هورمون های چاق کننده زنان:

محققان به این نتیجه رسیده اند که اشتها، کاهش وزن، متابولیسم و هورمون های زنانه ارتباط نزدیکی با هم دارند.

هورمون های چاق کننده زنان:


 آیا تمام تلاش تان را برای لاغر شدن انجام می دهید، اما به نتیجه ای نمی رسید؟ در این صورت شاید لازم باشد که هورمون هایتان را بررسی کنید. خانم ها در برابر عدم تعادل هورمونی و متابولیسم کند آسیب پذیر هستند. ممکن است این مسائل به سندرم پیش از قاعدگی، بارداری، یائسگی یا استرس مربوط باشد.

محققان به این نتیجه رسیده اند که اشتها، کاهش وزن، متابولیسم و هورمون های زنانه ارتباط نزدیکی با هم دارند. بنابراین بررسی مکانیسم عملکرد هورمون های خانم ها می تواند به کنترل بهتر وزن با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم کمک زیادی کند. در این مطلب چند هورمون که روی وزن خانم ها بیشترین تاثیر را دارند معرفی می کنیم.


هورمون تیروئید


خانم ها بیش از آقایان نسبت به تغییرات و عدم تعادل هورمون ها آسیب پذیر هستند. هورمون ها در هر سنی روی خانم ها موثر بوده و روی زندگی روزمره و سیکل بیولوژیکی آنها تاثیر دارند. یکی از این هورمون های موثر، هورمون تیروئید است.

معمولا کم کاری تیروئید و کمبود هورمون های آن در بین خانم ها رواج بیشتری دارد. این مسئله یکی از عوامل چاقی در خانم ها محسوب می شود. علائم رایج کم کاری تیروئید شامل خستگی، سرمایی بودن، چاقی، خشکی پوست و یبوست می شود. در واقع اضافه وزن نتیجه کاهش میزان سوخت و ساز بدن است که در اثر کم کاری تیروئید اتفاق می افتد.


هورمون استروژن


استروژن هورمون جنسی زنانه است. در طول دوره یائسگی، سطح هورمون استروژن دچار افت شده و باعث بروز اضافه وزن و چاقی بویژه در اطراف شکم می شود. در یائسگی، سلول های چربی خود را به صورت یک منبع دیگر استروژن می یابند که کالری های دریافتی را به چربی تبدیل می کند. این مسئله نیز منجر به چاقی مفرط می شود.


هورمون پروژسترون


در طول دوره یائسگی، بدن خانم ها با کاهش میزان هورمون پروژسترون مواجه می شود. افت این هورمون به طور واقعی باعث اضافه وزن نمی شود. واقعیت این است که این مسئله باعث احتباس آب و نفخ در خانم ها شده و به این ترتیب خانم ها احساس سنگینی و پُری می کنند.


هورمون تستوسترون


برخی خانم ها از اختلالی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برند. این مسئله در اثر افزایش میزان تستوسترون بروز می کند که منجر به افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، موی زاید صورت، آکنه و نازایی می شود.
بالا بودن میزان هورمون استرس به افزایش اشتها و چاقی منجر می شود که استرس و کم خوابی دو عامل افزایش دهنده این هورمون هستند

تستوسترون عامل کنترل حجم عضلانی در خانم ها است. در طول یائسگی میزان هورمون تستوسترون دچار افت می شود.

در نتیجه سوخت و ساز بدن نیز کاهش پیدا کرده و در پی آن اضافه وزن حاصل می شود.


هورمون انسولین


هورمون انسولین از طریق سلول های بتای پانکراس (لوزالمعده) تولید می شود. این هورمون مسئول کنترل و تنظیم چربی ها و کربوهیدرات در بدن است. انسولین به بدن اجازه می دهد تا از قند دریافت شده استفاده کند. این هورمون همچنین عامل ایجادکننده سندرم تخمدان پلی کستیک است که منجر به نازایی می شود. باید بدانید که میزان بالای انسولین در خون به افزایش وزن منتهی می شود.


هورمون کورتیزول یا استرس


اضافه وزن و چاقی عامل دیگری نیز دارد که همان هورمون کورتیزول یا هورمون استرس است. بالا بودن میزان کورتیزول به افزایش اشتها و در نهایت چاقی منجر می شود. استرس و کم خوابی دو عامل افزایش دهنده میزان کورتیزول خون هستند. سندرم کوشینگ نیز یک وضعیت افراطی است که باعث تولید کورتیزول می شود.


توصیه هایی برای جلوگیری از افزایش وزن در خانم ها


کاهش وزن هرگز مسئله ساده و راحتی نیست. با این حال می توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و عادت های غذایی به کاهش وزن و تناسب اندام نزدیک تر شد. برای این کار به توصیه های زیر عمل کنید:

– کربوهیدرات های برنامه غذایی تان را کاهش دهید.
– فقط زمانی غذا میل کنید که گرسنه اید و برنامه غذایی تان را سر ساعات مشخصی تنظیم کنید.
– از مواد غذایی باکیفیت و سالم استفاده کنید و دور فست فودها را خط قرمز بکشید.
– از مصرف نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های گازدار بپرهیزید.
– مطمئن باشید شیرین کننده های مصنوعی تفاوتی با قند ندارند. بنابراین به دنبال جایگزین کردن قند با این شیرین کننده ها نباشید، مانند نوشابه رژیمی.
– به طور منظم ورزش کنید.
– داروهایتان را بررسی مجدد کنید.
– شب ها ۸ ساعت بخوابید.
– استرس تان را کنترل کنید.
– مصرف محصولات نانوایی و لبنیات پرچرب را کاهش دهید.
– به میزان کافی آب بنوشید.
– مواد غذایی یا مکمل های سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها مصرف کنید.
– هورمون هایتان را بررسی کنید.

عدم تعادل هورمونی در خانم ها و افزایش وزن ناشی از آن توسط پزشک قابل تشخیص بوده و با مشاهده علائم آن قابل درمان است. درمان این مشکل می تواند شامل تغییراتی در سبک زندگی، مصرف دارو یا هورمون درمانی باشد. افزایش وزن و مشکلات هورمونی در بین خانم ها مسئله رایجی است. بنابراین کافیست که در جریان این تغییرات باشید و با مشاهده علائم آن به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها : یائسگی
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران