هشدار متخصصان به شیوع آمبولی ریه در زنان باردار و کاهش سن ابتلا به سکته


کاهش سن ابتلا به بیماری‌ها و سکته‌های قلبی در کشور از دغدغه‌های متخصصان سلامت است که عامل دوم مرگ در ایران سکته‌ها قلبی محسوب می‌شوند.

 
رحیمه اسکندریان متخصص قلب و عروق، فلوشیپ آنژیوپلاستی گفت: در کشور ما بعد از تصادفات سکته‌های قلبی عامل مرگ و میر محسوب می‌شوند و در بعد بیماری‌ها شایع‌ترین علت مرگ و میر بروز بیماری‌های قلبی و سکته‌های قلبی است.

مراجعات کلینیکی و برخی تحقیقات میدانی نشان می‌دهد متأسفانه شیوع بیماری‌های قلبی در کشور بالاست و سن بروز بیماری‌های قلبی نسبت به نرمال جهانی پایین است که این تهدیدی برای سلامت و خوشایند جامعه سالم نیست.

سبک زندگی در کشور ما در بسیاری از موارد عوارضی نظیر چاقی، استرس و فشار خون کنترل نشده ایجاد می‌کند که با توجه به توسعه صنعتی شدن و کم تحرکی افراد می‌توان بیماری‌های قلبی را تهدیدی برای نیمی از جامعه دانست.

 خوشبختانه افزایش سن بارداری، سن بیماری و گرفتگی رگ در بانوان کشور شایع نیست که گرفتگی عروق تا زمانیکه زنان به سن یائسگی برسند خیلی کمتر است، اما بعد از یائسگی گرفتگی رگ‌ها در زنان افزایش پیدا می کند.

اسکندریان عنوان کرد: زنان و مردان که با بیماری‌های زمینه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند باید گرفتگی‌های عروق را جدی بگیرند، زیرا در خیلی از موارد و با نادیده گرفتن علائم افراد با سکته‌های قلبی مواجه می‌شوند.

یکی از تهدیدات زنان باردار که در جامعه شیوع پیدا کرده است آمبولی ریه در خانم‌های باردار است که طی این بارداری لخته در ورید پا و آمبولی ریه در بسیاری از موارد منجر به مرگ مادر می‌شود که این موضوع نیازمند بررسی و هشدار است.
 خانم‌های باردار که بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید قبل از بارداری بررسی‌های چند جانبه داشته باشند، زیرا در صورت بی توجهی به آمبولی ریه با خطر مرگ مواجه هستند.

در رسانه‌ها و فضای مجازی بسیاری از موارد سبک زندگی سالم مطرح می‌شود که نباید با اختیار خودمان خود را از زندگی سالم محروم کنیم، بلکه با انتخاب پزشک معالج و متخصص، آگاه سازی خود و خانواده از هشدارهای سلامت، بهره‌مندی از تغذیه و تحرک و بسیاری از دستورات باید از بیماری‌های قلبی که سن آن به پایین از ۴۰ سال رسیده توجه ویژه داشته باشیم.

طبق تأکید سازمان بهداشت جهانی و طبق مشاهدات کلینیکی، بیماران قلبی از عوارض متعددی رنج می‌برند که اگر در سنین جوانی سبک زندگی سالم را رعایت کنیم، می‌توان با خودمراقبتی شاهد کاهش بیماری‌های قلب و عروق بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران