چاپ این صفحه

پزشکی قانونی عمل ترمیم پرده را تشخیص می دهد؟

تعداد بازدید : 139
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۸/۱۸


قبلا خیلی سخت می گرفتند تا همین چند سال پیش. ولی الان خود دولت به پزشکی قانونی بخشنامه داده است که سخت نگیرند. اگر دختر خانمی به پزشکی قانونی مراجعه کرد و یک سائیدگی داشت، بگویند که سالم است. حتی اگر پرده بکارتش ترمیم شده بود بگویند که سالم است.

این بخشنامه خود دولت است. موارد خاصی وجود دارد که بگویند پرده بکارت ناسالم است. به خاطر اینکه این مسائل، مشکلات زیادی را در جامعه ما ایجاد می کند.»

آن گونه که شادی صدر، حقوقدان ساکن لندن هم می گوید، اساسا ترمیم پرده بکارت در قوانین جزایی ایران جرم محسوب نمی شود.

عمل ترمیم پرده بکارت در اروپا و آمریکا

افزایش مهاجران مسلمان در کشورهای اروپایی موجب شده تا عمل ترمیم بکارت در این کشورها هم رایج شود. آنهایی هم که نمی‌توانند هزینه این عمل را که چیزی در حدود ۳۰۰۰ دلار است بپردازند، به کشورهایی مثل تونس یا مصر می‌روند که در آن‌ها نهایتاً با ۵۰۰ یورو می‌توان این عمل را انجام داد. با این که این عمل در مصر جرم تلقی می‌شود و مجازات پزشکی که این کار را انجام داده تا شش ماه زندان، جریمه نقدی و اخراج از نظام پزشکی است، اما این کشور به مرکزی برای ترمیم پرده بکارت تبدیل شده که دختران جوان از کشورهای مختلف برای انجام این عمل به آن مراجعه می‌کنند.

بحث‌های اخلاقی، حقوقی و پزشکی زیادی نیز در مورد این عمل مطرح است. این بحث‌ها به ویژه پس از صدور رأی دادگاهی در شهر لیل فرانسه اوج گرفت که در آن قاضی درخواست طلاق یک مهندس فرانسوی مسلمان‌شده از یک دختر پرستار مسلمان را به دلیل باکره نبودن همسرش پذیرفت. قاضی در این حکم استدلال کرده بود که باکرگی از ویژگی‌های اساسی یک دختر در هنگام ازدواج است. این حکم اعتراضات زیادی را برانگیخت؛ از جمله یک فیلسوف زن فرانسوی هشدار داد که با رأی این دادگاه، تعداد زیادی از دختران مسلمان خواستار عمل ترمیم خواهند شد. انجام این عمل در بین پزشکان هم معترضان زیادی دارد. برای مثال ژاک لانزاک متخصص زنان و زایمان فرانسوی آن را واپس‌گرایی، تسلیم در برابر ارزش‌های گذشته و مغایر آرمان‌های انقلاب ۱۹۶۸ توصیف کرده‌است.

چاپ این صفحه