید. اما می‌توانید شدت التهاب را کاهش دهید. برای این کار می‌توانید از روش‌ها و راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • چندین بار در روز یک کمپرس سرد را روی لپ خود نزدیک به محل جراحی قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را در محل خود نگه دارید.

کمپرس سرد می تواند یک حوله‌ی کوچک محتوی چند قطعه یخ باشد. این کار را چندین بار در روز برای ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی انجام دهید. در کاهش التهاب و افزایش راحتی موثر است.

  • از داروهای ضد التهاب و مسکن بدون نیاز به تجویز نسخه استفاده کنید.
  • هنگام خواب، سر خود را اندکی از سطح همیشگی بالاتر نگه دارید.
  • از انجام فعالیت‌هایی که شامل بلند کردن وزنه‌ی سنگین، خم شدن و چنین کارهایی است بپرهیزید.
  • به اندازه ی کافی مایعات بنوشید.
  • تا زمانی که تورم و التهاب لثه‌ی شما کاهش می‌یابد، از مصرف نمک بپرهیزید و یا آن را به حداقل برسانید.

درصورتی‌که ایمپلنت دچار عفونت شد چه کنیم؟

ایمپلنت روشی است که معمولاً احتمال شکست در آن بسیار کم است. بیشتر مواقع این روش موفقیت‌آمیز است و ایمپلنت پس زده نمی‌شود. اما زمانی که این اتفاق بیفتد، می‌تواند به علت‌های متفاوتی باشد که یکی از آن‌ها عفونت ایمپلنت یا ایمپلنتیت است.

درصورتی‌که ایمپلنت دچار عفونت شود، علائم مختلفی دارد که یکی از آن‌ها درد و خونریزی است. بعد از کاشت ایمپلنت، دندان‌پزشک علائم عفونت ایمپلنت را به شما می‌گوید که در صورت دیدن هر کدام به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

منبع: ورم صورت بعد از ایمپلنت [آبسه، درد و التهاب لثه] نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک

چاپ این صفحه