تاثیرات ورزش یوگا بر بدن و بهبود سندرم متابولیک

مطالعات مختلف نشان می دهد یوگا به روش های مختلف می تواند برای بدن انسان مفید باشد. یکی از مطالعات جدید انجام شده بر روی نحوه تحت تاثیر قرار دادن تمرینات یوگا بر روی افرادی تمرکز کرده است که به سندرم متابولیک مبتلا هستند.

تاثیرات ورزش یوگا بر بدن و بهبود سندرم متابولیک

 

افرادی که تمرینات یوگا را انجام می دهند همیشه به دنبال درک این موضوع هستند که یوگا چگونه می تواند برای بدن و ذهنشان مفید باشد. علم در این باره چه می گوید؟ یکی از مطالعات جدید انجام شده بر روی نحوه تحت تاثیر قرار دادن تمرینات یوگا بر روی افرادی تمرکز کرده است که به سندرم متابولیک مبتلا هستند.

مطالعات مختلف نشان می دهد یوگا به روش های مختلف می تواند برای بدن انسان مفید باشد. به عنوان مثال برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهند یوگا می تواند سلامت مغز و شناخت انسان را افزایش دهد و مشکلات تیروئیدی را بهبود ببخشد و باعث کاهش نشانه های افسردگی شود. متخصصان بر این باورند که انجام تمرینات یوگا می تواند به مردان کمک کند بر مشکلات مرتبط با نعوظشان غلبه کنند.

انجام تمرینات یوگا به افرادی که دیابت دارند کمک می کند نشانه های خود را مدیریت نمایند. خوب به نظر می رسد این تمرین تقریبا برای هر چیزی خوب است. اما باید به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعاتی که در این بخش بیان کردیم مشاهداتی هستند. این موضوع بدین معنی است که نمی توان به نتیجه قطعی از آن ها رسید.

با این وجود یکی از مطالعات جدید که نتایج آن در مجله Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports منتشر شده است تاثیر یوگا بر روی سندرم متابولیک را مورد بررسی قرار داده است.

نتایج این مطالعه نه تنها نشان می دهد افراد مبتلا به سندرم متابولیک می توانند از یوگا به نفع خود استفاده کنند بلکه این یافته ها بیان می کند که مکانیسم جالبی پشت این مزایا وجود دارد.

یوگا پاسخ های التهابی را کاهش می دهد:

همانطور که می دانید سندرم متابولیک، شرایطی است که با دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی مرتبط است. در ایالت متحده آمریکا تخمین زده شده است که تقریبا ۳۴ درصد جمعیت بزرگسالان با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند.


دکتر سیو و همکارانش قبلا تحقیقی را انجام داده بودند که نتایج آن نشان می داد افرادی که برای یکسال تمرینات یوگا را انجام داده اند فشار خون پایین و دور کمر کمتری دارند. به همین خاطر در این مطالعه جدید محققان به دنبال بررسی تاثیر یک ساله یوگا بر روی افراد مبتلا به سندرم متابولیک رفتند.

برای انجام این تحقیق، آن ها به طور تصادفی ۹۷ نفر از افراد مبتلا به سندرم متابولیک و فشار خون بالا را به گروه کنترلی و گروه یوگا اختصاص دادند. شرکت کنندگان در گروه کنترل، هیچ مداخله ای را دریافت نکردند اما به صورت ماهانه وضعیت سلامت آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگانی که در گروه یوگا بودند جلسات یک ساعته یوگا را به صورت سه بار در هفته و برای یکسال دریافت کردند. در این میان، دانشمندان آدیپوکین بیماران( یا پروتئین های سیگنال دهنده ای که توسط بافت های چربی ازاد می شود و به سیستم ایمنی می گوید پاسخ التهابی یا ضد التهابی تولید کند) را بررسی کردند. نویسندگان این مطالعه یافته های خود را چنین خلاصه کرده اند:

یافته های این مطالعه نشان می دهد تمرینات یک ساله یوگا می تواند آدیپوکین های پیش التهابی را کاهش و آدیپوکین های ضد التهابی را در افراد بزرگسالی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند و فشار خون بالا-نرمالی دارند افزایش دهد. این یافته ها نشان دهنده نقش موثر یوگا در مدیریت بیماری هایی همچون سندرم متابولیک است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که یوگا می تواند یک مداخله ارزشمند در سبک زندگی افراد باشد و التهاب بدن آن ها را کاهش دهد و به افرادی که با سندرم متابولیک دست و پنجه نرم می کنند کمک کند نشانه های خود را مدیریت نمایند.

دکتر سیو در این باره چنین می گوید: این یافته ها همچنین کمک می کند پاسخ آدیپوکین به تمرینات ورزشی یوگا در طولانی مدت آشکار شود. همین امر اهمیت تمرینات ورزشی منظم در سلامت انسان را به خوبی نشان می دهد.

 

منبع: مجله سلامت

برچسب ها : ورزش-یوگا
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران