ماما کیست؟

تعداد بازدید : 64491
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸

در کشور ما رشته مامایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد که این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی پروانه کار کسب می‌کنند و با عضویت در سازمان نظام پزشکی و گرفتن کارت عضویت و شماره نظام پزشکی می‌توانند در مطب‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار شوند.
وظایف ماما در درجه اول مراقبت‌های دوران بارداری، انجام زایمان طبیعی و مراقبت‌های پس از زایمان است اما در حال حاضر مامایی نوین در دنیا وظایف گسترده‌تری را بر عهده ماما گذاشته تا جایی که شعار سال ۲۰۰۷ این است: «امروز بیش از هر زمان دیگری جهان به ماما نیاز دارد».
بر اساس این شعار امروز ماما، باید در همه دوران زندگی یک زن همراه او باشد و خدمات مامایی باید در دسترس همه زنان و دختران کشورهای مختلف قرار بگیرد.
بنابراین حرفه مامایی از بدو تولد تا زمان پیری و یائسگی زنان می‌تواند بسیاری از مشکلات آنها را حل و از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر دختران جوان و نوجوان در سنین بلوغ درباره تغییرات این دوره و رفتارهای مرتبط با این تغییرات، از آموزش ماما در مدارس برخوردار شوند، در آینده کمتر دچار مشکلات باروری خواهند شد. یا اینکه زوج‌های جوان می‌توانند قبل از ازدواج برای مشاوره به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و از ماما در زمینه سلامت جنسی و روانی خود مشاوره بگیرند و آموزش‌های لازم را دریافت کنند، پس از ازدواج نیز مشاوره‌هایی قبل از بارداری توسط ماما انجام می‌شود و غربالگری بیماری‌های پرخطر انجام می‌شود تا مواردی که ممکن است به حاملگی ناهنجار منجر شود یا مادر را در معرض خطر قرار دهد، شناسایی شوند.
در مراحل قبل از بارداری ماما برای مطمئن شدن از سلامت مادر و بچه توصیه‌های لازم را به زوج می‌کند و آزمایش‌های ضروری را انجام می‌دهد تا بارداری سالم صورت بگیرد.
پس از بارداری مهم‌ترین آموزش‌های این دوران توسط ماما به مادر ارائه می‌شود تا بارداری سالمی داشته باشد و برای زایمان آماده شود. بعد از پایان بارداری زمانی که مادر به مرحله وضع حمل می‌رسد، چنانچه بارداری‌اش مشکلی نداشته باشد، زایمان به طور طبیعی توسط ماما انجام می‌شود. بعد از زایمان نیز مادر و نوزاد می‌‌توانند تا ۴۰ روز تحت مراقبت مداوم ماما باشند و پس از این دوره نیز مادر می‌تواند از خدمات تنظیم خانواده که توسط ماما ارائه می‌شود، استفاده کند. به این ترتیب که ماما روش مناسب پیشگیری از بارداری را به مادر و همسرش آموزش بدهد.
به طور کلی خانم‌ها در هر برهه‌ای از زندگی‌شان اگر مشکلات مرتبط با بیماری‌های زنان داشته باشند می‌توانند به ماما مراجعه کنند. ماما بیماری‌های شایع زنان را درمان می‌کند و اگر نیاز به خدمات تخصصی‌تر داشته باشد، بیمار را به متخصص زنان ارجاع می‌دهد.

 

مثلا در زمینه غربالگری بیماری‌‌های شایع زنان از جمله سرطان‌های زنان و عفونت‌های دستگاه تناسلی ماما به راحتی می‌تواند طبق شرح وظایفی که دارد اقدامات لازم را برای بیمارش انجام دهد.

 

 

واحد های گذرانده توسط یک لیسانسه مامایی شامل :

یکسری واحد های عمومی گروه پزشکی مانند:

آناتومی /فیزیو لوژی /بافت و سلول شناسی / بیوشیمی / تغذیه عمومی / داروشناسی/ میکروب و انگل شناسی / ایمونولوژی / آسیب شناسی(سمیولوژی)  / اپیدمیولوژی / روانشناسی عمومی /اصول خدمات بهداشتی و ...

یکسری هم واحد های اختصاصی مانند :

داروشناسی مامایی/ روانشناسی در مامایی/ تغذیه در مامایی/ اصول بیحسی و بیهوشی/ اختلالات جنسی و مشاوره ی جنسی/ بارداری و زایمان / بیماریهای زنان / بیماریهای داخلی و جراحی در مامایی/ جنین شناسی عمومی و اختصاصی / نوزادن /بهداشت مادر و کودک و واکسیناسیون / اصول مدیریت در مامایی/ اصول رادیو لوژی و سونو گرافی در مامایی و ..

 

 

 

تاریخچه مامایی در ایران:

در سال 1313 دانشگاه تهران تاسیس و سپس دانشکده پزشکی افتتاح گردید و در سال 1319 بیمارستان زنان, ضمیمه دانشکده پزشکی شد.
در سال 1335 تا 1358 برنامه آموزشی آموزشگاه به برنامه5/1 ساله پرستاری و مامایی برای لیسانسیه های پرستاری تغییر یافت و به دنبال سه سال تعطیلی انقلاب فرهنگی از آغاز سال 1362 به نام "مدرسه عالی مامایی " شروع به کار کرد و در سال 1365 پس از انتقال آموزش گروههای پزشکی از آموزش عالی به وزارت بهداشت, دانشکده های پرستاری ومامایی تاسیس شد و با تاسیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران , رشته مامایی به فعالیت پرداخت و هنوز هم ارائه خدمت می نماید.

در سال 1374, اداره مامایی از دفتر پرستاری جدا شد و زیر نظر وزارت علوم قرار گرفت و از اقدا مات این اداره, ثبت 15 اردیبهشت, مصادف با 5 ماه می به عنوان "روز جهانی ماما" در تقویم رسمی کشور, تنظیم شرح وظایف کارشناسان و کارشناسان ارشد مامایی و اقدامات موثر در عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و معرفی نیروهای واجد شرایط طرح در مراکز درمانی و پیگیری و ایجاد دوره PhDو... می باشد.

دوره دکترای رشته مامایی در کشور تصویب شده است ( تیر ماه 1384) و بزودی دانشگاه های مادر اقدام به تربیت ماماها در مقطع دکترای بهداشت باروری خواهند نمود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران