سن:35 وضعیت تاهل:متاهل تعداد فرزند:0 پرسش:با سلام وخسته نباشید . 3 ساله که ازدواج کردم. جل ...

تعداد بازدید : 1862
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۳

سوال شما

سن:35
وضعیت تاهل:متاهل
تعداد فرزند:0
پرسش:با سلام وخسته نباشید . 3 ساله که ازدواج کردم. جلوگیری طبیعی داشتم. از همون اول ازدوال پیش پزشک زنان جهت چک تشکل پرونده دادم. طی 3 بار سونو گرافی رحم و تخم دان که داشتم, اولی برج 4 سال 94 با این نتیجه: رحم سایزو شکل و حدود نرمال به ابعاد 38*43*91 mm . اکوژنیسیته طبیعی.ضایعه فضاگیر رویت نگردید. ضخامت آندومتر (دولایه 4mm) منظم و در فاز sheding میباشد. کاویته اندومتر خالی است.هر دو تخمدان دارای ابعاد و اکوی طبیعی هستند.(تخمدان راست mm17*31 و چپ mm16*30 . در ناحیه آدنکس ضایعه مشهود نمیباشد.
شهریور ماه امسال پریدم تموم شد ولی همچنان لکه بینی داشتم بعد از حدود یک هفته به پزشک مراجعه کردم که سونو لگن (ترانس ابدومینال- ترانس وارژینال)نوشت.
سونوی بعدی در تاریخ96/7/1 با این تفاوت بود که : در کاویته رحم ناحیه محو و نسبتا اکوژنی به قطر تقریبی 1 سانتیمتر دیده میشود و مرکز آن بدون اکو بنظر میرسد. تخمدان راست به ابعاد 1.5*2.5 سانتی متر و چپ به ابعاد 1.8*1.4س م شکل و اندازه طبیعی دارند. در لگن مایع آزاد مشهود نیست.
که بعد 10 روز با نظر پزشکم سونو مجددا در جای دیگری تکرار شد
در تاریخ 96/7/11. نتیجه سونو: رحم با نمای آنتروورته و به ابعاد طبیعی با نمای میومتریال هموژن دیده می شود. آندومتر به ضخامت mm6 است. یک ناحیه اکوژن به طول mm16 و ضخامت mm7 منطبق بر خط آندومتر دیده میشود که مطرح کننده وجود پولیپ است. تخمدانها اندازه و اکوی استرومال طبیعی دارند . سرویکس نمای عادی دارد. مایع آزاد لگنی دیده نمیشود.
که بعد 2 روز از نتیجه من عمل برداشت پولیپ داشتم. بعد عمل پزشکم چیز جدیدی مطرح کرد که: علی رغم تمام سونوهایی که تا به حال داشتم و رحم ابعاد طبیعی داشته( در سونو های سابق) ولی در طی عمل متوجه شد که آناتومی رحم طبیعی نبود و عکس رنگی برام نوشت.
نتیجه عکس رنگی در تاریخ 96/8/30 :
در بررسی هیسترو سالپینژو گرافی:
رحم با نما unicornuate bicolis مشهود بوده که به همراه حفره آندومتر کوچک و کنتور منظم آن مشاهده گردید که به همراه Antroversion به سمت جپ رویت گردید.
عبور ماده حاجب از حفره آندومتر به سمت ایستموس و ترشح طبیعی آن به داخل لوله های فالوپ دوطرفه کوتاه در کلیشه اولیه مشاهده گردید ولیکن هیچگونه ترشحی به داخل حفره لگنی در کلیشه اولیه مشاهده نگردید.
در کلیشه ثانویه و تاخیری ترشح حجم اندک ماده حاجب از لوله های فالوپ دوطرفه به داخل حفره لگنی مشاهده گردید. ضایعات Filing Defect ویا انسدادی در حفره آندومتر و یا لوله های فالوپ مشاهده نگردید.
نتیجه به پزشک نشون دادم. خیلی خلاصه گفت حدسی که داشت درست بوده و من رحم تک شاخ دارم. (دکترم خیلی سرش شلوغه و توضیحات خیلی زیادی نداد. فقط اینکه مانع بارداری نیست و طی بارداری خطراتی هست)
من نگرانم. لطفا بگید چطور همه سونو ها رحم طبیعی نشون میدادند ولی الان میگن این اختلال وجود داشته و مادرزادیه! در صورت بارداری چقدر خطر وجود داره و چقدر باید امیدوار باشم و نگرانی بی معنیه؟!
با تشکر.

پاسخ

سلام عزیزم

بعضی ناهنجاریهای رحم مثل رحم تک شاخ رو با عکس رنگی میشه تشخیص داد و سونو نمیتونه کامل و دقیق ارزیابی از رحم داشته باشه.

همون طور که بهنون گفتن شما میتونین باردار بشین ولی تو این شرلیط به علت اینکه فضای درونی رحم کوچکتر و غیر طبیعی هست ،احنمال سقط و یا جنین بریچ بالا میره و شما باید سزارین شید.گاهی هم فضا برای رشد جنین کم هست و زایمان زودرس اتفاق میافته.البته اینا همیشگی نیست و احتمال هست و شما باید تو بارداریتون کاملا تحت نظر باشید .

نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران