اسید فوسیدیک-FUSIDIC ACID

تعداد بازدید : 683
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۷
اسید فوسیدیک-FUSIDIC ACID
هشدار! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک می باشد و ماما سایت هيچگونه مسئوليتی در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد
 
نام علمی دارو
[اسید فوسیدیک-FUSIDIC ACID]
گروه دارویی
[داروهای آنتی باکتریال]
 

 

موارد مصرف اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

     اسید فوسیدیک و نمک هایش از داروهای آنتی باکتریال هستند که عمدتاً در درمان عفونت های استافیلوکوکی و اغلب همراه با داروهای دیگر کاربرد دارند. در درمان آبسه و از جمله آبسه های مغزی و در عفونت های استخوان و مفاصل و درمان عفونت های استافیلوکوکی در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیز و در درمان آندوکاردیت استافیلوکوکی و به صورت موضعی در عفونت های چشمی و پوستی کاربرد دارد. فوسیدات ها به طریق خوراکی یا موضعی به صورت اسید فوسیدیک و یا فوسیدات سدیم و یا به صورت داخل وریدی به فرم فوسیدات سدیم تجویز می شوند.


مکانیسم اثر اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

---------------

موارد منع مصرف اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

---------------


عوارض جانبی اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

    به غیر از ناراحتی های گوارشی، به نظر می رسد اسیدفوسیدیک و یا فوسیدات سدیم به صورت خوراکی توسط بیماران به خوبی تحمل می شود. درمان با فوسیدات ها به صورت خوراکی و مخصوصاً از راه داخل وریدی با یرقان و تغییر در عملکرد کبدی همراه است و با قطع درمان فعالیت کبدی به حالت طبیعی بر می گردد بنابراین این دارو باید در بیماران کبدی با احتیاط تجویز شود و در این بیماران مانیتور کردن عملکرد کبدی به صورت دوره ای توصیه می شود و هم چنین در آنهایی که دوزهای زیاد و طولانی مدت دریافت می کنند. در انسداد صفراوی و بیماری های صفرا نیز احتیاط لازم است. در تجویز داخل وریدی، اسپاسم وریدی، ترومبوفلبیت و همولیز رخ می دهد. جهت کاهش این عوارض توصیه می شود که از محلول با فر استفاده شود و انفوزیون به طور آهسته در یک ورید بزرگ با خون رسانی کافی صورت پذیرد. متعاقب مصرف داخل وریدی هیپوکلسمی نیز رخ داده است.مصرف داخل عضلانی و زیر پوستی می تواند منجر به نکروز بافتی شود و ممنوع است. واکنش های افزایش حساسیت مثل راش و سوزش متعاقب مصرف موضعی رخ می دهند اما ایجاد راش بعد از مصرف سیستمیک نادر است. در محیط آزمایشگاهی اسید فوسیدیک با بیلی روبین در اتصال به آلبومین رقابت می کند و در نوزادان نارس، یرقانی و اسیدوتیک مصرف آن باید با احتیاط صورت گیرد.


تداخل دارویی اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

اگرچه راههای متابولیکی دقیق اسیدفوسیدیک شناخته شده نیستند احتمال وجود تداخل با داروهایی که توسط سیتوکروم p-450 کبدی متابولیزه می شوند، وجود دارد و تولیدکنندگان انگلیسی از مصرف این نوع داروها همراه با اسیدفوسیدیک پرهیز می کنند.


مصرف اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID) در بارداری

---------------


مصرف اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID) در دوران شیردهی

---------------


مقدار مصرف اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

برای اطلاع از مقدار و نحوه مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.


هشدارها در مورد اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

---------------


نکات قابل توصیه در مورد اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

---------------


اَشکال دارویی اسید فوسیدیک (FUSIDIC ACID)

---------------


نام تجاری دارو

دارویی یافت نشد.

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران