اهمیت مصرف ویتامین D از نوزادی تا بلوغ ؛ چرا و چگونه


 اهمیت مصرف ویتامین D از نوزادی تا بلوغ ؛ چرا و چگونه


عضو مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برلزوم مصرف ویتامین D از بدو تولد تا بلوغ تاکید کرد و گفت:با توجه به تاثیر مصرف این ویتامین در پیشگیری از سرطان سینه، مادران به ویژه آنهایی که دارای فرزند دختر هستند باید به این موضوع توجه ویژه کرده و سهل انگاری نکنند.

دکتر مینو شاهانی اظهار کرد: بسیاری از مادران ایرانی بعد از اینکه فرزندشان به سن 2 سالگی می رسد، دادن ویتامین D به او را متوقف می کنند؛ با اینکه کشور ما دارای اقلیم آفتاب خیز است، میزان ویتامین D در بیشتر افراد جامعه بسیار پایین است؛ از این رو باید به مصرف ویتامین D توجه بیشتری شود.
وی ادامه داد: بحث اپی ژنتیک در علم امروز، بسیار اهمیت دارد؛ تا حدود پنج سال پیش گفته می شد که سرطان ژنتیکی است یا ازطریق تغییرات ژنتیکی از سوی مادر یا پدر به فرزند، به ارث می رسد.

اما اکنون موضوع ریزمغذی ها و تاثیر آنها در بروز بیماری ها از جمله سرطان ها مطرح است به این صورت که ریزمغذی ها می توانند الگوی پروفایل ژنی افراد را تغییر دهند؛ به عنوان نمونه نوزادی که باید از بدو تولد ویتامین D مصرف کند اما با سهل انگاری مادر این ویتامین را به اندازه کافی دریافت نمی کند، ممکن است در چهل سالگی دچار سرطان شود، در واقع طی سال های زندگی تغییرات ژنی به تدریج در بدن او صورت گرفته و در چهل سالگی سرطان نمود یافته است.
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بسیاری از پزشکان می گویند بعد از 2 سالگی کودک دیگر نیاز به ویتامین D ندارد اما به اعتقاد ما که روی اپی ژنتیک سرطان تحقیق می کنیم و همچنین طبق نتایج مطالعات مختلفی که در سطح دنیا در این مورد منتشر شده؛ پس از 2 سالگی نیز باید با دوز مشخصی ویتامین D به کودکان داده شود تا به سن بلوغ برسند.

در سن بلوغ سطح ویتامین D با یک آزمایش خون ساده بررسی می شود، اگر میزان این ویتامین در حد مناسب باشد، دیگر نیازی به مصرف آن از طریق دارویی نیست و می توان روزانه آن را از آفتاب، شیر و لبنیات دریافت کرد اما اگر سطح آن پائین بود، باید زیرنظر متخصص تغذیه یا پزشک دوز مشخصی از این ویتامین به صورت روزانه دریافت شود.

** دوز
عضو مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای کودکان زیر 2 سال مصرف یک سی سی ویتامین D در روز کافی است.
شاهانی افزود: در سنین بالای 2 سال با توجه به آزمایش خون میزان دوز آن از طرف متخصص کودکان مشخص می شود.
وی درمورد اینکه آیا میزان مصرف این ویتامین در کودکان دختر و پسر متفاوت است، گفت: میزان مصرف کودکان دختر و پسر تا 2 سالگی تفاوتی ندارد اما از این سن به بعد دخترها باید میزان بیشتری مصرف کنند که البته میزان آن را نیز پزشکان تعیین می کنند.

** مکمل ها
شاهانی در مورد اینکه مصرف مکمل ها، می تواند تامین کننده نیاز کودکان به ویتامین Dباشد، اظهار کرد: بهتر است ویتامین D به صورت مکمل مصرف نشود و به صورت جداگانه مورد استفاده قرار گیرد.
 تا 2 سالگی دوز مشخصی طبق استانداردهای پزشکی باید به نوزاد داده شود و از این سن به بعد باید طبق نظر پزشک مصرف شود.

** ویتامین D و پیشگیری از سرطان سینه
نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که مصرف ویتامین ها در توقف سیکل معیوب سلولی و مصرف ویتامین D به طور خاص در توقف سیکل سلولی که منجر به بروز سرطان سینه می شود، تاثیر مستقیم دارد.
بنابراین به مادران توصیه می کنیم که در دادن ویتامین D به نوزادان چه دختر و چه پسر (چراکه سرطان سینه در مردان گرچه نادر است اما وجود دارد)، توجه کافی داشته باشند.

** اجرای دو طرح تحقیقاتی در زمینه ویتامین D
عضو مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اجرای دو طرح تحقیقاتی در زمینه ویتامین D در این مرکز خبر داد و گفت: از حدود سه سال پیش تاکنون در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تحقیق روی ریزمغذی ها را آغاز کردیم و میزان اهمیت افراد جامعه نسبت به مصرف این موادغذایی را بررسی کردیم.

همچنین در حال برنامه ریزی برای انجام یک مطالعه کوهورت هستیم تا طی آن با انجام ویتامین تراپی به گروهی از مادران که در بیمارستان زایمان می کنند، برای مدت پنج سال ویتامین D بدهیم و پس از آن بررسی کنیم که ریسک فاکتورهای سرطان به خصوص سرطان سینه در آنها تا چه حد کاهش پیدا کرده است.

 

منبع: ایرنا

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران