خونریزی قاعدگی چیست ؟ (سیکل پریود / عادت ماهانه / رگل)

تعداد بازدید : 165049
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۵/۲
2.75
قاعدگی یا پریود ، یکی از مراحل بلوغ در دختران است. بعضی از دختران ممکن است به نوعی از آن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند. بسیاری از دختران و پسران درک کاملی از دستگاه تناسلی زنان و چگونگی کارکرد آن در طی یک دوره ی قاعدگی ندارند و همین موضوع قاعدگی را برای آنان اسرارآمیز جلوه می‌دهد.برای درک اطلاعات بیشتر از یک سیکل قاعدگی و چگونگی حساب کردن روزهای سیکل قاعدگی تان ، مقاله زیر را مطالعه کنید :

 enlightened بلوغ و پریود (عادت ماهانه)

زمانیکه دختری به بلوغ می رسد (معمولاً در سنین۸ تا ۱۳ سالگی)، هورمونها در بدن رشد فیزیکی جدیدی را آغاز می‌کنند، مثلاً پستانها شروع به رشد می‌کنند. حدود۲ سال بعد از شروع رشد پستانها، اولین خونریزی پریود (قاعدگی) در یک دختر اتفاق می افتد.حدود ۶ماه قبل از آغاز اولین دوره ی قاعدگی ( اولین پریود)، دختر ممکن است متوجه افزایش ترشح از دستگاه تناسلی خود شود که مساله‌ای شایع در میان دختران است و نباید از آن نگران باشد مگر آنکه این ترشحات بسیار بد بو باشد یا باعث خارش گردد. اولین قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که همه ی اجزاء دستگاه تناسلی دختر بالغ شده باشند و بتوانند با یکدیگر کار کنند.

     پریود یا عادت ماهانه - اولین پریود دختر

با بلوغ دختر، هورمونهایی از هیپوفیز (یکی از غدد موجود در مغز) ترشح می‌شود که این هورمونها تخمدانها را وادار به ساخت هورمونهای زنانه می‌کنند. این هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون نامیده می‌شوند .

پس از  شروع دوره های قاعدگی یک دختر (شروع پریود دختر) و بلوغ جسمی او ، در هر ماه یک تخمک  از درون تخمدان آزاد می‌شود که به این عمل تخمک گذاری می‌گویند. تخمک وارد لوله‌های فالوپ می‌شود و از طریق آن به سمت رحم حرکت می‌کند. اگر در طی این مسیر تخمک توسط یک اسپرم مرد بارور شود تخم ایجاد می‌شود و تخم به سمت رحم رفته و در آنجا لانه گزینی می‌کند و با چسبیدن به دیوارة رحم شروع به بزرگ شدن و رشد می‌نماید تا در پایان ۹ماه به یک نوزاد کامل تبدیل شود.

در صورتیکه تخمک با اسپرم برخورد نداشته باشد – مسأله‌ای که در اکثر دروه‌های پریود (قاعدگی) اتفاق می‌افتد- تخمک بارور نمی‌شود و از بدن دفع می‌شود. در این صورت رحم که خود را آماده پذیرایی از تخم بارور کرده بود و دیواره اش ضخیم شده بود ، با تشکیل نشدن تخم (بارور نشدن تخمک) به حالت اول خود برمی‌گردد و برای این کار بافت اضافی رحم شروع به ریزش می‌کند. ریزش بافت و مخاطات که خونی است همان خونریزی قاعدگی است.پس  خونریزی قاعدگی فقط شامل خون نیست بلکه بافت اضافی و مخاطات خونی است که از رحم به بیرون ریخته می‌شود.
این وقایع هر ماه یکبار اتفاق می‌افتد.

 سیکل قاعدگی چیست- مراحل تخمک گذاری در پریود

و این وقایع ماهانه در طول زندگی یک خانم طبیعی ادامه می‌یابد تا اینکه زن در حدود سن ۵۰سالگی به یائسگی برسد. یائسگی به این معنی است که زن همة تخمک‌های موجود در تخمدانها را آزاد کرده است و دیگر تخمک ندارد. بنابراین دوره‌های قاعدگی نیز تمام می‌شود و دیگر امکان بچه‌دار شدن برای او نیست.


enlightened
پریود یا قاعدگی (عادت ماهیانه) چیست ؟

  عادت ماهیانه (پریود) خونریزی ماهانه از رحم  بانوان می باشد. به نامهای دیگری مانند قاعدگی ،  منس و پریود و رگل هم خوانده می شود.خون پریود یا قاعدگی تركیبی از خون كامل و بافتهای ریزش كرده رحم می باشد.اكثر دوره های قاعدگی بین ۳ تا ۵ روز طول می كشد.

 

 تخمک گذاری و پریود در زنها

 enlightened سیكل قاعدگی یا سیکل پریود چیست ؟

 خونریزی قاعدگی قسمتی از سیكل قاعدگی یا سیکل پریود می باشد.متوسط زمان یك سیكل قاعدگی نرمال ۲۸ روز است.اما یك سیكل نرمال پریود ممكن است از ۲۳ تا ۳۵ روز متفاوت باشد. از روز اول این پریود تا روز اول پریود بعدی ، یک چرخه یا سیکل پریود نام دارد . مثلا اگر شما 2 مهر ، 5 آبان ، 3 آذر پریود شده باشید ، سیکل اول شما 33 روز و سیکل دوم شما 27 روز بوده است .

enlightened در یك سیكل قاعدگی یا پریود چه اتفاقی می افتد؟

  در نیمه اول سیكل پریود میزان استروژن بالا رفته و باعث رشد و افزایش سلولهای رحمی می شود.در پاسخ به هورمون FSH  ، در هر تخمدان ، چند فولیکول  شروع به رشد می كنند.هر فولیکول ، حاوی یک تخمک نا بالغ است . در حوالی روز ۱۴ از یك سیكل ۲۸ روزه در پاسخ به هورمون LH ، یکی از فولیکولها که زرنگ تر و سالم تر از بقیه بوده و توانسته تخمک را بالغ کند ،  پاره شده و تخمک را به داخل لوله آزاد میکند . این مرحله تخمك گذاری نامیده می شود.   

در یک سیکل پریود چه می گذرد


 
در نیمه دوم سیكل پریود  (یعنی پس از تخمک گذاری ) ، تخمك وارد لوله فالوپ (لوله رحم ) می شود.در این مرحله پروژسترون بالا رفته و رحم را آماده بارداری می كند.اگر در این مرحله تخمك توسط اسپرم بارور شود بارداری رخ خواهد داد.در غیر اینصورت تخمك بعد از مدتی از بین می رود.اگر بارداری رخ ندهد استروژن وپروژسترون كاهش می یابند و لایه ضخیم رحم ریزش كرده و خونریزی قاعدگی یا عادت ماهیانه را ایجاد می كند.

enlightened خونریزی پریود (قاعدگی) هر چند وقت یک بار تکرار می‌شود؟

همانگونه که سن شروع بلوغ در دختران متفاوت است، دوره‌های قاعدگی نیز برای دختران متفاوت است. دوره ی قاعدگی برای بعضی دختران ممکن است ۲۸روز، برای بعضی دیگر ۲۴روز، ۳۰روز و یا حتی ۳۵روز طول بکشد. حتی ممکن است در یک فرد ، سیکل طبیعی بطور ثابت ، یک عدد نباشد . مثلا ماه قبل 32 روزه و این ماه 30 روزه باشد.
دختران نوجوان و جوان ممکن است قاعدگی نامنظم داشته باشند که بخصوص در اولین دوره‌های قاعدگی بیشتر دیده می‌شود. برای مثال یک دختر که به تازگی قاعده شده است ممکن است ۲ماه متوالی دور‌های ۲۸روزه داشته باشد و در طی یک ماه بعد هیچ خونریزی نداشته باشد یا حتی دو خونریزی متوالی با فاصله زمانی بسیار کم بین آنها داشته باشد. معمولاً پس از چندین ماه، دوره‌های قاعدگی از نظم بهتری برخوردار می‌شود.


enlightened در قاعدگی خونریزی به چه میزان است و چند روز طول می کشد؟

مدت زمان خونریزی در پریود نیز ثابت نیست و ممکن است تغییر کند. بعضی دختران در پریود فقط 3 روز خونریزی دارند. بعضی دیگر ممکن است ۷روز و یا حتی بیشتر خونریزی داشته باشند.
مقدار خونریزی نیز ممکن است متفاوت باشد. بعضی از دختران آنقدر مقدار خونریزی اندکی دارند که حتی ممکن است شک کنند که آیا پریود شده‌اند یا نه. بعضی دیگر ممکن است خونریزی شدیدتری داشته باشند. برای اکثر دختران خونریزی در حد چند قاشق غذاخوری تا کمتر از نصف یک استکان (حدود ۱۲۰میلی‌لیتر) است که ممکن است زیاد به نظر آید ولی طبیعی باشد. اما میزان طبیعی خونریزی ، در منابع علمی ، 30 تا 80 میلی لیتر ذکر شده است . 
باید متوجه بود که حتی از یک ماه به ماه بعد ممکن است مقدار خونریزی و تعداد روزهای خونریزی در یک دختر متفاوت باشد. در صورتیکه از بی‌نظمی و یا مقدار خونریزی خود نگرانی دارید بهتر است تا با یک پزشک مشورت کنید.


enlightened یك سیكل قاعدگی  نرمال چه ویژگی دارد؟

  سیكل قاعدگی یك خانم ممكن است در ماههای مختلف كاملاً شبیه هم نباشد. از طرف دیگر سیكل های قاعدگی هر نفر با دیگری متفاوت است.خونریزیها ممكن است كم ، متوسط و زیاد باشد و نیز طول مدت آن می تواند متفاوت باشد . اگرچه اكثر پریودها ۳ تا ۵ روز طول می كشد اما بین ۲ تا ۷ روز نرمال است.در سالهای اول شروع قاعدگی و در سنین نزدیك به یائسگی  سیكلها ممكن است كاملاً نامنظم باشند.اما در کل بهتر است بدانید طول یک سیکل طبیعی ممکن است از 21 تا 35 روز متغیر باشد.

 

enlightened یك خانم تا چه زمانی پریود می شود ؟

  زنان تا زمان یائسگی پریود می شوند.سن متوسط یائسگی حدود 50 سالگی است.یائسگی یعنی زن قادر به تولید تخمك نبوده و نمی تواند دیگر باردار شود.مانند قاعدگی سن شروع یائسگی هم می تواند متفاوت باشد.معمولا در سالهای قبل از یائسگی ، الگوهای نا منظمی از خونریزی ایجاد می شوند.

enlightened من كه سنم از سن بلوغ گذشته، پس چرا پریود نمی شوم؟ sad

عادت ماهیانه دختران بعد از رسیدن به بلوغ اتفاق می‌افتد كه البته سن بلوغ بین ۸ تا ۱۳ سال در دختران متفاوت است. اما اینكه بعضی دخترها زودتر و یا دیرتر به بلوغ برسند، طبیعی است. معمولا اولین عادت ماهیانه ۲ تا ۲/۵ سال بعد از اولین نشانه‌های بلوغ (كه اغلب رشد پستان‌هاست) اتفاق می‌افتد. البته در بعضی‌ دخترها كمتر از یك‌سال بعد از بلوغ و یا ۳ سال بعد از بلوغ هم عادت ماهیانه دیده می‌شود كه طبیعی است. روش دیگری كه بتوان زمان اولین عادت ماهیانه را حدس زد، ترشحات مهبل است كه حدود ۶ ماه قبل از اولین عادت ماهیانه این ترشحات به صورت شفاف، سفید و مخاطی شكل دیده می‌‌شوند. سن اولین پریود (عادت ماهیانه) به ارث هم بستگی دارد و شاید در مادر هم این اتفاق دیرتر افتاده باشد، بنابراین صرف اینكه ۱۴ سالگی گذشته و عادت ماهیانه رخ نداده مشكل‌ساز نیست. دیرتر شروع شدن پریود به عواملی دیگر هم بستگی دارد مثل لاغری شدید، ‌كم‌خوری عصبی،‌ورزشكار بودن (ورزش شدید و دائمی)، استرس‌های شدید یا بعضی بیماری‌های خاص هم در تاخیر عادت ماهیانه دخالت دارند

enlightened چرا پریود منظمی ندارم؟

گاهی اینقدر در مورد عادت ماهیانه دقت می‌شود كه انگار قرار است همه چیز مثل ساعت كار كند. در بین خانم‌ها این‌طور شایع شده كه عادت ماهیانه باید هر ۴ هفته یك‌‌بار اتفاق بیفتد، در حالی‌كه در اكثر خانم‌ها بی‌نظمی‌های زیادی در عادت ماهیانه وجود دارد. معمولا چرخه عادت ماهیانه ۲۸ روزه است، اما این عدد برای همه و حتی برای یك خانم‌ در تمام طول سال ثابت نیست و ممكن است بین ۲۴ تا ۳۴ روز متغیر باشد. اولین روز عادت ماهیانه،‌روز اول چرخه یك خانم محسوب می‌شود. معمولا در روز چهاردهم یكی از تخمك‌ها از تخمدان خارج می‌شود كه به آن تخمك‌گذاری می‌گویند و در صورت عدم حاملگی دو هفته بعد پوشش درونی رحم ریزش پیدا كرده و عادت ماهیانه اتفاق می‌افتد. معمولا تا ۲ سال بعد از اولین عادت ماهیانه بی‌نظمی‌های زیادی وجود دارد، اما بیماری،‌كاهش وزن شدید و استرس زیاد هم باعث بی‌نظمی در قاعدگی می‌شوند. حتی در مسافرت و یا تغییرات عمده زندگی (مثل مهاجرت و جابجایی) هم اختلال در زمان قاعدگی دیده می‌‌شود. طول مدت عادت ماهیانه هم از ۲ تا ۱۰ روز متفاوت است وحتی این مسئله هم همیشه در یك خانم ثابت نیست. بنابراین اگر داروی خاصی مصرف نشود،‌بیماری مشخصی وجود نداشته باشد و یا عدم تعادل هورمونی مطرح نباشد، بی‌نظمی در قاعدگی طبیعی است اما اگر این مسئله بسیار شدید و همیشگی شده است بهتر است با پزشك زنان صحبت شود تا مشكل زمینه‌ای به‌خصوص عدم تعادل هورمونی بررسی شود، به خصوص اگر این مسئله در دختر خانم‌ها بیش از ۳ سال طول بكشد.
 

enlightened چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد ؟

  • عدم شروع قاعدگی در موارد زیرتا سن ۱۶ سالگی
  • متوقف شدن بی دلیل عادات ماهیانه بیش از 2 ماه
  • خونریزی بیش از 10 روز
  • حجم زیاده از حد خونریزی
  • در صورتی كه در فاصله بین پریودها خونریزی داشته باشید
  • درد شدید هنگام قاعدگی
     
منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران