متادون-Methadone HCL

تعداد بازدید : 4285
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
متادون-Methadone HCL
هشدار! تجویز و تعیین دوز دارو به عهده پزشک می باشد و ماما سایت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد
 
نام علمی دارو
[متادون-Methadone HCL]
گروه دارویی
[داروهای مسکن ،ضد التهاب وضد تب ها]
 

 

موارد مصرف متادون (Methadone HCL)

متادون برای كنترل درد شدید و درمان كمكی قطع وابستگی به اپیوئید‌ها و از راه تزریق برای ایجاد بی‌دردی در زایمان به كار می‌رود


مکانیسم اثر متادون (Methadone HCL)

متادون یك آگونیست شبه تریاك است و مانند مورفین با پیوند به گیرنده‌های اختصاصی داروهای شبه تریاك اثر ضد درد خود را اعمال می‌كند. مصرف این دارو تنها برای دردهای شدید و مزمن و همچنین سندرم قطع مصرف مواد مخدر توصیه شده است.

متادون از دستگاه گوارش به خوبی جذب می‌شود. در شكل خوراكی دارو در مقایسه با شكل تزریقی آن ، زمان شروع اثر به تأخیر افتاده و طول مدت اثر طولانی می‌شود.طول مدت اثر دارو 6-4 ساعت است. دفع عمده دارو از طریق ادرار است و به مقدار مصرف دارو بستگی دارد. متابولیتهای متادون از طریق صفرا در مدفوع دفع می‌شوند.


موارد منع مصرف متادون (Methadone HCL)

این دارو در صورت وجود اسهال شدید همراه با كولیت پسودوممبران ناشی از مصرف سفالوسپورین‌ها و پنی‌سیلین‌ها ، اسهال ناشی از مسمومیت و ضعف حاد تنفسی نباید مصرف شود. شود.


عوارض جانبی متادون (Methadone HCL)

تهوع و استفراغ(بخصوص در شروع مصرف) یبوست، خواب‌آلودگی، كمی فشار خون و تضعیف تنفس با مصرف مقادیر زیاد، اشكال در ادرار كردن، اسپاسم صفرا یا مثانه، خشكی دهان، تعریق، سردرد، گرگرفتگی صورت،‌سرگیجه كاهش ضربان قلب، تپش قلب، افت فشار خون وضعیتی، افزایش فشار خون ریوی، كاهش دمای بدن، توهم ، حالت خماری، تغییر خلق خو، وابستگی، اختلال در تفكر، تنگی مردمك چشم، بثورات جلدی، كهیر و خارش از عوارض جانبی این دارو هستند


تداخل دارویی متادون (Methadone HCL)

فنی‌توئین و ریفامپین، متابولیسم  متادون را تسریع كرده و اثرات آن را كاهش می‌دهند. اگر به طور همزمان با سایر داروهای مضعف CNS مصرف شود. تضعیف CNS تشدید شده می‌تواند موجب ایجاد ضعف تنفسی و كاهش فشار خون شود. مصرف همزمان با داروهای شبه‌آتروپینی نیز موجب تشدید احتباس ادرار و یبوست شده و ممكن است انسداد فلجی روده  ایجاد نماید.مصرف بوپرنورفین بیش از مصرف یك داروی ضد درد اوپیوئیدی ممكن است اثر درمانی داروی ضد درد را كاهش دهد. مصرف همزمان نالتركسون در بیمارانی كه به داروهای ضد درد اوپیوئیدی وابستگی جسمی دارند، ممكن است سبب بروز علائم قطع مصرف دارو شود.


مصرف در بارداری متادون (Methadone HCL)

متادون می تواند به جنین آسیب برساند. علاوه بر این می تواند باعث اعتیاد یا نشانه های ترک دارو در نوزادانی که مادران آنها در مدت بارداری این دارو را مصرف می کرده اند، بشوند. در صورت شک به حاملگی یا برنامه ریزی برای آن، پزشک خود را مطلع سازید.
مصرف در دوران شیردهی: متادون در شیر وارد شده. زنان دریافت کننده متادون نباید به کودک شیرخوار خود شیر بدهند، زیرا خطر وابستگی شیرخوار وجود دارد


مقدار مصرف متادون (Methadone HCL)

برای اطلاع از مقدار و نحوه مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.


هشدارها در مورد متادون (Methadone HCL)

زنانی که به طور مداوم از متادون یا سایر اپیوییدها استفاده می‌کنند عادت ماهانه خود را از دست داده و پریود نمی‌شوند. تنها زمانی که مصرف خود را قطع کنند سیستم بدن آنها به حالت طبیعی بازگشته و پریود می‌شوند؛ بنابراین در صورتی که در طول این دوره از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده نکنند، احتمال بارداری نیز زیاد خواهد بود.
مواد افیونی احتمال سقط جنین و یا تولد کودکان زیر وزن استاندارد و یا به صورت نارس را افزایش می‌دهد. در صورتی که فرد معتاد به مواد مخدر باردار باشد، قطع ناگهانی مصرف توصیه نمی‌شود، چراکه این کار خطر سقط جنین و یا تولد زود هنگام کودک را افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر است که مصرف متادون تا پایان دوره بارداری ادامه پیدا کند.


نکات قابل توصیه در مورد متادون (Methadone HCL)

مصرف دارو تنها با تجویز پزشک مجاز است.
راه مصرف متادون، خوراکی، عضلانی، زیرجلدی است.
از جویدن، خرد کردن و له کردن یا بلعیدن آن اجتناب کنید.
از نوشیدن الکل هنگام مصرف متادون اجتناب کنید. زیرا می تواند باعث عوارض جانبی خطرناک و حتی منجر به مرگ گردد.


اَشکال دارویی متادون (Methadone HCL)

قرص، آمپول ، محلول ، پودر.


نام تجاری دارو

Methadex, Diskets, Dolophine, Methadose


میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران