چطور با کودکان در موردِ «شیوع» صحبت کنیم؟

با گسترشِ دامنه شیوعِ بیماریِ کوید-۱۹ در سراسر جهان، این پرسش برای بسیاری از والدین مطرح است که چگونه باید درباره بیماری و شیوعِ آن با کودکان صحبت کرد. در این مقاله به برخی شیوه‌ها که توسط روان‌شناسان بر آن تأکید شده، اشاره می‌کنیم. به عنوانِ والد باید بیاموزید بر اضطراب خود غلبه کنید و به کودکانتان هم بیاموزید که بر اضطرابِ خود غلبه کنند.

چطور با کودکان در موردِ «شیوع» صحبت کنیم؟

با گسترشِ دامنه شیوعِ بیماریِ کوید-۱۹ در سراسر جهان، این پرسش برای بسیاری از والدین مطرح است که چگونه باید درباره بیماری و شیوعِ آن با کودکان صحبت کرد. در این مقاله به برخی شیوه‌ها که توسط روان‌شناسان بر آن تأکید شده، اشاره می‌کنیم. به عنوانِ والد باید بیاموزید بر اضطراب خود غلبه کنید و به کودکانتان هم بیاموزید که بر اضطرابِ خود غلبه کنند.

 
فرادید| بدیهی است که والدین پیش از آنکه بخواهند درباره ویروسِ کرونا با فرزندانشان صحبت کنند، می‌بایست خودشان درباره آن اطلاعاتِ کافی کسب کنند.
دکتر زوئیی نیکیفُردو، استادِ ارشد در مطالعاتِ کودکان در دانشگاهِ هُپ در لیورپول، می‌گوید: «مراجعه به سایت‌های رسمی برای به دست آوردنِ توصیه‌های علمی و درست به والدین توصیه می‌شود.»
اِما کِنی، روان‌شناس، می‌گوید: «مراجعه به سایت‌های رسمی از این لحاظ به والدین توصیه می‌شود که خیالشان را درباره آمارِ مرگِ ناشی از ویروس در بین کودکان راحت می‌کند؛ زیرا بر اساس، آمار احتمالِ مرگِ کودکان از این ویروس بسیار پایین است.»
دکتر مارتینا پاگلیا، روان‌شناسِ بالینی و مشاور در کلینیک بین‌المللیِ روان‌شناسی، می‌گوید: «اگر شما (به عنوان والدین) مشغولِ تماشای اخبار باشید و کودکتان هم در اطرافتان باشد، او همان اطلاعاتی را کسب خواهد کرد که شما. کودکان مانند اسفنج هستند و جهانِ پیرامونِ خود را جذب می‌کنند؛ و به خصوص مستعدِ جذبِ جوِ عاطفی و احساسیِ پیرامون خود هستند.»

«پنهان کردنِ مرگ و بیماری از کودکان امکان‌پذیر نیست و فرقی نمی‌کند تا چه حد برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم؛ کودکان به محیطی که آن‌ها را احاطه کرده کاملاً آگاه هستند و احساساتِ والدین به صورتِ مستقیم بر آن‌ها اثر می‌گذارد. بنابراین، اگر شما نگرانِ شیوعِ ویروس باشید، قطعاً این نگرانی به فرزندتان هم منتقل می‌شود. به عنوانِ والد باید بیاموزید بر اضطراب خود غلبه کنید و به کودکانتان هم بیاموزید که بر اضطرابِ خود غلبه کنند.»


چند توصیه بر اساس سن:
۹ سال و کمتر
آن‌ها را از نشانه‌ها و علائم ویروس آگاه کنید
دکتر جِین لئونارد، روان‌شناس، می‌گوید: «علائم بیماری را باید به ساده‌ترین شکل به کودکان توضیح داد. از آن‌ها بخواهید اگر سرفه می‌کنند، احساس داغی یا سردی می‌کنند یا اصلاً احساسی گرسنگی ندارند، به شما بگویند.»
به شکلِ کاربردی و ملموس توضیح دهید
دکتر مارتینا پاگلیا، می‌گوید: «با کودکانِ زیرِ سنِ ۹ سال باید بسیار ملموس و کاربردی صحبت کرد. به آن‌ها توضیح دهید برای آنکه ویروس نگیرند باید دستانشان را بیشتر بشویند و در دستمالِ کاغذی عطسه کنند و بعد آن را مستقیم به سطل زباله بیندازند.»
از زبانی که برای آن‌ها قابلِ فهم باشد استفاده کنید
دکتر پاگلیا می‌گوید: «به کودکان توضیح دهید که ویروس موجودِ بسیار کوچکی است که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم، اما دانشمندان می‌توانند به کمکِ میکروسکوپ آن را ببینند. به آن‌ها بگویید ویروس احمقانه عمل می‌کند و مردم را خیلی دوست دارد، برای همین هست که حالا بسیار رایج شده است.»
از صحبت درباره مرگ نترسید
دکتر پاگلیا می‌گوید: «مرگ بخشی ضروری از زندگی ماست، بسیار مهم است که درباره مرگ با فرزندانِ خود صحبت کنیم. باید پذیرفت که هر چیزی در زندگی همیشه آغازی و پایانی دارد. سعی کنید مرگ‌و‌میر‌های احتمالی را طوری برای فرزندتان توضیح دهید که برایش قابل فهم باشد. به کودکان توضیح دهید که ویروس بزرگسالان را دوست دارد و چندان علاقه‌ای به کودکان ندارد؛ برای همین نباید زیاد نگران باشند.»
۱۰ سال و به بالا
اطلاعاتِ آن‌ها درباره ویروس را تکمیل کنید
اِما کِنی می‌گوید: «اگر فرزندِ شما با عنوان‌های خبری یا گزارش‌های علمی درباره ویروسِ کرونا سروکار دارد و احتمال می‌دهید که با آن‌ها مواجه شود، پس باید درباره ویروس با آن‌ها صحبت کنید.»
«یکی از کار‌هایی که باید بکنید این است که از آن‌ها بپرسید درباره ویروس چه می‌دانند و آیا سؤالی درباره آن دارند؟»
آن‌ها را تشویق کنید تفکرِ انتقادی داشته باشند
جانی پِلتِر، کارشناسِ امنیتِ اینترنت، می‌گوید خیلی مهم است والدین به فرزندان کمک کنند درباره اطلاعاتی که در فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، فکر کنند.
«بسیاری از کودکان در این سن سایت‌های شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنند و بنابراین والدین حتماً باید از کودکان خود بخواهند درباره محتوا‌هایی که در فضای مجازی با آن‌ها مواجه می‌شوند، پرسش کنند.»
«اطلاعاتِ غلط درباره ویروس در حال گسترش است و اگر والدین فکر می‌کنند آن‌ها ممکن است با محتوا‌های غلط یا گیج‌کننده در فضای مجازی مواجه شوند، باید در محیطِ خانه درباره این موارد با آن‌ها صحبت کنند.»
 
کِنی می‌گوید: «وقتی فرزندتان به دوره نوجوانی می‌رسد باید با آن‌ها واقعی برخورد کنید. با آن‌ها درباره آمار و رعایت بهداشت به طرزِ درست صحبت کنید. به آن‌ها بگویید داستان‌های ترسناکی که درباره ویروسِ کرونا می‌شوند، با آمار همخوانی ندارد.»
«فکر می‌کنم باید مکالمه‌ای صادقانه با نوجوانِ خود داشته باشید و به آن‌ها بگویید تا وقتی که بهداشت را رعایت می‌کنند در معرضِ خطر نیستند و این بیماری باعثِ مرگِ فقط ۱ نفر فردِ زیر ۲۰ سال در جهان شده است.»
«بچه‌ها ممکن است نگرانِ پدربزرگ و مادربزرگ‌هایشان شوند که باید درباره این موضوع هم با آن‌ها صادقانه صحبت کنید.»


منبع خبر : فرادید

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران