از کجا بدانيم مبتلا به ايدز هستيم يا خير؟

ايدز بيماري‌ست که توسط ويروسي به نام اچ آي وي منتقل مي‌شود. اين ويروس به تدريج قدرت دفاعي بدن را ضعيف مي‌کند به طوريکه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهايت منجر به مرگ مي‌شود.

از کجا بدانيم مبتلا به ايدز هستيم يا خير؟
ايدز بيماري‌ست که توسط ويروسي به نام اچ آي وي منتقل مي‌شود. اين ويروس به تدريج قدرت دفاعي بدن را ضعيف مي‌کند به طوريکه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهايت منجر به مرگ مي‌شود.
از زماني که فرد به ويروس مولد ايدز (اچ آي وي) مبتلا مي‌شود تا شروع بيماري ممکن است بيش از 10 سال طول بکشد چرا که ابتلا به اچ آي وي در ظاهر فرد مشخص نمي‌شود. در اين مدت فرد سالم بوده و مي‌تواند به کار و فعاليت خود ادامه دهد. ولي احتمال انتقال ويروس به ديگران وجود دارد.
اچ آي وي چگونه وارد بدن مي‌شود؟
تماس جنسي با فرد مبتلا بدون استفاده از وسايل پيشگيري، استفاده مشترک از وسايل تزريق يا ساير ابزار تيغ و برنده مثل تيغ يا سوزن خالکوبي، انتقال خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در طي حاملگي، زايمان و شيردهي. البته شايع ترين راه ابتلا به اچ آي وي در جهان تماس جنسي نامطمئن، محافظت نشده و خارج از چارچوب است. مصرف موادمخدر، الکل و... قدرت تصميم‌گيري فرد را براي پرهيز از رابطه جنسي حفاظت نشده مختل مي‌کند.
مبتلايان به ايدز نيازمند حمايت جامعه هستند
ويروس مولد ايدز از طريق تماس‌هاي معمولي مثل دست دادن، در آغوش کشيدن، روبوسي، عطسه و سرفه، استفاده از توالت و حمام، استفاده از ظروف و وسايل غذاخوري مشترک، استفاده از استخر عمومي و نيش حشرات منتقل نمي‌شود. افراد مبتلا و بيماران، نياز به حمايت و همدلي جامعه دارند. آنچه ما را در معرض خطر قرار مي‌دهد رفتارهاي پرخطر ماست، نه زندگي در کنار افراد مبتلا.
از کجا بدانيم مبتلا به ايدز هستيم يا خير؟
بنابر اعلام اداره کنترل ايدز و بيمار‌هاي آميزشي وزارت بهداشت، ابتلا به ويروس مولد ايدز فقط از طريق آزمايش خون مشخص مي‌شود. از زماني که ويروس وارد بدن فرد شده تا زماني که در آزمايش خون مشاهده مي‌شود ممکن است چند ماه طول بکشد. بهتر است قبل از انجام آزمايش با يک مشاور صحبت شود. اگر از ابتلاي خود يا همسر خود به اچ آي وي نگران هستيم مي‌توانيم به مرکز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري مراجعه کنيم در اين مراکز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارائه وسايل پيشگيري، آزمايش اچ آي وي به صورت رايگان با حفظ رازداري انجام شده و افراد مبتلا يا بيمار تحت مراقبت و درمان قرار مي‌گيرند. آدرس اين مراکز را از مراکز بهداشتي-درماني منطقه خود سؤال کنيد.
آيا ايدز درمان دارد؟
در حال حاضر درمان قطعي که ويروس را از بين ببرد وجود ندارد. درمان‌هاي موجود مي‌توانند طول عمر بيمار را افزايش داده و کيفيت زندگي او را بهتر کنند. هر کدام از ما مي‌توانيم با حفاظت از خود و ديگران در برابر ايدز، صحبت با ديگران در اين مورد، تلاش براي پذيرفته شدن و حمايت افراد مبتلا به اچ آي وي در جامعه و محله خود، مشارکت در اطلاع‌رساني براي ايدز و دعوت از ديگران براي اين مشارکت گامي در جهت مبارزه با ايدز برداريم و از هم‌اکنون پيشگام شويم.
منبع : isna.ir

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران