باید‌ها و نباید‌های ورزشی در دوران بارداری

هرچند ورزش در دوران بارداری مزیت‌های بسیار خوبی برای زنان دارد، اما آنان مجاز نیستند هر ورزشی را با هر شدتی انجام دهند. دکتر زهره داودی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: پزشکان متخصص اجازه انجام ورزش‌هایی که ایمنی و تعادل مادران باردار را بهم می‌زند یا حرکاتی که فشار مستقیم به شکم می‌آورد به زنان باردار نمی‌دهند، به همین دلیل آنان در این دوران نباید ورزش‌هایی مانند والیبال، بستکبال و جودو انجام دهند.

باید‌ها و نباید‌های ورزشی در دوران بارداری

  عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا گفت: هرچند ورزش در دوران بارداری مزیت‌های بسیار خوبی برای زنان دارد، اما آنان مجاز نیستند هر ورزشی را با هر شدتی انجام دهند.

دکتر زهره داودی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: پزشکان متخصص اجازه انجام ورزش‌هایی که ایمنی و تعادل مادران باردار را بهم می‌زند یا حرکاتی که فشار مستقیم به شکم می‌آورد به زنان باردار نمی‌دهند، به همین دلیل آنان در این دوران نباید ورزش‌هایی مانند والیبال، بستکبال و جودو انجام دهند.

وی به ورزش‌های مناسب در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: شنا، پیاده‌روی، دویدن بسیار آهسته، استفاده از دوچرخه ثابت و ورزش‌های آبی با شدت‌های کم و یوگا از جمله ورزش‌هایی هستند که این افراد مجاز به انجام آن‌ها می‌باشند.

این متخصص زنان با اشاره به اینکه به چه مواردی از زنان باردار اجازه ورزش نمی‌دهیم، بیان داشت: سابقه سقط جنین، سابقه زایمان زودرس، نارسایی در دهانه رحم، جفت سرراهی، مشکل در مفاصل کمر و لگن، فشارخون بالای کنترل نشده، بیماری قلبی کنترل نشده، چندقلوزایی و مشکلات تنفسی شدید از جمله مواردی است که پزشکان، مادران باردار را از انجام آن‌ها منع می‌کنند.

ورزش‌های شدید و سنگین و زایمان‌های زودرس

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا گفت: ورزش‌های شدید و سنگین می‌تواند در سه ماهه سوم سبب زایمان زودرس شود و مادران باردار باید از آن خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه اثبات شده است که اگر بدن زن باردار بیش از حد گرم شود سبب زایمان زودرس و ناهنجاری برروی جنین می‌شود، افزود: در سه ماه اول بدن زنان باردار نباید بیش از حد گرم شود، به همین دلیل اگر این افراد مبتلا به تب شوند، فورا مسکن برای کاهش تب به آنان داده می‌شود یا با پاشویه سعی می‌کنیم دمای بدن این افراد کاهش پیدا کند، لذا آنان نباید ورزش شدید و سنگین انجام دهند.

داودی مقدم ادامه داد: مادران از ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری و دومیدانی که بدن را گرم می‌کند در این مدت دوری کنند. گرم شدن بیش از حد مادران سبب زایمان زودرس می‌شود.

وی، مناسب‌ترین زمان ورزش را سه ماهه دوم بارداری اعلام کرد و گفت: این موضوع به این معنی نیست که در بقیه دوران بارداری ورزش نکنند ولی در این مدت با محدودیت کمتری می‌توانند فعالیت‌های بدنی انجام دهد.

زنان قبل از بارداری شروع به ورزش کنند

داودی مقدم به زنانی که می‌خواهند باردار شوند توصیه کرد که ورزش را قبل از اقدام به بارداری شروع کنند تا از فواید ورزش مانند حفظ و تقویت عضلات، زودتر برگشتن اندام زنان به حالت طبیعی مانند کش آمدن شکم و بازشدن مفاصل لگن، بهره‌مند شوند.

وی گفت: افزایش گردش خون، جلوگیری از افتادگی مثانه، کاهش استرس، افزایش انرژی، افزایش ترشح هورمون‌هایی مانند سروتونین، کاهش مشکلات فیزیکی و تنظیم فشار خون، از دیگر فواید ورزش در دوران بارداری است.

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا افزود: در این دوران با ۲ گروه زنان باردار مواجه هستیم. یک گروه قبل از بارداری ورزش می‌کردند و گروه دوم می‌خواهند از زمان بارداری ورزش را آغاز کنند. آنانی که از قبل ورزش می‌کردند، هرچند بدن شان آمادگی لازم را دارد اما به همان اندازه نمی‌تواند ورزش کند.

وی افزود: زنی که قبل از بارداری ورزش نمی‌کرد نباید یکدفعه و ناگهانی این کار را انجام دهد بلکه با دفعات و ساعات کم کار را شروع کند مثلا در هفته ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورزش کند و بتدریج آن را به ۴ بار در هفته و هر بار بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برساند.

ایرنا

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران