تعداد بازدید : 60
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۵/۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۲/۵/۳
کاربران آنلاین : 0
dralijafari
۱۴۰۲/۵/۳ ۱۱:۵۵:۲۵
آخرین حضور: ۱۴۰۳/۱/۳۰ ۰۹:۴۰:۳۷

این تومور چگونه بر بینایی من یا فرزندم تأثیر می گذارد ؟

(ویرایش)

 

کرانیوفارنژیوم اغلب بسیار نزدیک به اعصاب بینایی شما یا فرزندتان ایجاد می شود. فشار روی این اعصاب ممکن است باعث تاری دید یا مشکلات بینایی محیطی شود. .برای ارتباط با بهترین دکتر جراحی تومور مغزی در تهران اینجا کلیک کنید

چه چیزی باعث کرانیوفارنژیوم می شود؟

محققان علتی را مشخص نکرده‌اند، اما معتقدند این تومورها از سلول‌هایی ایجاد می‌شوند که به تشکیل غده هیپوفیز شما یا فرزندتان کمک می‌کنند. چیزی باعث می شود این سلول ها به سلول های غیر طبیعی تبدیل شوند که تکثیر و رشد می کنند.

تشخیص و آزمایشات

چگونه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کرانیوفارنژیوم را تشخیص می دهند؟

اگر برای این نوع تومور ارزیابی می‌شوید، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است در مورد سابقه پزشکی شما، از جمله رشد فیزیکی شما سؤال کند. اگر فرزند شما در حال ارزیابی است، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی او ممکن است در مورد رشد فیزیکی، رشد شناختی، بینایی و اینکه آیا به‌طور غیرعادی تشنه به نظر می‌رسد یا باید اغلب ادرار کند، سؤال کند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی چه آزمایش هایی را برای تشخیص کرانیوفارنژیوم انجام می دهند؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است آزمایش های زیر را انجام دهند:

  • آزمایش خون : این آزمایش‌ها سطوح هورمونی خاصی را اندازه‌گیری می‌کنند.
  • آزمایش ادرار : این آزمایش‌ها علائم مشکلات کلیوی را بررسی می‌کنند.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) : این آزمایش از یک سری اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویر سه بعدی از بافت نرم و استخوان افراد استفاده می کند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : این یک آزمایش بدون درد است که از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر بسیار واضح از اندام‌ها و ساختارهای درون بدن افراد استفاده می‌کند.
  • بیوپسی : ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بیوپسی (نمونه برداری از بافت) را برای به دست آوردن سلول ها، مایعات، بافت ها یا رشد برای بررسی زیر میکروسکوپ انجام می دهند.

مدیریت و درمان

آیا کرانیوفارنژیوم قابل درمان است؟

کرانیوفارنژیوم معمولاً با جراحی مغز درمان می شود که می تواند یا از طریق بینی شما با استفاده از یک محدوده کوچک یا از طریق سوراخی در سر به نام کرانیوتومی انجام شود . هدف از جراحی برداشتن هر چه بیشتر تومور و در عین حال به حداقل رساندن آسیب به غده هیپوفیز، هیپوتالاموس یا اعصاب بینایی است. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از آن نیاز به مصرف داروهای هورمونی داشته باشند. علاوه بر این، پرتودرمانی پس از جراحی ممکن است توصیه شود، به خصوص اگر نتوان کل تومور را به طور ایمن برداشت.

عوارض شایع جراحی چیست؟

جراحی برای برداشتن کرانیوفارنژیوم می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اول، این تومورها در نزدیکی اعصاب ظریف و غده هیپوفیز شما ایجاد می شوند که در معرض آسیب هستند. دوم، برداشتن کرانیوفارنژیوما مانند کشیدن یک برچسب چسبنده از روی پاکت بدون پاره کردن پاکت است. به این دلیل که این تومورها تمایل دارند به غده هیپوفیز و اعصابی که بینایی را کنترل می کنند بچسبند. برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بر این باورند که جراحی برای برداشتن این تومورها ممکن است به اندازه تومورها باعث آسیب شود. بنابراین، مهم است که بدانیم هدف جراحی از قبل چه خواهد بود و چه عوارض جانبی ممکن است مورد انتظار باشد.

 

https://dralijafari.com/
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران