معیارهای انتخاب همسر و ازدواج پایدار چیست؟

شرط بلوغ جسمی، جنسی، عقلی، عاطفی و اجتماعی از پیش شرطهای ازدواج است ضمن اینکه تعهد پذیری، تواضع، درک طرف مقابل و دیگر آیتم ها از خصوصیات و ویژگیهای یک همسر باید باشد تا این ازدواج پایدار بماند.


معیارهای انتخاب همسر و ازدواج پایدار چیست؟



دکتر محمد ناظر در این جلسه که در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در نظام خانواده از جمله افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق و رواج ازدواج های سفید در کشور انجام مشاوره های پیش از ازدواج الزامی است.
این مشاوره ها که در قالب آموزش به مردم و زوجین است آمار ازدواج ها را افزایش و آمار طلاق را کاهش می دهد در این مشاوره ها شرایط ازدواج سالم و پایدار ارایه می شود.
شرط بلوغ جسمی، جنسی، عقلی، عاطفی و اجتماعی از پیش شرطهای ازدواج است ضمن اینکه تعهد پذیری، تواضع، درک طرف مقابل و دیگر آیتم ها از خصوصیات و ویژگیهای یک همسر باید باشد تا این ازدواج پایدار بماند.
علاوه بر پیش شرط بلوغ، نیاز به میل ازدواج در انسان معمولا در سنین 18 تا 20 سالگی احساس می شود که اگر به روشهای مختلف و بهانه های خانواده ها این میل نگه داشته شود دو عارضه کاهش میل و برطرف کردن نیازهایشان با دوستی ها و ارتباطات در دوران مجردی رخ می دهد که موجب می شود افراد زیر بار تعهد مسئولیت و ازدواج نروند و سن ازدواج افزایش یابد.
 خانواده ها نباید به بهانه های مختلف برای ازدواج فرزندانشان سنگ اندازی کنند و این ازدواج جوانها را به تأخیر بیندازند.
بعد از گذر از پیش شرط های ازدواج به معیارهای انتخاب همسر می رسیم که ملاک های همه یا هیچ و ملاک نسبی مد نظر است، در ملاک همه یا هیچ اگر مشخص شود فردی دارای بیماری روانی، اعتیاد، بیماری واگیردار، نقص های جسمی و ... باشد این ازدواج را رد می کنیم و در ملاک نسبی روانشناسان ازدواج را رد نمی کنند بلکه در مواردی از جمله سن و سال، تحصیلات، اقتصاد خانواده ها، رضایت خانواده ها، نحوه آشنایی دختر و پسر باید به توافق برسند.
بررسی این ملاک هاامتیازی معادل 800 امتیاز دارد که با کسب این امتیاز این ازدواج جدی است و در صورتی که این امتیاز بین 500 تا 800 باشد باید بین خانواده ها گفتگو و مذاکره صورت گیرد و نیز مدت زمان نامزدی هم طولانی باشد و اگر این امتیاز کمتر از 500 باشد این ازدواج رد می شود و اگر ازدواج رخ دهد مشکلات عدیده ای پیش میاید.
دکتر ناظر عامل بعدی برای ازدواج موفق و پایدار را شخصیت هایی عنوان کرد و گفت: بدبینی، بی ثباتی، ضد اجتماعی، گوشه گیری، وسواس شدید و ... از جمله شخصیت هایی است که نباید در دختر و پسر وجود داشته باشد که اگر ازدواج سر بگیرد این شخصیت ها باید درمان شوند.
مذهب و نگرش بر روی حجاب و آرایش، ظاهر دختر و پسر، درک دختر و پسر از زندگی و موارد اقتصادی، اجتماعی و ... از دیگر معیارهای انتخاب همسر است که در آخر علاقه بین دختر و پسر است که اگر همه این موارد مطلوب باشند ازدواج سر می گیرد و پایدار خواهد بود.

 

منبع: بهداشت نیوز

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران