تغییرات دختران در دروران بلوغ

تعداد بازدید : 24725
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱/۲۶
3.18
از آنجایی که قسمت زیادی از بینندگان ماماسایت را دختران نوجوان تشکیل می دهند، لازم هست اینجا مطالبی را راجع به بلوغ در دختران قرار بدم. تا با کسب آگاهی هایی در رابطه با مسایل ساده، اما با اهمیت، بسیاری از سوالاتشون پاسخ داده بشه.

تغییرات بلوغ در دختران

سلام به همراهان عزیزم.

از آنجایی که قسمت زیادی از بینندگان ماماسایت را دختران نوجوان تشکیل می دهند ، لازم هست اینجا مطالبی را راجع به این مساله قرار بدم. تا با کسب آگاهی هایی در رابطه با مسایل ساده ، اما با اهمیت ، بسیاری از سوالاتشون پاسخ داده بشه.

بلوغ چیست ؟

بلوغ دوره ای از رشد است  که در آن صفات ثانویه جنسی به وجود می آید و فرد توانایی تولید مثل جنسی را کسب می کند .

دوران بلوغ شامل تغییرات جسمی و روحی فراوانی است. این تغییرات باعث تغییر نگرش فرد نسبت به جهان اطرافش می شود. اگر فردی که در حال بلوغ است ، از تغییراتش آگاهی نداشته باشد، یا اطرافیان (خانواده ، معلمین و ..) در این زمینه آگاهی کافی نداشته باشند، ممکن است آسیب های کوچک و بزرگی به فرد وارد شود .



چه زمانی دوران بلوغ شروع می شود ؟

بلوغ دختران اصولا " در سن 9 تا 11 سالگی رخ می دهد. طول دوران تکامل بلوغ در دختران حدود 4 و نیم سال می باشد.

بلوغ یک روند ناکهانی نیست، بلکه یک فرد ، کم کم در عرض چند سال دچار تغییراتی می شود که در نهایت بالغ می شود.

دختران حدود 2 سال زودتر از پسران بالغ می شوند. در دختران غده هیپوفیز شروع به ترشح هورمون‌هایی می‌کند که تخمدان‌ها را برای تولید هورمون‌های جنسی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون، تحریک می‌کنند. این هورمون‌ها باعث ایجاد تغییرات فیزیکی از جمله بزرگی پستان‌ها  و رشد موهای  شرمگاهی و زیر بغل می‌شوند و به دنبال آن، تخمک گذاری و قاعدگی اتفاق می افتد. بهتر است دختران جوان، قبل از ایجاد علایم و تغییرات بلوغ، از آنها مطلع شوند تا با ایجاد این تغییرات در بدن شان ایجاد گیجی و پریشانی نکنند.

عوامل موثر بر بلوغ دختران

از عواملی که می تواند سن بلوغ در دختران را تغییر دهد  می توان به  تغذیه، وضعیت عمومی سلامت ، تماس با نور، وضعیت روانی،  وراثت ، روابط عاطفی و اجتماعی اشاره کرد. ژنتیک یک عامل بسیار مهم است به طوری که بین سن قاعدگی در مادر و خواهران یک دختر هماهنگی وجود دارد. دختران چاق و دختران ساکن شهر زودتر از دختران روستایی بالغ می شوند.

عوامل موثر در بلوغ دختران

حالا دوستان عزیزم راجع به علایم بلوغ در دختران  بیشتر توضیح میدهم و سوالات شایعی که در این رابطه دارید را نیز پاسخ میدم:

مراحل بلوغ در دختران:

1- رشد پستان ها:

اولین نشانه بلوغ دختران به صورت برجسته و برآمده شدن نوک پستان ها است. مراحل رشد پستان ها تدریجی است و در عرض 3 تا 3 و نیم سال  کامل می شود.

بلوغ در دختران : رشد پستان ها

anim2-21 سوال شایع شما:

چرا پستانهای من کوچک / یا نامتقارن است ؟

عزیزان نگران نباشید. اولا تبدیل جوانه ی پستان، به پستان کامل و رسیده در دختران ممکن است چند سال طول بکشد. دوما عدم تقارن پستانها در دوران بلوغ ، تا حدی طبیعی است. گاهی در برخی افراد رشد پستان ها متقارن نیست و یکی از آن ها رشد بیشتری دارد خوشبختانه تا کامل شدن بلوغ هر دو سینه به یک اندازه خواهند شد و این عدم تقارن از بین می رود.


 2- رشد موهای تناسلی و زیر بغل:

اصولا در بلوغ دختران  بعد از شروع رشد پستان، موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل بوجود می آید. رشد مو روندی تدريجی دارد. ابتدا موها صاف و تیره رنگ می باشد.

بلوغ دختران: رشد موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی

anim2-21 سوال شایع شما :

بهترین روش موزدایی چیست ؟

خب این مساله خیلی بستگی به جنس پوست شما و واکنشهای آن به مواد مختلف و حتی اندازه و رنگ و جنس موهایتان دارد. انواع روشهای شیو کردن (تیغ زدن) ، روشهای اپیلاسیون (کندن) ، روشهای شیمیایی (پودر و کرم )  و روشهای پزشکی (لیزر) وجود دارند. فقط در ابتدا باید ماده ی مورد استفاده را کمی تست کنید و در صورت داشتن مشکل استفاده کنید .

anim2-21 آیا روشهای اپیلاسیون به پرده بکارت آسیب می زنند ؟

خیر . به هیچ عنوان. ضمن اینکه در معاینه پرده بکارت، مدخوله بودن واژن مورد بررسی قرار می گیرد. اپیلاسیون هیچ وقت یک واژن را مدخوله نمی کند.


3-رشد قدی:

در اوایل دوران بلوغ بعد از جوانه زدن پستان ها افزایش قد در دختران اتفاق می افتد. با ان که وراثت نقش مهمی در افزایش رشد در دختران دارد اما لازم به ذکر است که داشتن تغذیه مناسب و فعالیت بدنی و هم چنین خواب کافی می تواند در افزایش قد موثر باشد.  به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از رسیدن به دوران بلوغ در دختران  تغذیه مناسب که شامل  استفاده از منابع پروتینی  ( گوشت ، تخم مرغ ...) ومواد کلسیم دار (مصرف شیر ،لبنیات ...) واستفاده از سبزیجات و میو ه های تازه را بیشتر استفاده کنید.

 anim2-thumbsupsmileyanim یه فرمول خوب هم براتون دارم >>> پیش بینی قد دختران:

برای پیش بینی قد در دختران فرمول های زیادی وجود دارد. یکی از این فرمول ها  به صورت زیر هستش :

قد پدر و مادر را با هم جمع می کنیم  و از آن عدد 13 را كم می کنیم. عدد حاصل را بر 2 تقسیم می کنیم. عددی كه به دست می‌آید قد نهایی فرد بر حسب سانتی‌متر است.


4- قاعدگی (پریود شدن) :

آخرین مرحله در دوران بلوغ دختران، همین پریود شدن (خروج خون از رحم )  می باشد. نهایتا تا سن 16 سالگی باید ایجاد شود. در ابتدا قاعدگی ها  معمولا نا منظم می باشد و حتی ممکن است دو یا سه ماه یک بار رخ دهد. اما بعد از 2 یا 3 سال قاعدگی ها مرتب می شود.

بهتر است دختران جوان، از زمان شروع بلوغ، یک مشاور ( که می تواند ماما یا پزشک باشد) را برای خود انتخاب کنند و همه ی سوالات و ابهامات شان را از او بپرسند.

برای شما دختران جوان، توصیه میکنم مقالات زیر رو حتما بخوانید:

سیکل قاعدگی به زبان ساده

دستگاه تناسلی زنان + عکس

ترشحات طبیعی واژن

سیکل قاعدگی و پریود

 

anim2-21سوال شایع شما :

خجالت می کشم به دکتر مراجعه کنم برای مسایل زنان و پرده ی بکارت و ..؟

پاسخ : عزیزم چرا خجالت؟ مگر قراره که چکار کنید؟ چند تا سوال پرسیدن و آموزش دیدن کجاش خجالت داره ؟ anim2-smiliess8

پاسخ به سوالات بلوغ در دختران

9099070533 مشاوره تلفنی ماماسایت

 

  دختران جوانی که در رابطه با مسایل بلوغ و ...سوال دارند، می توانند با شماره های مشاوره ماماسایت تماس گرفته و آموزشهای لازم را در این خصوص کسب کنند.

منبع :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران