زمان ایجاد شکاف کام و لب در دوران جنینی

یک گفتار درمان درباره بیماری شکاف کام و لب و عوارض این اختلال مادرزادی در جنین توضیح داد.

فاطمه درخشنده دکترای گفتاردرمانی و عضو انجمن گفتاردرمانی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: بیماری شکاف لب و کام معمولاً در ۳ ماهه اول بارداری ممکن است در جنین ایجاد شود که در این عارضه استخوان‌های لب و کام به دلیل اختلالات مادرزادی و ژنتیکی به طور کامل شکل نگرفته و همین مسئله باعث بروز مشکلات و اختلالات گفتاری، تلفظی می‌شود.

 

وی ادامه داد: شکاف لب و کام که یک عارضه مادرزادی است اگر به زودی تشخیص داده شود از تشدید عوارض آن جلوگیری می‌شود و این عارضه تغذیه افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

 

درخشنده بیان کرد: بیماری شکاف لب و کام در بزرگسالی باعث بروز اختلالات روحی و روانی در افراد می‌شود، زیرا مشکلات تکلم و حتی ظاهر این افراد آن‌ها را از اجتماع دور و باعث بروز اختلالاتی در زندگی روزمره افراد می‌شود.

 

لزوم همراهی یک تیم متخصص برای درمان بیماری شکاف لب و کام

عضو انجمن گفتاردرمانی کشور تأکید کرد: برای جراحی بیماران شکاف لب و کام باید یک تیم کامل اعم از دکتر جراح، متخصص تغذیه و ارتوپد به همراه یکدیگر اقدام به جراحی این بیماری بکنند.

 

وی اضافه کرد: درمان بیماری شکاف لب و کام در حدود ۱۵ سال است که در ایران پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای از نظر علمی کرده است و قبل از آن توجه خاصی به این عارضه در کشور انجام نمی‌شد.

 

درخشنده گفت: بیماری شکاف لب و کام میزان شیوعش در کشور هنوز به طور دقیق تعیین و مشخص نشده است، اما مراکز خیریه درمانی در مناطق محروم اقدام به درمان رایگان این عارضه ژنتیکی در بین بیماران می‌کنند.

منبع: سرپوش خبری

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران