پزشکی قانونی در چه صورت مجوز سقط درمانی را صادر می‌کند؟


پزشکی قانونی در چه صورت مجوز سقط درمانی را صادر می‌کند؟


مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: فقط در صورتی که مادر مبتلا به بیماری باشد، مجوز سقط صادر می‌شود.

مسعود قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: زمانی‌که جنین ناهنجاری داشته باشد و این ناهنجاری منجر به حرج وی شود یا وقتی‌که خود مادر بیماری خطرناکی داشته باشد که ادامه بارداری سبب خطر جانی برای وی باشد، مادر می‌تواند به پزشکی قانونی مراجعه کرده و شخصاً تقاضای صدور مجوز سقط درمانی را داشته باشد؛ البته به شرطی که سن جنین کمتر از ۴ ماه و معادل ۱۹ هفته باشد.

 

سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و با تایید پزشکی قانونی امکان پذیر است.
 
 تنها در صورتی که مادر مبتلا به بیماری باشد و ادامه بارداری برای وی خطر جانی ایجاد کند یا جنین مبتلا به نوعی ازعقب ماندگی یا ناقص الخلقگی باشد و موجب حرج مادر شود، مجوز سقط جنین صادر می شود.
 
در زمانی‌که مادر بیماری روانی داشته و خانواده نتوانسته وی را کنترل کند، در چنین حالتی ممکن است به دلیل بیماری روانی مادر مجوز سقط درمانی را صادر کنیم.

مجوز با درخواست و رضایت آگاهانه مادر و با حضور شخصی در مرکزپزشکی قانونی قابل انجام است و نیاز به حضور پدر جنین و مراجعه به دستگاه قضا و اخذ نامه قضایی نیست.
 
ارائه مدارک پزشکی از پیش انجام شده به همراه درخواست شخصی و مدارک هویتی معتبر برای سقط درمانی کافی است.
 
 پزشکی قانونی امانت‌دار مردم است و از معدود مواردی که لازم نیست افراد به سیستم قضایی مراجعه کنند، همین تجاوزات است که اگر فرد درخواست سقط داشته باشد، اطلاعات او محرمانه می‌ماند؛ البته لزوماً درخواست آن‌ها پذیرفته نمی‌شود.
 
در سال‌های اخیر مراجعان مراکز پزشکی قانونی برای سقط درمانی بیشتر شده ولی به نسبت رقم سقط‌های کلی در کشور که وزارت بهداشت ۲۵۰ هزار اعلام کرده، رقم بالایی نیست.
 
 قانون مجازات اسلامی جدید مصوب ۹۲ در ماده ۷۱۸ در تبصره‌ای در صورت خطر جانی مادر، محدودیت سنی برای سقط را برداشته یعنی اگر مادر بیماری قلبی داشته باشد، حتی اگر بالای ۱۹ هفته باشد و مشکلی داشته باشد، پزشک می‌تواند سقط را انجام دهد و نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی نیست؛ اما از نظر ناهنجاری خود جنین، در قانون امکان سقط بعد از ۱۹ هفته پیش‌بینی نشده است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران