زایمان طبیعی و فواید آن

خیلی از ما حاضر نیستیم زنده زنده شکنجه شویم. این تصورى است که در میان نسل جدیدى از زنان رایج شده است که زایمان به شیوه طبیعى را انتخاب نمى کنند.

زایمان طبیعی و فواید آن

خیلی از ما حاضر نیستیم زنده زنده شکنجه شویم. این تصورى است که در میان نسل جدیدى از زنان رایج شده است که زایمان به شیوه طبیعى را انتخاب نمى کنند.

زایمان طبیعی اولین روش زایمان است و همچنین زایمان طبیعی به عنوان بهترین روش زایمان شناخته شده است. در واقع زایمان طبیعی به معنی به دنیا آمدن نوزاد از طریق رحم مادر است. شاید بتوان گفت زایمان طبیعی روشی است بی خطر و بی دردسر که به کمک آن می توان به راحتی نوزاد را به دنیا آورد

برخی از مادران به دلیل ترس از زایمان طبیعی به زایمان سزارین روی می آورند بی آنکه بدانند که زایمان طبیعی چه مزایایی دارد. قبل از اینکه برای زایمان آماده شوید بهتر است که با کسب اطلاعات لازم در این زمینه آگاهی خود را بالا ببرید تا بتوانید انتخابی صحیح داشته باشید و زایمانی موفقیت آمیزی را پشت سر بگذارید.


مزایای زایمان طبیعی

۱- جمع شدن سریع رحم

۲- اگر مادر بعد از زایمان طبیعی در قسمت انتهایی واژنش برش نداشته باشد، یکی دو ساعت بعد می تواند بنشیند. در صورتی که برش داشته باشد، با استفاده از مسکن در کمتر از شش ساعت می تواند سرپا شود اما نمی تواند فعالیت های روزمره اش را داشته باشد.

۳- در زایمان طبیعی چون نوزاد بلافاصله در آغوش مادر قرار می گیرد، نوزاد از اولین شیر مادر که به نوعی واکسن هم هست، تغذیه کرده و تکامل بهتری پیدا می کند. علاوه بر اینها مادر هر چه زودتر نوزادش را در آغوشش بگیرد، خونریزی پس از زایمانش کمتر خواهد بود.

۴-زنان با زایمان طبیعی احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند

۵- در زایمان طبیعى خونریزى کمتر است. احتمال عفونت و آمبولى کاهش مى یابد و نیاز نیست تا مادر آنتى بیوتیک زیادى مصرف کند.

۶- خطر زخم شدن و ایجاد عفونت و مشکلات دیگری مانند پارگی رحم در زایمان طبیعی و در زایمان های بعدی وجود نخواهد داشت.


۷- در زایمان طبیعی نسبت به سزارین، بهبودی سریع تر حاصل می شود و  مادر مدت زمان کوتاه تری را در زایشگاه می ماند و همچنین بازگشت سریع عضلات بدن به فرم طبیعى باعث بازگشت سریع تر او به محیط خانواده و شروع زندگى عادى می شود.

۸- درد زایمان طبیعى چون متناوب است بین فواصل درد براى فرد امکان استراحت هست، اما درد زایمان سزارین این طور نیست و زمان زیادى باید بگذرد که اثر داروهاى بیهوشى، مصرف آنتى بیوتیک ها و … که بر روى شیردهى نیز مؤثر است، از بدن مادر خارج شود.

۹- نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می ‌آیند، نسبت به نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می ‌آیند، ۲۰ درصد بیشتر به دیابت نوع یک مبتلا می ‌شوند.

۱۰- میزان آسم هم در کودکان سزارینی ۵۰ درصد بیشتر است. میزان بازگشت نوزادان سزارینی به بیمارستان، با مشکلات تنفسی و عفونت و زردی هم چندین برابر است.

۱۱- نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، دارای علاقه بیشتری در انجام رفتارهایی مانند مکیدن و گرفتن سینه مادر می باشند.

۱۲- در نهایت آنکه کاهش مرگ و میر در این روش نسبت به سزارین و مقرون به صرفه تر بودن زایمان طبیعی را نباید نادیده گرفت.

 

منبع : نبض ما

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران