تعداد بازدید : 62
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۵/۲۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۲/۵/۲۷
کاربران آنلاین : 0
myblog
۱۴۰۲/۵/۲۷ ۰۰:۵۳:۳۵
آخرین حضور: ۱۴۰۳/۱/۲۹ ۱۷:۲۴:۰۵

علائم زگیل تناسلی مردان و زنان

(ویرایش)

HPV به خودی خود سرطان نیست، اما زمانی که یک سویه اچ پی وی پرخطر باعث عفونتی شود که برای سال‌ها ادامه دارد، می‌تواند منجر به تغییرات سلولی شود که اگر درمان نشود، ممکن است در طول زمان بدتر شده و به سرطان تبدیل شود.

علاوه بر ایجاد سرطان دهانه رحم، واژن و فرج در زنان، عفونت HPV می تواند منجر به سرطان آلت تناسلی مردانه و سرطان مقعد و دهان در مردان و زنان شود. واکسن گارداسیل (9 HPV) از عفونت انواع اچ پی وی که بیش از 90 درصد از سرطان‌های مرتبط با این ویروس و همچنین زگیل تناسلی را در سنین توصیه شده ایجاد می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

طبق گفته CDC تصور می‌شود که ویروس HPV مسئول بیش از 60 درصد سرطان‌های آلت تناسلی باشد. اما شایع‌ترین انواع این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان و زنان می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

اکثر افرادی که به HPV مبتلا می شوند، در ابتدا هیچ علائم قابل مشاهده‌ای ندارند. اگر زگیل تناسلی ظاهر شود، می‌تواند مدت زمان قابل توجهی (هفته ها یا حتی ماه‌ها) پس از ابتلا به اولین عفونت باشد.

اگر زائده‌های جدید یا غیرعادی برجسته یا تخت و به رنگ قهوه‌ای و صورتی در آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد، دهان یا گلو مشاهده کردید حتما به دکتر زگیل تناسلی مراجعه کنید. 

زگیل تناسلی به طور کلی می‌تواند به صورت خوشه ای یا یک زگیل منفرد نیز ظاهر شود. آن‌ها به طور معمول در خارج از بدن در ناحیه تناسلی یا مقعد، اطراف واژن، لابیا بزرگ، ساقه آلت تناسلی یا کیسه بیضه تشکیل می‌شوند. شیوع زگیل‌ها در داخل مقعد، واژن، دهانه مجرای ادرار یا دهانه رحم هم شایع است. در چنین شرایطی فقط پزشک قادر قادر به تشخیص زائده‌هاست.

زگیل تناسلی معمولاً به شکل برجستگی‌های کوچکی به قطر تقریباً دو تا سه میلیمتر است و گاهی اوقات شبیه گل کلم‌های مینیاتوری توصیف می‌شود. زائده ها معمولاً درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند، از نظر ظاهری قرمز یا رنگ پوست هستند و می‌توانند نرم یا خشن و زبر باشند. اگر زگیل خراشیده شود، ممکن است خونریزی کند و زودتر انتشار یابد.

دلیل زگیل تناسلی در مردان و زنان

ابتلا به HPV و زگیل تناسلی در مردان هم درست مشابه زنان با برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد آلوده اتفاق می‌افتد. ویروس اچ پی وی یک عفونت مقاربتی است و حتی از طریق تماس پوست با پوست در طول رابطه جنسی نیز پخش می‌شود.

در صورتیکه شما از لحاظ جنسی فعال هستید، حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید می‌توانید به HPV و زگیل تناسلی مبتلا شوید. البته زگیل‌های تناسلی در همه مردانی که به ویروس hpv مبتلا می‌شوند، قابل مشاهده نیست و ممکن است فرد از اینکه به این ویروس مبتلاست، بی اطلاع باشد.

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست، عمدتاً از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی پخش می‌شود.با این حال، رابطه جنسی نفوذی برای انتقال لازم نیست. تماس نزدیک تناسلی می‌تواند برای انتقال HPV بین دو شریک جنسی کافی باشد.

اگرچه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بسیار مسری است، اما عفونت نمی‌تواند از طریق فعل و انفعالات فیزیکی مانند در آغوش گرفتن یا بوسیدن و یا از طریق لباس یا حوله رخ دهد. پس از ابتلا به HPV، معمولاً زگیل تناسلی بین دو هفته تا هشت ماه ظاهر می‌شود.

تشخیص زگیل تناسلی

معمولاً زگیل تناسلی قابل مشاهده از طریق معاینه معمول پزشک و بررسی سابقه پزشکی بیمار تشخیص داده می‌شود. با این حال، اگر فرد مشکوک به عفونت HPV بدون علائم قابل مشاهده باشد، ممکن است راه‌های تشخیصی دیگری بررسی شود.

برای زنان، این اغلب شامل معاینه زنان و تست پاپ است و در صورت تشخیص سلول‌های غیرطبیعی، بیوپسی بافتی انجام می‌شود. تاکنون روش دقیقی برای آزمایش مستقیم HPV در مردان پیدا نشده که تأیید شده باشد. اما برای مردانی که سابقه رابطه جنسی مقعدی دارند، تست پاپ مقعدی برای بررسی سرطان مقعد انجام می‌دهند.

تشخیص زگیل در مردان

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران