زخم دهانه ی رحم

تعداد بازدید : 153683
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۲/۲۴
3.00
دهانه ی رحم کجاست؟ زخم دهانه ی رحم چیست؟ علایم و درمان زخم دهانه رحم به چه صورت است؟...

دهانه ی رحم کجاست ؟

انتهای واژن ، توسط گردن رحم (دهانه ی رحم  ،یا سرویکس ) به جسم رحم راه دارد . در نتیجه در معاینات زنان با اسپکلوم ،  بخش بیرونی آن کاملا قابل مشاهده و ارزیابی است . هم چنین هنگام نزدیکی ، آلت با قسمت بیرونی دهانه رحم برخورد میکند . 

در عکس زیر ، موقعیت دهانه رحم به خوبی نشان داده شده است :

 

زخم دهانه رحم - دهانه رحم کجاست؟

 

دهانه ی رحم در معاینه با اسپکلوم :

تصویر زخم دهانه رحم - دهانه ی رحم در معاینه با اسپکلوم

 

زخم دهانه ی رحم چیست ؟

زخم دهانه ی رحم ، یک عبارت آشنا و ترسناک برای خانمهای ایرانی است !

اما این اصطلاح کاملا عامیانه و غیر علمی است . این اصطلاحِ زخم ، نشان دهنده ی  هر گونه تغییر شکل دهانه رحم ، از مخاط صورتی به بافت مخملی و قرمز می باشد. غالبا، این قرمزی زمانی رخ میدهد که لایه داخلی دهانه رحم ، تا بیرون آن کشیده شود . به عکس زیر نگاه کنید تا متوجه شوید :

 

زخم دهانه رحم چیست؟

 

از زخم دهانه رحم نترسید...

این بافت قرمز و مخملی که بسیاری از شما را آشفته ونگران کرده ، چیست ؟ علت آن چه چیز است ؟

یکی از شایعترین علل این مخملی شدن ،" اکتروپیون سرویکس " یا " بیرون زدگی " بافت دهانه رحم است که می تواند یک حالت کاملا طبیعی در خانمهای جوان  باشد ! این مساله مخصوصا در خانمهایی که باردار هستند یا هورمون مصرف میکنند (مثل قرصهای ضد بارداری ) به وفور دیده می شود. در واقع این بافت، فقط قرمز تر و نازک تر از بافتهای اطرافش است و بنابراین در معاینات  چشمی ، نام هولناک "زخم " را برای آن بکار می برند.

در صورتیکه حین معاینه ، خروج موکوس چرکی از داخل دهانه رحم دیده نشود ، یا این زخم باعث ایجاد خونریزی در هر نزدیکی نشود ، و پاپ اسمیر از نظر وجود سلولهای پیش سرطانی و ...منفی باشد  ، وجود این بافت قرمز و مخملی ، اهمیتی ندارد .

عکس زیر ، یک  دهانه رحم  را نشان میدهد که در آن زخم دهانه رحم مشخص است .

تصویری از زخم دهانه رحم

دکتر فاطمه قائم مقامی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ) در مصاحبه ای بیان کردند :

" متاسفانه برخی پزشکان به بیمارانشان می گویند: به زخم دهانه ی رحم مبتلا شده ای . بدون اینکه توضیح بدهند واقعا زخمی در کار نیست! و با کرایو (انجماد )(فریز) دهانه رحم ، اقدام به از بین بردن این بافت قرمز مخملی میکنند . از عوارض فریز دهانه ی رحم ، از بین بردن سلول های طبیعی آن ناحیه رخ داده و دقت تست پاپ اسمیر را کاهش داده و ممکن است نتایج منفی و مثبت کاذب را افزایش دهد ".

علایم زخم دهانه رحم 

چون این اکتروپیون در بسیاری از خانمهای طبیعی و سالم وجود دارد ، در نتیجه اکثر خانمها خیلی اتفاقی طی معاینه زنان با اسپکلوم، متوجه آن می شوند . یعنی در واقع هیچ علامتی ندارند ، و در مراجعه جهت چکاپ ، ناگهان با تشخیص " زخم " روبرو می شوند !

همینجا از همکاران خودم خواهش میکنم در این طور مواقع ، مبالغه نکنند و زندگی بیمار را تحت تاثیر یک اکتروپیون ساده قرار ندهند. افرادی را می شناسم که فقط بدلیل همین اکتروپیون، ماه هاست که رابطه ی زناشویی خود را قطع کرده اند...

درمان زخم دهانه رحم 

با توجه به اینکه این بافت مخملی ، بافت طبیعی خود دهانه رحم است که فقط کمی به بیرون کشیده شده است ، اگر هیچ عفونتی بر آن سوار نباشد ، نیازی به اقدام خاصی نیست . 

اما اگر زخم دهانه رحم دچار ترشح چرکی و عفونت شود یا باعث خونریزی پس از هر بار نزدیکی شود، بهتر است درمان با دارو انجام شده و تست پاپ اسمیر نیز انجام شود . در پاپ اسمیر ، اگر سلولهای غیر طبیعی دیده شد ، اولین اقدام ، کولپوسکوپی است . هرگز چشم بسته ، فریز نکنید . 

درمان زخم دهانه رحم ِ عفونی (سرویسیت) ، به راحتی با دارو امکان پذیر است. در صورت جواب ندادن به یک دوره، می توان برای بار دوم از داروهای دیگری استفاده کرد . مثل هر عفونت دیگری در بدن (عفونت گلو...دندان و ...) ، دهانه ی رحم هم به دارو جواب خوبی میدهد . در نهایت اگر علایم آزار دهنده داشتید و با 2-3 دوره درمان دارویی درمان صورت نگرفت ،  می توان اعمالی مثل فریز(کرایو) یا سوزاندن (کوتر)  را انجام داد . (بعید است که چنین عفونتی به 2 دوره دارو جواب ندهد.)

کرایو (فریز یا انجماد دهانه رحم ) چیست ؟

فریز یا کرایو، یک روش درمانی جهت از بین بردن یک لایه از بافت دهانه ی رحم است. در مواردی استفاده می شود که لازم باشد یک یا چند لایه از بافت دهانه ی رحم بطور کامل تخریب شود .  در این روش با استفاده از گاز ، با ایجاد دمای بسیار پایین ، سولهای سطحی از بین رفته و پس از مدتی انتظار رشد سلوهای طبیعی را داریم. استفاده ی اصلی کرایو ، در تغییرات پیش سرطانی دهانه ی رحم است . اما خب ، مورد استفاده ی فرعی ِ کرایو ، همین زخم دهانه ی رحم می باشد .

دستگاه فریز :

 زخم دهانه رحم : دستگاه فریز دهانه رحم

صحنه ای از انجام دادن فریز دهانه ی رحم برای درمان زخم دهانه رحم:

فریز دهانه رحم

کرایوتراپی دهانه رحم ، معمولا در مطب و بدون بیهوشی و ...انجام می شود و در کل بیش از 2-3 دقیقه طول نمی کشد. در روز انجام کرایو ، نیاز است که یک همراه داشته باشید .ممکن است تا 1 هفته بعد از کزایو ، ترشحات زیاد و خونابه ای داشته باشید . معمولا پانسمانی در محل تعبیه می شود و به شما توصیه می شود نهایتا تا 2-3 هفته نزدیکی واژینال نداشته باشید .

یکی از شایعترین عارضه های فریز  ، بد شکل شدن دهانه ی رحم و هم چنین تداخل در نتایج پاپ اسمیر خواهد بود . چون سلولهای طبیعی از بین می رند و سلولهای جدید که جایگزین می شوند هیچ گاه مثل اول نخواهند شد . بنابراین با نمونه برداری از این ناحیه  ی و تهیه پاپ اسمیر ، در نتایج پاپ اسمیر ، تداخل ایجاد خواهد شد .

علاوه بر آثار روحی روانی حاصل از این کار ، اگر این حرکت ، بدرستی انجام نشود ، یا بیش از حد انجام شود ، می تواند باعث تنگی دهانه ی رحم ومشکلات بعدی ناشی از آن شود .  ضمن اینکه رابطه ی زناشویی فرد نیز تحت تاثیر این قضیه ، رو  به سردی می رود و اعتماد بنفس خانم در برابر همسرش از بین می رود .

کوتر (سوزاندن ) زخم دهانه ی رحم 

در این روش ، با استفاده از جسمی با دمای بالا  ،بافتهای به نظر غیر طبیعی ، کاملا سوزانده می شوند . عوارض آن ، مانند کرایو می باشد . البته استفاده از کوتر رایج نمی باشد .

 

 

 

 

دوستان به عنوان یک مقاله ی علمی ، پیشنهاد میدم حتما و حتما این مقاله رو که توسط دکتر شیرین گودرزی چاپ شده ، حتما مطالعه کنید . 

 

در صورت داشتن هر گونه سوالی ، آن را در بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح نموده و یا با شماره های مشاوره ی اینجانب ( با تلفن ثابت ) تماس بگیرید : 

9092305014 از تهران

909070533 از سایر شهرها

برچسب ها :

زخم-دهانه-رحم

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران