کودکان به چه اندازه از فضای مجازی الگو می گیرند؟

یک روانشناس درباره آسیب های روانی تبلیغات نامناسب بر سلامت روان کودکان، توضیحاتی داد. سیدشهرام علیزاده روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب های روانی تبلیغات نامناسب بر سلامت روان کودکان، اظهار کرد: کودکان به میزان قابل توجهی از اطرافیان خود تاثیر می‌پذیرند و این تاثیر نه تنها در اثر حضور کودک در موقعیت‌های متناسب با زندگی واقعی مشاهده می‌شود بلکه فضای مجازی نیز اثرات قابل توجهی را بر کودک می گذارد.

کودکان به چه اندازه از فضای مجازی الگو می گیرند؟

یک روانشناس درباره آسیب های روانی تبلیغات نامناسب بر سلامت روان کودکان، توضیحاتی داد.

سیدشهرام علیزاده روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب های روانی تبلیغات نامناسب بر سلامت روان کودکان، اظهار کرد: کودکان به میزان قابل توجهی از اطرافیان خود تاثیر می‌پذیرند و این تاثیر نه تنها در اثر حضور کودک در موقعیت‌های متناسب با زندگی واقعی مشاهده می‌شود بلکه فضای مجازی نیز اثرات قابل توجهی را بر کودک می گذارد.

وی افزود: متاسفانه بدآموزی کودکان به دلیل حضور در فضای مجازی رو به افزایش است و والدین را با معضلی جدید روبرو کرده است. با پیشرفت تکنولوژی و گسترده‌تر شدن فضای مجازی مطالب بسیاری به چشم کودکان می‌خورد که بسیاری از آن‌ها از محتوای مناسبی برخوردار نیستند.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از ساده‌ترین راه‌های یادگیری کودکان از طریق مشاهده اتفاق می‌افتد که این پدیده با عنوان یادگیری مشاهده‌ای شناخته می‌شود، گفت: این نوع از یادگیری بر این دیدگاه استوار است که شخص یادگیرنده لزوما نبایستی یک عمل را انجام دهد تا آن را بیاموزد بلکه یادگیری عمل مورد نظر از طریق مشاهده کردن آن عمل نیز امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: منع نوجوان در استفاده از فضای مجازی تاثیرگذار نیست 

علیزاده تصریح کرد: اهمیت این مساله آنجا به چشم می‌آید که کودک در حال مشاهده محتوایی نامناسب در شبکه‌های مجازی باشد. متاسفانه این روز‌ها نظارت صحیحی در مورد حضور کودکان در فضای مجازی وجود ندارد و بی شک این مساله تاثیرات جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد. شاهد آن هستیم که در دوران سرنوشت ساز کودکی، هر نوع محتوایی (فیلم، عکس و…) در معرض دید کودکان قرار دارد و این امر روند الگوگیری صحیح کودکان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی گفت: استفاده‌ی کودکان از فضای مجازی می‌تواند بسیار آسیب زا باشد و والدین آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه کند. به طور مثال مشاهده رفتار ساده‌ای همچون سیگار کشیدن می‌تواند کودک را به سمت و سوی تقلید این رفتار سوق دهد. با آگاهی نسبت به این تاثیرات می‌توان کنترل بیشتری را در مورد محتوایی که در معرض دید کودک قرار می‌گیرد اعمال کرد و او را از خطرات احتمالی که به سبب الگوگیری نامناسب تهدید کننده است دور کرد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: لازم است که بزرگسالان پیش از ارائه یک مطلب (فیلم، عکس و..) به کودک بازبینی لازم را انجام داده و پس از کسب اطمینان از محتوای مورد نظر آن را در معرض دید کودک قرار دهند.

منبع قطره

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران