تعداد بازدید : 427
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۱۴:۰۳:۱۵
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

بچه ها اگه میخواید در مورد دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیز بدونید این مقاله بخونید

(ویرایش)

یکی دیگر از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی دستگاه تقطیر میباشد که جهت جداسازی مواد شیمیای و تقطیر به کارمیرود .همان طور که میدانید تقطیر به معنای تبدیل بخار به مایع میباشد . معمولا تقطیر در فرایند های شیمیایی واحد های صنعتی به کار می رود. اصل عمل تقطیر را جابر بن حیان اختراع کرده است. که شما با خواندن این مقاله به این درک میرسید که تقطیر چیست؟ از چه بخش های تشکیل شده است؟ چه روش های ساده برای انجام تقطیرمایعات وجود دارد ؟کاربرد دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟

 

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه تقطیر شامل سه فلاسک اصلی تقطیر است که بخش اول آن برای گرم کردن مخلوط و فرار کردن اجزاء استفاده می شود، و بخش دوم آن برای کندانسور است که برای خنک کردن بخارات به حالت مایع استفاده می شود، و در بخش سوم مجرای جمع آوری مایع وجود دارد.

به طور کلی تقطیر یک عملیات مشترک در همه ی آزمایشگاه ها است چون تمام آزمایشگاه هایی که نیاز به جداسازی مواد شیمیایی دارند این فرایند را به یک صورت انجام میدهند و شکل ظاهری دستگاه تقطیر از شیشه ساخته شده است،در مراحل تقطیر عملیات حرارت انجام می شود. به همین خاطر مخزن ها باید از لحاظ ترک همیشه بررسی شوند.

همچنین قابل ذکر است که قطعات شیمیایی نباید در برابر بخارات شیشه ای واکنش نشان دهند.

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی معمولا به یک منبع آب متصل است تا بتواند به راحتی بخارات را خنک کند وآن ها را تبدیل به مایع کند وهمچنین دستگاه تقطیر دارای شلنگ ورودی و خروجی می باشند . لوله های اتصال باید در برابر فشار آب مستحکم باشد، جریان آب هم باید در شلنگ ها به صورت کامل در رفت و آمد باشد، نرخ جریان آب هم باتوجه به نوع کاری که قرار است انجام داده شود متفاوت و قابل تنظیم است.

روش های ساده برای انجام تقطیر مایعات :

ساده ترین یا میشود گفت رایج ترین نوع آن حذف با تبخیر جزئی مداوم محلول در حال جوش می باشد. زمانی که محلول می جوشد مولکول های سبک تر مایع بخار شده و به لوله ها منتقل می شود. بخاری که در دستگاه تقطیر قرار دارد سریعا داخل یک کندانسور منتقل می شود.

آب شرب را طی مراحلی که شامل تبخیر و سرد کردن است، به کمک دستگاه تقطیر، خالص می کنند.

روش تقطیر جز به جز :

روش تقطیر جز به جز در مواقع کار جدا سازی یک مخلوط به اجزای سازنده آن را انجام می دهد به طور مثال برای جداسازی ترکیبات با چرخه های تغلیظ سازی و تبخیر متوالی ازیک ستون فشرده استفاده می شود.

روش تقطیر با آب :

روش تقطیر با آب یک مدل تقطیر ترکیبی است در روش تقطیر ترکیبی به گرما حساس هستند  این فرایند در واقع فوران کردن بخار آب از بین یک مخلوط حرارت دیده از مواد خام است.

روش تقطیر مسیر کوتاه :

این روش از تقطیر همان طور که از اسم آن پیداست مسیر آن بسیار کوتاه است در حد چند سانتی متر، یعنی عصاره

آن مسیر کوتاه را طی میکند و فشار کمی را در دستگاه تقطیر آزمایشکاهی ایجاد میکند.

روش تقطیر ناحیه ای:

این روش تقطیر ناحیه ای  ظرف طویلی وجود دارد که به صورت جز به جز مایع را ذوب می کند و در نهایت به دستگاه تقطیر آزمایشگاهی می رساند.

کاربرد دستگاه تقطیر آزمایشگاهی :

  • جداسازی آب شیرین از آب نمک
  • جداسازی هوا به بخش های مجزایی مانند اکسیژن و هلیوم خالص ( اکسیژن در فرایند های پزشکی و هلیوم در بادکنک های شادی کاربرد دارد)
  • جداسازی نفت خام باعث تولید محصولاتی در حوزه ی حمل و نقل، تولید برق و گرمایش می شود.
  • افزایش درصد خلوص الکل برای مصارف پزشکی
  • برای تقطیر نفت در پالایشگاه های نفتی و شیمیایی از دستگاه تقطیر آزمایشگاهی جز به جز استفاده می کنند.
  • دستگاه تقطیر آزمایشگاهی ساده با سرعت بالا و زمان کم تقطیر را انجام می دهد. مصرف انرژی بسیار کمی دارد اما تنها در مقابل مایع های نسبتا خالص پاسخگویی دارد و نسبت به دستگاه تقطیر آزمایشگاهی جز به جز قابلیت تفکیک کمتری دارد.
  • تولید آب خالص آزمایشگاه ها برای شستشو، استریلیزاسیون و مراکز برنامه ریزی غذایی. در آب خالص نباید به هیچ عنوان ذرات معلق وجود داشته باشد. همچنین می توان درجه ی خلوص را بالاتر برد که این میزان از سطح خلوص در تولید محلول ها و… کاربرد دارد.

 

 

برخ تقطیر

فروشگاه اینترنتی و تجهیزات پزشکی وآزمایشگاهی :

اگر به دنبال یک خرید مطمئن از بهترین برندهای دنیا در زمینه تجهیزات پزشکی هستید ، پیشنهاد ما خریداز وب سایت هست.شما میتوانید با استفاده از فروشگاه نجات طب، تجربه خرید اسان ،  ارزان ترو مطمئن را داشته باشید .محصولات عرضه شده در نجات طب از بهترین برند های دنیا می باشد و شما میتوانیدقبل از خرید از کارشناسان فروش مشاوره رایگان دریافت کرده و سپس اقدام به خرید نمایید .همین حالا اقدام کنید

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران