تب در بارداری (بخش دوم :روش های مقابله با تب)

تعداد بازدید : 4087
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0.00
در مقاله قبل علت های رایج بروز تب در بارداری آورده شد و هم چنین زمان هایی که نیاز است به دکتر مراجعه کنید.در این مقاله توضیحاتی راجب به چند روش برای کاهش دمای بدن و نکاتی که هنگام تب باید رعایت کنید داده میشود. همان طور که گفته شد عفونت ادرار ،سرماخوردگی،آنفولانزا و عفونت های دستگاه گوارش جز علل شایعی هستند که ممکن است باعث بروز تب در زن باردار شوند.حال اگر دچار تب شدید باید بدانید که چه نکاتی را باید برای بهبود سریع تر رعایت کنید.قبل از پرداختن به این نکات بهتر است بدانید چرا تب در زنان باردار این قدر مهم است و باعث نگرانی میشود.

روش های مقابله با تب

در مقاله قبل علت های رایج بروز تب در بارداری آورده شد و هم چنین زمان هایی که نیاز است به دکتر مراجعه کنید.در این مقاله توضیحاتی راجب به چند روش برای کاهش دمای بدن و نکاتی که هنگام تب باید رعایت کنید داده میشود.

همان طور که گفته شد عفونت ادرار ،سرماخوردگی،آنفولانزا و عفونت های دستگاه گوارش جز علل شایعی هستند که ممکن است باعث بروز تب در زن باردار شوند.حال اگر دچار تب شدید باید بدانید که چه نکاتی را باید برای بهبود سریع تر رعایت کنید.قبل از پرداختن به این نکات بهتر است بدانید چرا تب در زنان باردار این قدر مهم است و باعث نگرانی میشود.

همیشه مادران باردار در موقع تب این سوال برایشان پیش می آید که آیا تب باعث آسیب به جنین میشود یا خیر؟در جوای باید گفت که تب خفیف در ابتدای دوران بارداری خطرناک نیست اما تب بالا سلامت جنین را تهدید میکند،زیرا در مراحل اولیه،رشد جنین بستگی به فعالیت و عملکرد پروتئین بدن مادر دارد که این فغالیت به تغییر دما بسیار حساس است،بنابراین تب بالا در ابتدای بارداری میتواند به جنین آسیب برساند.هم چنین فرایند رشد جنین در ماه های بعدی به میزان ذخیره پروتئین مادر بستگی دارد که باید در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد.در شرایطی که دمای بدن مادر از 37 به 39.5 میرسد،پروتئین عملکرد صحیح و مطلوب خود را از دست میدهد و همین امر موجب به بروز فاجعه ای مثل سقط جنین میشود.در سه ماهه سوم بارداری و زمانی که رشد جنین کامل میشود،تب مادر تاثیر چندانی بر سلامت جنین ندارد مگر اینکه علت تب عفونت جدارداخلی رحم باشد.

برای جلوگیری از بروز مشکل و خطر در صورت تب و افزایش دمای بدن با پزشک خود مشورت کنید.

***به خاطر داشته باشید که تب یک علامت یا نشانه است،در بیشتر مواقع زمانیکه با سایر علایم باشد،باید آنرا جدی گرفت***      

                                                         

درمان تب در دوران بارداری

آب فراوان و نوشیدنی های گرم بنوشید

اگر تهوع و استفراغ،آبریزش بینی ،اسهال و تب دارید آب فراوان بنوشید،زیرا بدنتان در این شرایط آب زیادی را از دست میدهد و شما باید آنرا جایگزین کنید.در چنین شرایطی هر یک ساعت یه فنجان آب یا مایعات دیگری که میتواننید به راحتی بنوشید را میل کنید.نوشیدنی های گرم به بهبود درد گلویتان هم کمک میکند.سعی کنید یک فلاسک حاوی مایعات گرم مثل چای بدون کافئین یا آبلیموی رقیق شده در کنارتان داشته باشید.

مواد غذایی غنی از ویتامین ث بخورید

ویتامین ث یک درمانگر طبیعی است.میتوانید آنرا به صورت میوه،سبزیجات و آب میوه دریافت کنید.اما هرگز فراموش نکنیدد که نباید از داروهای مکمل آن بدون تجویز پزشک مصرف کنید.اگر معده شما قادر به هضم مرکبات نیست میتوانید از میوه هایی مانند پاپایا،انبه،طالبی،اناناس که خاصیت اسیدی کمتری دارند میل کنید.گنجاندن مواد غذایی حاوی انواع ویتامین ها  در رژیم غذایی یکی از عادات خوب در طول زندگی خصوصا در دوران بارداری است،اما اگر دستگاه گوارشتان در هضم بعضی از غذاها مشکل دارد سعی کنید جایگزین مناسبی برای آن ها پیدا کنید.

مصرف برخی از دارو ها

معمولا پزشک در دوران بارداری برای قطع تب استامینوفن را به طور موقت تجویز میکند.توجه داشته باشید که باید از مصرف ایبوپروفن در دوران بارداری خودداری کنید.

درمان های دیگر

- به اندازه کافی استراحت کنید،کاهش فعالیت به کاهش دمای بدن کمک میکند و خطر بروز حوادثی که هنگام تب بیشتر میشود مانند سرگیجه و زمین خوردن را کاهش میدهد.

- حوله خنک و مرطوبی روی پیشانی یا گردن خود قرار دهید و در صورت نیاز آنرا دوباره مرطوب کنید.

- لباس نخی و آزاد بپوشید و از پوشیدن لباس های گرم و زیاد خودداری کنید زیرا این کارمانع گردش هوا میشود.در صورت تب و لرز از پتوی نازک و سبک یا ملحفه استفاده کنید.

- رژیم غذایی شما باید متعادل و غنی از میوه و سبزیجات باشد.رژیم غذایی مناسب و غنی از مواد معدنی،ویتامین ها و آنتی اکسیدان به از بین بردن انواع عفونت کمک میکند.

- حمام با آب ولرم و یا شستن پاها با آب خنک نیز به کاهش دمای برن کمک میکند.

نکات قابل توجه

ممکن است مادر در دوران بارداری یا بعد از زایمان به دلیل بیماری های ویروسی تب کند.در بیشتر موارد که تب شدید نیست و زمان کوتاهی طول میکشد جای نگرانی نیست.اما در صورتیکه تب با درمان های خانگی یا مصرف داروی استامینوفن کاهش نیافت ممکن است مشکا شما جدی باشد و دچار عفونت باکتریایی شده باشید،پس باید با پزشک مشوورت کنید.

در صورت بروز علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:

تب با علایمی مانند علایم عفونت کلیه همراه است.

بدن دچار کم آبی شده است.

اگر تب خفیف و بدون علایم دارید که بیشتر از چهار روز طول کشیده است.

اگر تب بدون دلیل مشخص در طول هفته بیش از یک بار تکرار شده است.

اگر تب با ترشحات واژینال یا بوی بد ترشحات یا ادرارتان همراه است.

برچسب ها :

بارداری

تب

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران