آنچه باید درباره لازک و زایمان طبیعی بدانید

آنچه باید درباره لازک و زایمان طبیعی بدانید

لازک و زایمان طبیعی :

آیا کسانی که عمل لازک انجام داده اند می توانند زایمان طبیعی داشته باشند؟

این سوال بارها توسط بانوان مطرح شده است زیرا طبیعی است که یک مادر خواهان سلامتی فرزند خود و یک زایمان مطمئن باشد.

عمل لازک چشم برای رفع عیوب انکساری چشمی استفاده می شود این عیوب شامل دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم است.

قبل از این که به این پاسخ جواب دهیم بهتر است به تشریح مختصری از انواع عیوب انکساری و سپس عمل لازک و چگونگی انجام آن بپردازیم.

نزدیک بینی :

در این اختلال بینایی انکساری، شخص ، اجسام دور را تار می بیند و یک فاصله نزدیک تر از آن جسم را واضح می بیند.

با افزایش سن شیوع نزدیک بینی نیز افزایش می یابد معمولاًدر هر سال ۵ /۰ دیوپتر پیشرفت کرده و در ۱۸ سالگی و در برخی موارد تا ۳۰ سالگی ثابت می شود.

میزان اثر کارهای چشمی که نیازمند دید نزدیک هستند مانند مطالعه و بازی های رایانه ای در بروز نزدیک بینی تا کنون به اثبات نرسیده است.

دوربینی:

در این حالت شخص تصویر اجسام دور را واضح تر می بیند و برای دیدن اجسام نزدیک با مشکل روبه رو است.

شیوع دور بینی نیز با افزایش سن، افزایش می یابد .

آستیگماتیسم :
این اختلال انکساری بسیار شایع است در فرد مبتلا به آستیگماتیسم ، انحنای قرینه نا منظم است.در اینگونه افراد چشم در راستای افقی طبیعی و در راستای عمودی دوربین یا نزدیک بین است.
در افراد جوان محور عمودی چشم قویتر از محور افقی و در افراد مسن، محور افقی قویتر از محور عمودی است.

معمولاً آستیگماتیسم ارثی است و با افزایش سن بر شدت آن افزوده می شود البته در برخی موارد نیز به مرور زمان بهتر و از شدت آن کاسته می شود .

کلیه عیوب انکساری باعث خستگی چشم می شوند برای اصلاح عیوب انکساری از عینک ، لنز های تماسی استفاده می شود و در مر حله بعد ا گر فرد از زدن عینک و استفاده از لنز ها ی تماسی خسته شود از روش های جراحی لیزری برای اصلاح عیوب انکساری استفاده می شود.

اصلاح عیوب انکساری به کمک عینک کم خطر ترین راه و استفاده از لنز های تماسی بیشترین خطر را دارد.

روش های جراحی لیزری نیز نسبتاً بی خطر هستند و نتایج چشمگیر و رضایت بخشی را به دنبال داشته اند.

یکی از انواع جراحی های لیزر چشمی برای رفع اختلالات انکساری بینایی عمل لازک چشم است.

لازک:

در عمل لازک به کمک محلول الکلی، لایه سطحی و بازگشت پذیر قرینه (اپی تلیوم ) برداشته می شود و سپس لیزر  اکسایمر بر روی قرینه تابانده می شود در انتهای کار لایه برداشته شده در ابتدای عمل لازک (اپی تلیوم ) ، بر جای قبلی باز گردانده می شود.

در عمل جراحی لازک برخلاف عمل لیزیک که عمق قرینه برش داده می شود، تنها در لایه سطحی قرینه برش ایجاد می شود لذا بسیاری از عوارض ناشی از دستکاری ضخامت قرینه بروز پیدا نمی کند.

در عمل لازک پایداری و استحکام ساختاری قرینه محفوظ می ماند. بانوان بارداری بی شماری تاکنون تحت عمل لازک قرار گرفته اند و از دید مناسبی پس از دوران نقاهت بهره مند شده اند.
زنان باردار منعی برای انجام عمل جراحی لیزری جهت اصلاح عیوب انکساری ندارند تنها تفاوت در این است که برای زنان باردار ، برخی از روشهای جراحی چشم مانند لیزیک توصیه نمی شود و بهتر است از سایر روشهای جراحی چشمی مانند عمل لازک استفاده نمایند .

خانم ها در زمان حاملگی و شیردهی دچار تغیرات هورمونی می شوند و این عمل می تواند بر روی ساختار قرینه این افراد تاثیر بگذارد و پیش بینی نتیجه برخی از جراحی های چشمی مانند لیزیک را برای آنها دشوار کند به همین علت بهتر است از جراحی های چشمی مطمئن تر مانند لازک بهره گیرند .
حا ل با توجه به توضیحات بیان شده به آن دسته از افرادی که به دنبال تاثیر و اثر گذاری لازک و زایمان طبیعی در فرآیند حاملگی و بارداری خود هستند می توان گفت لازک و زایمان طبیعی هیچ رابطه ی سویی با همدیگر ندارند و انجام عمل لازک هیچ خطری را برای زایمان طبیعی بانوان در بر نخواهد داشت.

 

منبع:کلینیک چشم پزشکی هما

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران