تعداد بازدید : 66
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۶/۲۹
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۲/۶/۲۹
کاربران آنلاین : 0
myblog
۱۴۰۲/۶/۲۹ ۰۱:۱۰:۴۹
آخرین حضور: ۱۴۰۳/۱/۲۹ ۱۷:۲۴:۰۵

از بیماری‌های رکتوم و مقعد چه می‌دانید؟

(ویرایش)

مجرای روده با رکتوم به پایان می‌رسد که آخرین قسمت آن بخشی به طول حدود 1/2 اینچ است و به عنوان کانال مقعدی شناخته می‌شود. چندین مشکل رایج از جمله هموروئید و شقاق وجود دارد که می‌تواند در ناحیه رکتوم تا مقعد ایجاد شود. در حالی که تقریباً همه در مورد هموروئید شنیده اند، سایر بیماری‌ها چندان شناخته شده نیستند.

الشتک‌های عروقی در دیواره مقعد همه افراد وجود دارند. اما هنگامی که به طور غیر طبیعی بزرگ می‌شوند، می‌توانند علائمی ایجاد کنند و به بیماری هموروئید تبدیل شوند. هموروئید به معنی تورم در عروق قسمت پایین رکتوم و مقعد است. وریدهای اطراف مقعد به دلیل افزایش فشار در قسمت تحتانی رکتوم کشیده می‌شوند. این عروق به دلیل کشیدگی زیاد دچارپارگی  یا تورم می‌شوند. هموروئید ممکن است در مکان‌های مختلف به طور همزمان ایجاد شود. بر اساس مکان طبقه بندی شده، ۲ نوع هموروئید وجود دارد:

هموروئید خارجی: هموروئید خارجی بواسیری است که وریدهای خارج از مقعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برآمدگی‌های خارجی را می‌توان به وضوح در اطراف ناحیه مقعد مشاهده و لمس کرد. آن‌ها با سلول‌هایی شبیه به پوست پوشیده شده اند که معمولاً کمی کمتر از پوست اطراف صورتی رنگ هستند. به دلیل تحریک عصب اطراف، علائم ممکن است شامل درد یا ناراحتی، خارش یا تورم در اطراف مقعد و خونریزی مقعدی باشد که ممکن است در حین اجابت مزاج مشاهده شود.

هموروئید داخلی: هموروئید داخلی در داخل راست روده و مقعد قرار دارد. آن‌ها در عمق راست روده قرار دارند و از خارج قابل مشاهده نیستند. بدون عوارض، معمولاً درد، ناراحتی یا تحریک مقعد ایجاد نمی‌کنند. با این حال، بواسیر ممکن است از طریق راست روده در اثر فشار در حین حرکت روده بیرون بزند.

درمان‌های پزشکی بواسیر

در موارد متوسط یا شدید، درمان های اضافی عبارتند از:

تزریق (اسکلروتراپی): یک محلول شیمیایی به بافت هموروئید تزریق می‌شود تا با آسیب رساندن به رگ های خونی و کاهش خون رسانی به هموروئید، آن را کوچک کند. رژیم توصیه شده یک تزریق هفتگی برای ۳-۵ هفته متوالی است. میزان موفقیت درمان تقریباً ۶۰٪ است.

بستن نوار لاستیکی: در طی این روش، یک یا دو باند لاستیکی کوچک در اطراف پایه هموروئید داخلی قرار می‌گیرند تا گردش خون آن قطع شود. بواسیر خشک می‌شود و در عرض یک هفته می‌افتد.

لیزر بواسیر: درمان قطعی بواسیر با روش لیزر هموروئید که امروزه جایگزین عمل‌های سنتی شده، به دلیل نتایج رضایت بخشی که تا کنون داشته مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار گرفته است. روش لیزر درمانی به عنوان جدیدترین متد درمان انواع عارضه های نشیمنگاهی شناخته می شود که کاملا ایمن، بی خطر و سریع است. درمان هموروئید با لیزر هم یک عمل سرپایی به حساب می‌آید که تحت بی حسی موضعی، رگ‌های هموروئیدی حذف می‌شود و نیازی به چاقوی جراحی نیست.شقاق چیست؟

اکثر مردم پارگی یا شکاف گوشه دهان را تجربه کرده‌اند که می‌تواند در هوای سرد یا هنگام خمیازه کشیدن رخ دهد. به طور مشابه، شقاق مقعدی هم یک پارگی کوچک همراه با سوزش در بافت مخاطی دیواره مقعد است که ممکن است تا بیرون هم امتداد یابد. مبتلایان به این بیماری علائم دردناک آن را به عنوان احساسی مانند عبور شیشه شکسته از مقعد توصیف می‌کنند.

شقاق یا فیشر مقعد می‌تواند در حین و بلافاصله پس از اجابت مزاج بسیار دردناک باشد. علت این است که مقعد و کانال مقعد با ماهیچه‌ها و اعصاب احاطه شده‌اند تا عبور مدفوع را کنترل کنند و در مواقع دیگر مقعد را محکم بسته نگه دارند.

مراقبت و درمان در خانه

اگر پزشک کرم یا پماد برای شما تجویز کرده است، آن را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. اگر فکر می‌کنید با داروی خود مشکل دارید با پزشک خود تماس بگیرید تا جزئیات بیشتری در مورد داروهایی که تجویز شده توسط پزشک دریافت کنید.

  • 3 بار در روز و بعد از اجابت مزاج در 8 تا 10 سانتی متر آب گرم (حمام سیتز) بنشینید. آب گرم به بهبود ناحیه کمک می‌کند و ناراحتی را کاهش می‌دهد. از قرار دادن صابون، نمک و شامپو در آب خودداری کنید.
  • جلوگیری از یبوست یکی از نکات مهم برای درمان این عارضه است. میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و غلات کامل را هر روز در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا این غذاها سرشار از فیبر هستند.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • هر روز کمی ورزش کنید. به آرامی و حداقل 2 و نیم ساعت ورزش متوسط تا شدید در هفته انجام دهید.
  • در صورت نیاز هر روز یک مکمل فیبر مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های روی برچسب را بخوانید و دنبال کنید.
  • زمانی که نیاز دارید بلافاصله از توالت استفاده کنید با هر روز زمان مشخصی را برای اجابت مزاج در نظر بگیرید.
  • هنگام دفع مدفوع بیش از حد زور نزنید و بیشتر از 10 دقیقه روی توالت نشینید.
  • پزشک شما ممکن است یک ملین بدون نسخه توصیه کند. تمام دستورالعمل های روی برچسب را بخوانید و دنبال کنید و از این داروها به مدت طولانی استفاده نکنید.
  • بدون مشورت با پزشک خود از پمادها یا کرم‌های بدون نسخه استفاده نکنید.
  • برای تمیز کردن بعد از اجابت مزاج به جای دستمال توالت از دستمال مرطوب نوزاد یا پدهای دارویی استفاده کنید. این محصولات باعث تحریک مقعد نمی‌شوند.

درمان شقاق با لیزر و جراحی

بیش از نیمی از شقاق‌ها به تنهایی یا با درمان غیر جراحی بهبود می‌یابند. اما در صورتی که شقاق بعد از 6 هفته بهبود پیدا نکرد، باید از روش‌های پزشکی مثل جراحی و لیزر کمک بگیرید.

برای جلوگیری از اتلاف وقت و سخت شدن روند درمان شقاق مزمن بهتر است از همان ابتدا به سراغ یکی از روش‌های جراحی یا لیزر شقاق بروید.

درمان شقاق مقعدی با لیزر

درمان شقاق با لیزر یکی از روش‌های نوین و کم تهاجمی درمان می‌باشد که امروزه تقریبا جایگزین جراحی شقاق به روش‌های قدیمی و پرخطر شده است. بی شک همه بیماران از اتاق عمل و تیغ جراحی واهمه دارند و ترجیح می‌دهند روش های آسان‌تری را برای درمان بیماری خود انتخاب کنند.

روش لیزر درمانی در مقایسه با عمل شقاق دارای مزایای بسیاری است که برای درمان شقاق مزمن و حاد می‌توان از آن استفاده کرد و همین امر موجب استقبال بیماران و حتی پزشکان از این روش شده است. برخی از مزایای لیزر شقاق شامل موارد زیر می‌باشد:

  • این روش یک درمان سرپایی و بدون بیهوشی است
  • در یک جلسه و توسط پزشک متخصص در کلینیک انجام می شود
  • انجام لیزر بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به پانسمان می‌باشد
  • بیمار بعد از لیزر می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد و نیاز به بستری شدن ندارد
  • لیزر بدون هیچگونه عوارضی می‌باشد
  • به عنوان درمان قطعی شقاق یا فیشر شناخته می‌شود و احتمال عود مجدد بیماری در آن نزدیک به صفر است

zoomtech.org

hamyartrip.ir

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران