عملیات با موفقیت انجام شد.×
تعداد بازدید : 416
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۸/۲۱
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۸/۲۱
کاربران آنلاین : 0
sdar
۱۳۹۹/۸/۲۱ ۱۸:۳۸:۴۷
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ۱۴:۴۷:۱۰

كرونا ، مسائل بهداشتي و فضا هاي كار اشتراكي

(ویرایش)

 

به طور ميانگين مساحت فضا هاي كار اشتراكي در دنيا عددي نزديك به ۷۳۰ متر مربع است كه با حضور عدد تقريبي ۸۳ نفر در هر فضاي كار ، سهم هر فرد مساحتي بالغ بر ۸ مترمربع است اما بايد به اين نكته توجه داشت كه با اقبال افراد بيشتر به استفاده از اين فضا ها ، صاحبان آن نيز تمايل به اجاره دادن صندلي هاي بيشتر به افراد بيشتر براي كسب سود بيشتر هستند؛ در عين حال اين عدد در كشور هايي مانند چين كمتر از ساير كشورهاست و همينطور بايد به اين نكته توجه داشت كه بخشي از فضاي زير ساخت فضا هاي كار اشتراكي مختص به استفاده براي اتاق جلسات ، فضا هاي استراحت ، آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي است بنابراين فضايي كه افراد در كنار يكدگير مشغول به كار مي شوند، سهم كمتري را براي هر فرد لحاظ مي‌كند كه اين به معناي اين است كه افراد در فاصله هايي كمتر از حد استاندارد براي حضور طولاني مدت در محيط بسته در كنار يكديگير قرار دارند ، پس ،افراد كمتري حاضر به استفاده از فضاي كار اشتراكي پس از كرونا خواهند بود و اين نيازمند انديشه تمهيدات لازم توسط معماران و طراحان اين فضاهاست.

ساعت هاي كار

ساعت هاي حضور در فضا هاي كار اشتراكي به ميزان كافي قابل انعطاف نيست، فضا هاي كار اشتراكي بسياري ، به ويژه در ايران ، خود به مانند يك اداره كار مي كنند، در طي روز فرصت حضور در آن ها وجود دارد و در عصر درهاي آنان بسته خواهند بود، اما با افزايش بازه كار فضا هاي كار اشتراكي و كاهش فرصت حضور افراد در ساعت هاي طولاني مدت و نيز ايجاد روتين نظافت و ضد عفوني كردن مي‌توان فرصت بيشتري به افراد براي استفاده از اين فضا ها ايجاد كرد.

در اين شرايط در شيفت هاي متفاوت بايدي محيط ضد عفوني شود و فضا براي حضور افراد جديد مهيا شود. همينطور مي توان در صورت يافتن موارد مبتلا به بيماري ، ضمن جلوگيري از حضور مجدد فرد تا زمان بهبودي ، تمهيدات ويژه تري براي دفتر فرد مبتلا انديشيد.

فاصله گذاري فيزيكي

نكته مهم در معماري فضا هاي كار اشتراكي ، الگوي حركت افراد از سمت ميز و صندلي هاي كار به سمت نقاط تعامل مانند آشپزخانه ، سرويس هاي بهداشتي يا ميز هاي ديگر است. با كمي دقت و توجه مي توان اين مسيرها را پيش‌بيني كرد و با چيدمان درست شرايطي ايجاد كه راه هاي متفاوتي براي حركت در فضا وجود داشته باشد، اين كار كاهش برخورد فيزيكي افراد حين حركت در فضا كمك شاياني مي كند و و باعث مي شود فاصله گذاري فيزيكي افراد در حين حركت بهبود بيشتري پيدا كند.

نكته شايان به ذكر ديگر در اين مقوله ، جايگيري صندلي ها و ميز هاي كار است؛ همانطور كه در مراكز ديگر كه محل تجمع افراد زيادي در فضا هاي بسته است، در محل كار نيز نياز است كه حد فاصل استاندارد بين افراد كه قصد حضور بلند مدت در يك فضاي مشترك دارند رعايت شود بنابراين بر خلاف روتين معمول فضا هاي كار اشتراكي ، بايد فاصله بين محل‌هاي نشستن افراد بيش از پيش شود، براي حل اين معضل مي‌توان در كوتاه ‌مدت ، راهكار استفاده از فضا هاي ديگر مانند اتاق جلسات و ويدئو كنفرانس را براي كاهش چگالي افراد حاضر در محيط پيشنهاد كرد.

ادوات و تجهيزات

از آغاز دوره پاندمي افراد و سازمان‌ هاي بيشتري به فكر تهيه تجهيزات پايش محيط افتاده‌اند تا بتوانند به وسيله آن به بررسي محيط ، دماي بدن افراد و در نتيجه فراهم آوري محيطي امن تر از لحاظ بهداشتي دست يابند.

اما در معماري داخلي ، نياز است به اين نكته توجه كنيم كه ديگر چه ابزار هايي مي‌توانند به بهبود اين شرايط منجر شوند؛ معماران مي توانند براي نيل به اهداف فوق الذكر مي توانند از ابزار هايي چون پارتيشن ها ، مبلمان سبك با قابليت جا به جايي سريع و نيز ساير ابزار براي چيدمان و دكوراسيون محيط استفاده كنند.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران