چاپ این صفحه

سوخت پکیج گرمایشی

تعداد بازدید : 92
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۹/۲

سوخت پکیج

گرمایش ساختمان‌های مسکونی و تجاری بوسیله تجهیزات مختلفی فراهم می‌شود. در گذشته موتورخانه‌ها گرمایش ساختمان و تامین آب گرم مصرفی را بر عهده داشتند. امروزه پکیج یکی از وسایل مرسوم در این زمینه است. پکیج‌ها  به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند. سوخت پکیج نیز می‌تواند از منابع مختلفی تامین شود. پکیج‌ها برای تامین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط اطراف، از منابع سوختی مختلفی استفاده می‌کنند. در زمان خرید پکیج باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید، از جمله مکان نصب، نوع سوخت در دسترس و ... . در این مقاله به بررسی سوخت پکیج می‌پردازیم.

تعمیر پکیج

برای مطالعه مقالات بیشتر در مورد تعمیر پکیج، کلیک کنید.

پکیج چیست

همان‌طور که در بالا ذکر شد پکیج علاوه بر تامین آب گرم مصرفی، گرمایش محیط زندگی را نیز انجام می‌دهد. به دلیل شباهت ظاهری برخی افراد تفاوتی میان آبگرمکن دیواری و پکیج قائل نیستند. ولی آبگرمکن‌ها فقط آب گرم مصرفی برا مصارف شستشو، استحمام و ... را فراهم می‌آورند و برای وسایل گرمایشی آب گرم را تامین نمی‌کنند. مزیت‌های متعدد از جمله انواع مختلف سوخت پکیج، باعث شده است که جایگزینی مناسب برای آبگرمکن و همچنین موتورخانه باشد. در زیر به برخی از مزیت‌های پکیج اشاره می‌کنیم:

ابعاد مناسب:  به دلیل اینکه موتورخانه دارای تجهیزات زیاد و پیچیده است، برای نصب و راه‌اندازی آن به یک اتاق نیاز داریم. اما پکیجها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای کمی را اشغال می‌کنند. این مزیت برای آپارتمان‌های امروزی که معمولا با کمبود جا مواجه هستند، بسیار مهم است.

مدیریت انرژی: با نصب پکیج هر واحد ساختمانی به صورت مستقل می‌تواند سیستم حرارتی خود را کنترل و مدیریت کند. این مورد در بحث هزینه سوخت پکیج تاثیرگذار است. به طور مثال زمانیکه به مدت طولانی در منزل حضور ندارید می‌توانید پکیج را خاموش کنید. بدین صورت در سوخت پکیج صرفه‌جویی می‌کنید.

دسترسی راحت: پکیج‌ها معمولا در آشپزخانه یا بالکن نصب می‌شوند و برای انجام سرویس، عیب‌یابی و تعمیر به راحتی قابل دسترسی هستند. به دلیل اینکه سوخت پکیج معمولا از سوخت‌های پاک تامین می‌شود، محیط اطراف پاک می‌ماند و از دوده خبری نیست.

انواع پکیج براساس مکان نصب

تقسیم‌بندی پکیج براساس معیارهای متفاوتی انجام می‌گردد. براساس مکان نصب، پکیج‌ها به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند. پکیج دیواری پرکاربردترین نوع پکیج است که به دلیل ابعاد کوچک و ظاهر زیبا، معمولا در آشپزخانه یا بالکن نصب می‌شود. به خاطر وجود دودکش دوجداره و قطع جریان ورودی گاز در صورت کمبود اکسیژن، امنیت این نوع از پکیج‌ها بسیار بالاست. پکیج دیواری به صورت تک‌ مبدله و دو مبدله در بازار وجود دارند. سوخت پکیج دیواری معمولا گاز شهری است و از این لحاظ مصرف پایینی دارند. سوخت پکیج دیواری علاوه برای گاز شهری می‌تواند از منایع دیگری نیز تامین شود.

پکیج زمینی به نسبت دیواری نیاز به فضای بیشتری برای نصب و راه‌اندازی دارد و روی زمین قرار می‌گیرد. پکیج زمینی معمولا در پارکینگ، زیرزمین یا زیرپله نصب می‌شود زیرا سرو صدای بیشتری نسب به پکیج دیواری تولید می‌کند وحجم بیشتری دارد. سوخت پکیج دیواری متفاوت است و مدل‌های متفاوتی دارد از جمله دوگانه‌سوز، سه‌گانه‌سوز، گازوئیلی، برقی و ... . براساس سوخت پکیج عملکرد آن نیز متفاوت است. مثلا در پکیج گازوئیلی یک مشعل وجود دارد و فرآیند گرمایشی را انجام می‌دهد، اما در نوع برقی این کار به وسیله المنت‌های تعبیه شده در پکیج انجام می‌شود.

انواع سوخت پکیج

مزیت‌های زیاد و مهم پکیج باعث شده است که جایگزین موتورخانه، آبگرمکن و سیستم‌های گرمایشی مانند شوفاژ و شومینه شوند. پکیج‌ها براساس مکان نصب و نوع سوخت مصرفی در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شوند. در حالت کلی انواع سوخت پکیج به شرح زیر است:

  • گازوئیل سوز
  • گازسوز
  • دوگانه‌سوز
  • برقی

 

سوخت پکیج هر کدام از موارد بالا که باشد به صورت مشابه فرآیند گرمایش آب را انجام می‌دهد. در واقع می‌توان گفت صرف نظر از نوع سوخت پکیج، تمامی مدل‌های پکیج، به صورت یکسان عملیات گرم کردن آب را انجام می‌دهند. پکیج‌ها هم مسئول تامین آب گرم برای استحمام و سایر مصارف بهداشتی هستند و هم آب گرم را برای سیستم گرمایشی تامین می‌کنند. زمانیکه شیر آب باز می‌شود، سنسور درون پکیج، جریان آب را تشخیص داده و باعث روشن شدن جرقه‌زن مشعل می‌شود و مشعل را روشن می‌کند. روی شعله مشعل یک مبدل حرارتی قرار گرفته که آب سرد در آن جریان دارد. مبدل‌ها معمولا از جنس مس ساخته شده‌اند. به دلیل اینکه آلیاژ مس ضریب انتقال حرارتی بالایی دارد، به سرعت آب را گرم می‌کند. آب درون مبدل که گرم شده است به مدار خروجی انتقال پیدا می‌کند.

از نظر تعداد مبدل پکیج‌ها به دو نوع تک مبدل و دو مبدل تقسیم می‌شوند. در نوع دو مبدله، آب در مبدل ثانویه پیش گرم شده و به سمت مبدل اول جریان می‌یابد. در پکیج‌ها قطعه‌ای به نام ترموستات وجود دارد. وظیفه این قطعه این است که از داغ شدن بیش از حد مبدل‌ها جلوگیری می‌کند.

سوخت پکیج

در این مقاله به بررسی انواع سوخت پکیج پرداختیم. تقسیم‌بندی پکیج‌ها براساس معیارهای مختلفی انجام می‌شود. براساس محل نصب به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند. پکیج دیواری معمولا در آشپزخانه یا بالکن نصب می‌گردد و پکیج زمینی در پارکینگ یا زیرپله. انواع سوخت پکیج به چهار دسته گازوئیل، گاز، برقی و دوگانه تقسیم می‌شوند.

برای مطالعه مقالات بیشتر در مورد تعمیرات پکیج، کلیک کنید.

چاپ این صفحه