دانستنی هایی در مورد پروتز سینه (از سایت دکتر صمیمی)

دکتر رامبد صمیمی پس از کسب بورد تخصصی،مدتی به تدریس در دانشگاه علوم پزشکی اشتغال داشته و سپس دوره های زیبایی  را در کشورهای انگلیس ،سوییس،آلمان ،فرانسه  و اتریش گذرانده اند و در حال حاضر عضو آکادمی جراحی زیبایی امریکا هستند.

همه چیز درباره ی پروتز سینه:

عکس پروتز سینه زنان

در میان اعمال جراحی پلاستیک شایع عمل پروتز سینه از جمله موفق ترین جراحی هاست که تاثیر زیادی در بهبود اعتماد به نفس در روابط خانوادگی و اجتماعی فرد دارد. باید توجه داشت که بیش از 40 سال است که ایمپلنت سینه (پروتز سینه) استفاده می شود . با پیشرفت تکنولوژی به طور مرتب نسل های جدیدتر و با کیفیت بهتر این ایمپلنت سینه (پروتز سینه) ها وارد بازار می شود به قسمی که شاید هیچ وسیله ی پزشکی به اندازه ی ایمپلنت سینه (پروتز های سینه) مورد نقد و بررسی قرار نگرفته باشد

به طور کلی کاندیداهای پروتز سینه را می توان به 2 دسته تقسیم کرد:

  • افرادی که بافت سینه شان رشد کافی نداشته است که این عدم رشد می تواند دو طرفه (متقارن) یا یک طرفه (غیر متقارن و با تفاوت زیاد سایز دو سینه با هم ) باشد. همچنین کسانیکه عدم تناسب سایز موجود سینه با پهنای قفسه ی سینه و باسن دارند و گذشته از بحث مسائل ظاهری به علت مشکل در پیدا کردن لباس مناسب در بسیاری از موارد انگیزه انجام عمل جراحی ایمپلنت سینه (پروتز سینه) را پیدا می کند.
  • افرادی که پس از زایمان کاهش وزن شدید افزایش سن یا عمل جراحی سرطان سینه بافت طبیعی سینه را از دست داده اند.این دسته افراد معمولا بیش از 30 سال دارند . به طور کلی سازمان دارویی آمریکاFDA در افراد بالای 22 سال اجازه ی گذاشتن ایمپلنت سینه ( پروتز سینه) با کاربردهای زیبایی و در هر سنی اجازه ی گذاشتن ایمپلنت سینه(پروتز سینه) با کاربردهای ترمیمی (مثلا متعاقب برداشتن سینه به علت سرطان ) را داده است

 

پروتز سینه در چه مواردی کاربرد دارد؟

  1. افزایش اندازه در کسانی که بافت سینه در آن ها رشد نکرده است یا به دنبال کاهش وزن شدید یا شیردهی تحلیل یافته است.
  2. بهبود افتادگی خفیف سینه یا کمک به ترمیم افتادگی های متوسط یا شدید سینه ضمن عمل لیفت
  3. بهبود عدم تقارن های مادرزادی سینه
  4. ترمیم محل سینه به دنبال برداشته شدن به علت سرطان
  5. کمک به ایجاد تناسب با عرض قفسه ی سینه

 

چند نوع ایمپلنت سینه (پروتز سینه) وجود دارد و چه تفاوت هایی با هم دارند؟

ایمپلنت سینه (پروتز سینه) ها را بر اساس جنس محتویات داخل، نوع، سطح، مقدار برجستگی و شکل می توان تقسیم بندی کرد که به توضیح هر کدام می پردازیم:

  1. جنس محتویات داخلی: تمام ایمپلنت سینه( پروتز سینه) ها پوششی از جنس سیلیکون سخت دارند. اما ممکن است داخل این پوشش از سرم نمکی (سالین) یا ژل سیلیکون پر شده باشد که بنابراین ایمپلنت سینه (پروتز سینه) ها بر این اساس به دو دسته تقسیم می شوند.البته اخیرا انواع مخلوطی از ایمپلنت سینه (پروتز سینه) ها که داخلشان هم سرم نمکی و هم ژل سیلیکونی وجود دارد، ساخته شده است که کاربردهای خاص خود را دارند.
  2. نوع سطح :هر کدام از ایمپلنت سینه(پروتز سینه) های سالین یا ژل ممکن است دارای پوششی صاف (smooth ) یا زبر (textured )از جنس سیلیکون باشد که هدف از پیدایش (پروتز سینه) های زبر کاهش عارضه ی انقباض کپسولی است. هر کدام از این دو نوع ایمپلنت سینه (پروتز سینه) طرفداران خاص خود را دارند . اما ایمپلنت سینه(پروتز سینه) های زبر پرطرفدار تر هستند.
  3. شکل: ایمپلنت سینه(پروتز سینه) ها را بر اساس شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد:1- گرد.2- قطره اشکی یا آناتومیکال. در ایمپلنت (پروتز سینه) های گرد در نمای رخ و نیم رخ پروتز متقارن و شبیه نیمکره است. اما در شکل قطره اشکی قسمت بالای ایمپلنت (پروتز سینه) کم ضخامت تر از قسمت پایین آن است.پروتز های قطره اشکی با هدف ایجاد نمای طبیعی تر سینه که قسمت بالا خالی تر از قسمت پایین است ساخته شدند و طرفداران خاص خود را دارند.

 

انواع پروتز سینه

 

نوع سطح :هر کدام از (پروتز سینه) های سالین یا ژل ممکن است دارای پوششی صاف (smooth ) یا زبر (textured )از جنس سیلیکون باشد که هدف از پیدایش (پروتز سینه) های زبر کاهش عارضه ی انقباض کپسولی است. هر کدام از این دو نوع (پروتز سینه) طرفداران خاص خود را دارند . اما (پروتز) های زبر پرطرفدار تر هستند-نوع سطح :هر کدام از (پروتز سینه) های سالین یا ژل ممکن است دارای پوششی صاف (smooth ) یا زبر (textured )از جنس سیلیکون باشد که هدف از پیدایش (پروتز سینه) های زبر کاهش عارضه ی انقباض کپسولی است. هر کدام از این دو نوع (پروتز) طرفداران خاص خود را دارند . اما (پروتز سینه) های زبر پرطرفدار تر هستند.


  سایز پروتز سینه

(پروتز سینه) ها را بر اساس شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد:1- گرد.2- قطره اشکی یا آناتومیکال. در (پروتز) های گرد در نمای رخ و نیم رخ (پروتز سینه) متقارن و شبیه نیمکره است. اما در شکل قطره اشکی قسمت بالای (پروتز) کم ضخامت تر از قسمت پایین آن است.(پروتز سینه) های قطره اشکی با هدف ایجاد نمای طبیعی تر سینه که قسمت بالا خالی تر از قسمت پایین است ساخته شدند.


  پروتز سینه زنان

 

قیمت پروتز سینه

 

پروتز سینه و شیردهی

                        

مقدار برجستگی profile :بر این اساس (پروتز سینه) ها را می توان به 3 دسته :1-با برجستگی کم یا استاندارد low profile - 2 با برجستگی زیاد  high profile  -3برجستگی خیلی زیاد (ultra high profile ) تقسیم می کنند. منظور اینست که اگر شعاع دایره قاعده (پروتز) را ثابت در نظر بگیریم. هر چه از پروفیل یا برجستگی کمتر به سمت برجستگی بیشتر و خیلی زیاد برویم، در نمای نیم رخ مقدار برجستگی (پروتز) بیشتر می شود. این تفاوت برجستگی ها به جراح کمک می کند که متناسب با اشکال مختلف سینه اشکال مختلف (پروتز) ها را به کار برده و نتیجه ی بهتری بگیرد.


بزرگ کردن سینه با پروتز سینه

 

آیا پروتزهای سینه خطر سرطان زایی دارند؟

خیر. در مورد پروتزهای ژلی هم علت آنكه بین سال های - 2006 1992 از بازار آمریكا بیرون كشیده شدند آن بود كه این شك وجود داشت كه آیا این پروتزها احتمال بیمار یهای خود ایمنی را افزایش میدهند یا خیركه سرانجام پس از سال ها بررسی، این مساله رد شد. باید توجه داشت در تمام طول این مدت پروتزهای ژلی در 60 كشور دنیا از جمله اروپا و آمریكای جنوبی به طور وسیع و بدون هیچ عارضه خاصی استفاده می شدند.


آیا پروتزهای سینه مانع از حاملگی و شیردهی میشوند؟

خیر.
 

آیا پروتزهای سینه مانع از انجام روش های تشخیص زودرس سرطان سینه مانند ماموگرافی میشوند؟

امروزه با رواج دستگاههای ماموگرافی دیجیتال و به خصوص استفاده از MRI عملا مشكلی در تشخیص سرطان سینه در خصوص پروتزها وجود ندارد.
 

مدت ماندگاری نتیجه عمل پروتز سینه چقدر است؟

سال های طولانی.به طور متوسط در پروتز های ژلی احتمال تعویض پروتز ظرف 5 سال 12 – 21 درصد ودر 10 سال 33 درصد است كه نصف این آمار به علت خواسته خود بیمار جهت داشتن پروتز بزرگ تر در عمل بعدی انجام می شود.
 

آیا پروتزهای سینه را لزوما باید پس از مدتی تعویض كرد؟

خیر. پروتزها مانند هر وسیله دیگری مادام العمر نیستند، اما جهت تعویض آنها باید علتی وجود داشته باشدوطول عمر متوسط یك پروتز 20 – 10 سال است.
 


چه مدت پس از عمل جراحی پروتز سینه می توان فعالیت روزمره را شروع كرد؟

فعالیتهای سبك را چند روز بعد و فعالیتهای سنگین و ورزش را چند هفته بعد میتوان شروع كرد. سیلیكون پر شده باشد كه بنابراین پروتزها بر این اساس به دو دسته پروتزهای ژلی و سالین تقسیم می شود.


آمادگی های قبل از عمل پروتز سینه چیست؟
پس از گرفتن شرح حال و معاینه در افراد بالای 35سال یك ماموگرافی و در افراد زیر 35 سال بسته به نظر جراح و نتیجه معاینه گاهی سونوگرافی درخواست می شود. همچنین به بیمار توصیه می شود مصرف سیگار، آسپرین و سایر مسكن های غیراستامینوفن را قطع كند.


آیا بیمار میتواند هر سایز پروتزی كه تمایل داشته باشد بگذارد؟

خیر. برای داشتن یك نتیجه خوب باید بافت كافی روی پروتز را بپوشاند پس قطر پروتز نمیتواند بسیار زیاد باشد و در نهایت بیمار و پزشك با بررسی خصوصیات آناتومیك و نظرات بیمار راجع به این مساله تصمیم میگیرند.


شایع ترین علت تعویض پروتز سینه چیست؟

درخواست بیمار برای بزرگ تر شدن پروتز

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

خرداد 1403
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران