اختلالات آلت تناسلی مردان

تعداد بازدید : 3726
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0.00
یکی از مشکلاتی که در جامعه ما به علت شرم و خجالت گاهی نادیده گرفته میشود و یا اطلاع رسانی ضعیفی دارد مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی در زنان و مردان است.با توجه به نقش مهم این عضو در سلامت جسمی و روحی و تاثیر آن بر روی قدرت باروری،به هیچ عنوان نباید مشکلاتش نادیده گرفته شود ،چرا که ممکن است منجر به از هم پاشیدن زندگی زناشویی یا انتقال بیماری به شریک جنسی و یا حتی مرگ شخص گردد.

 اختلالات آلت تناسلی مردان(بخش اول)

یکی از مشکلاتی که در جامعه ما به علت شرم و خجالت گاهی نادیده گرفته میشود و یا اطلاع رسانی ضعیفی دارد مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی در زنان و مردان است.با توجه به نقش مهم این عضو در سلامت جسمی و روحی و تاثیر آن بر روی قدرت باروری،به هیچ عنوان نباید مشکلاتش نادیده گرفته شود ،چرا که ممکن است منجر به از هم پاشیدن زندگی زناشویی یا انتقال بیماری به شریک جنسی و یا حتی مرگ شخص گردد.

با خواندن این مقاله اطلاعاتی راجع به شایعترین اختلالات و مشکلات آلت تناسلی در آقایان که به صورت مادرزادی هستند یا به علت تروما (ضربه) ومواردی مثل مشکل دیابت و افزایش سن و غیره ایجاد میشود ،کسب میکنید و در مقاله بعدی بیماری های منتقله جنسی توضیح داده خواهد شد.

قبل از هر چیز بهتر است با علایمی که در صورت بروز آنها باید به سلامت دستگاه تناسلی و آلتتان شک کنید را بشناسید.

علایمی که نشان دهنده مشکل در عملکرد آلت مردانه هستند:

تغییر در انزال و به وجود آمدن تفاوت هایی نسبت به انزال های گذشته
دیدن خون در ادرار یا مایع منی
مشاهده زگیل، برآمدگی و یا اختلالات پوستی و یا احساس خارش بر روی آلت تناسلی و در ناحیه تناسلی
خم شدگی شدید و ایجاد انحنا در آلت تناسلی که باعث درد و یا اختلال در رابطه جنسی شود.
احساس سوزش در هنگام ادرار
هر گونه ترشح غیر طبیعی از آلت تناسلی
احساس درد شدید بعد از وارد شدن ضربه به آلت تناسلی مانن 
نعوظ طولانی و پایدار به مدت بیش از 4 ساعت
سفت شدن شدید پوست سر آلت تناسلی

این علایم به شما هشدار میدهد که مشکلی پیش آمده که نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک یا ارولوژیست دارید.

 

*** به طور کلی، اختلال دراندام‌ خارجی تناسلی مردانه شامل دو دسته کلی از اختلالات میشود.یکی اختلال‌های آلت تناسلی و دیگری اختلال‌ در بیضه .

 شایع‌ترین بیماری‌های آلت تناسلی به شرح زیر است:

نعوظ دائم (پریاپیسم)

پریاپیسم به نعوظ دائمی و غالباً دردناکی گفته می‌شود که بیش از 4 ساعت ادامه داشته باشد. این نعوظ دائم ربطی به فعالیت جنسی شما ندارد و پس از ارگاسم برطرف نمی‌شود.

میدانید که نعوظ زمانی رخ می‌دهد که  خون در آلت  تناسلی جمع میشود ،اما در این حالت خون جمع شده در آلت به خوبی تخلیه نمیشود که باعث باقی ماندن آلت در حالت نعوظ میشود.

**** اگر حالت نعوظ بیش از یك ساعت طول بكشد، شروع زنگ خطر است و اگر این اتفاق افتاد، فرد باید حداكثر ظرف 6 ساعت به پزشك مراجعه كند.اگر بعد از این مدت وضعیت به حالت طبیعی برنگردد،باعث آسیب های جبران ناپذیر به بافت آلت شده که  منجر به ناتوانی جنسی تا آخر عمر می‌شود و هیچ درمانی نیز نخواهد داشت****

 

بیماری پیرونی

به عارضه‌ی تشکیل شدن پلاک یا توده ای سخت روی آلت تناسلی، بیماری پیرونی گفته می‌شود. پلاک معمولاً بالا یا گاهی پایین آلت به صورت لایه‌های حاوی بافت نعوظی تشکیل می‌شود. ورم و التهاب موضعی غالباً از علائم اولیه تشکیل پلاک است که به مرور زمان تبدیل به اسکاری سخت می‌شود.

درمان: دو روش جراحی و غیرجراحی برای درمان بیماری پیرونی وجود دارد. اکثر پزشکان ترجیح می‌دهند جراحی را فقط روی بیمارانی انجام دهند که انحناء آلتشان آن قدر زیاد است که باعث میشود در آمیزش جنسی مشکل داشته باشند. چنانچه بیماری پیرونی توانایی مرد در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن را کاهش داده باشد، از پروتز آلت نیز استفاده می‌شود.

در روش غیرجراحی ،داروهای درمان کننده را مستقیماً درون پلاک ایجاد شده تزریق میکنند. همچنیین درمان با لیزر،میتواند به عنوان روشی با تهاجم کم ، برای باریک  و نازک کردن پلاک پیرونی استفاده ‌شود.

 

بالانیت (التهاب سر آلت تناسلی)

 بالینیت واژه ای است که برای انواع مختلف التهاب پوست سر آلت تناسلی مردانه به کار برده می شود.

درمان

درمان بستگی به علت عفونت دارد. درمان بالینیت معمولا شامل موارد زیر است

داروی آنتی بیوتیک یا ضدقارچی مناسب در صورت وجود عفونت تجویز می‌شود. برای تائید عفونت ممکن است ازمایش با سواب انجام شود و باکتری و قارچ های احتمالی را کشت دهند. این آزمایش معمولا زمانی انجام می شود که مصرف آنتی بیوتیک در مرحله اول جواب ندهد.گاهی نیز ممکن است از پوست ناحیه مبتلا نمونه برداری شود.

 رعایت بهداشت برای مثال تمیز کردن روزانه پوست ختنه گاه و خشک کردن سر آلت از عود کردن (التهاب کلاهک آلت) جلوگیری می‌کند.

در کسانیکه ختنه نشده اند به علت وجود محیط مناسب زیر پوست ناحیه ختنه گاه برای رشد میکروبها، عمل ختنه در صورت شدید یا مستمر بودن التهاب توصیه می‌شود.

 

کوچکی آلت

اکثر آقایان در مرحله‌ای از زندگی خود این سوال آزارشان می‌دهد که آیا آلتشان کوچک است؟ آلت کوچک آلتی است که شما یا همسرتان حس کنید که بلندی و یا قطر آن کافی نیست.اما این به تنهایی نشان ئهنده کوچک بودن آلت نیست و گاهی فقط به نظر خودتان اندازه آلتتان کوچک است و در حقیقت شما آلت نرمالی دارید.در نتیجه تشخیص این مورد را به متخصص بسپارید.

درمان:روش‌های جراحی و غیرجراحی برای درمان کوچکی آلت وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کشنده یا پمپ، تمرین‌های مخصوص آلت و جراحی افزایش طول آلت اشاره کرد. برای آگاهی از مزایا و معایب هر روش و انتخاب بهترین درمان باید با متخصص اورولوژی مشورت کنید.

                                             

 

 

سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت گونه نادری از سرطان است که در اثر تقسیم و رشد غیرقابل کنترل سلول‌های غیرطبیعی آلت بروز می‌یابد. بعضی از تومورهای غیرسرطانی خوش خیم  هم تبدیل به سرطان آلت می‌شوند.

 

 هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس نقصی مادرزادی است. در بیماران مبتلا به این مشکل سوراخ خروجی ادرار و منی، در محل مناسب قرار ندارد و به جای این که در نوک آلت باشد، زیر کلاهک یا حشفه آلت واقع شده است.

درمان: هیپوسپادیاس با جراحی درمان می‌شود. هدف از جراحی صاف و طبیعی کردن آلت به گونه‌ای است که مجرای خروج ادرار در انتها یا نزدیک نوک آن قرار داشته باشد. جراح ترجیح می‌دهد جراحی هیپوسپادیاس را پس از زایمان و در غیر این صورت بر روی نوزادان سالم 6 تا 12 ماهه انجام دهد. البته درمان این عارضه در هر سنی و حتی در دوره بزرگسالی ممکن است. اگر آلت کوچک باشد، متخصص اورولوژی پیشنهاد می‌دهد که درمان با هورمون مردانه تستوسترون قبل از جراحی انجام شود.

 

  فیموس (پارافیموس یا تنگی پوست ختنه‌گاه)

در این بیماری پوست ختنه‌گاه نمی‌تواند عقب کشیده شود یا اگر کشیده شود نمی‌تواند به حالت عادی خود بر روی سر آلت برگردد. در مردان بالغ، این مسئله پس از عفونت‌های آلت رخ می‌دهد.

 

کوردی

 انحنای غیرعادی انتهای آلت، که از بدو تولد وجود دارد.

درمان :در موارد حاد ممکن است نیاز به جراحی باشد

                                                       .

 

تورسیون بیضه

در دوران بلوغ مردان ،ممكن است بیضه دور طنابی كه عروق بیضه را تامین می‌كند، بپیچد و یك حالت پیچ خوردگی پیدا كند.این  مشکل، هیچ ربطی به شكل خوابیدن فرد ندارد و خودبه‌خود اتفاق می‌افتد که  تورسیون بیضه نام دارد.

درمان:این مشکل یک اورژانس ارولوژی محسوب میشود و باید در اواین فرصت با جراحی اصلاح شود.

*****اگر چنین حالتی اتفاق بیفتد فرد باید حداكثر ظرف 6 ساعت به پزشك متخصص اورولوژی مراجعه كند تا با یك جراحی ساده، بیضه را سر جایش برگرداند****

 

 

                                                                       

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران