واکسن گارداسیل : پیشگیری از زگیل تناسلی ؟

تعداد بازدید : 4163
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۷/۲۱
0.50
سازمان غذا و داروی امریکا FDAدر سال 2006استفاده از واکسن گارادسیل را به عنوان اولین واکس برای پیشگیری از عفونت های HPVتایید کرد.در ایران از سال 1391 این واکسن مجاز شناخنه شد . در کشورهای پیشرفته این واکسن به صورت رایگان برای افراد تزریق می شود ولی متاسفانه در ایران دستورالعمل کشوری برای تزریق این واکسن نداریم .

واکسن گارادسیل (واکسیناسیون علیه زگیل تناسلی)

زگیل تناسلی چیست :

در  این صفحه (زگیل تناسلی) ، شناخت ، پیشگیری ، علایم، و درمان زگیل تناسلی رو بطور کامل توضیح دادم.
یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی ،زگیل تناسلی می باشد زگیل ها به صورت خال های گوشتی ،کوچک و توپر در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر می شوند . این زگیل‌ها ظاهری بسیار ناخوشایند دارند .عامل ایجاد کننده ، ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی ((HPV    است که به نظر می رسد در ایجاد برخی سرطان ها مانند سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان مقعد در آقایان نیز نقش دارد.
بیش از 100 نوع ویروس HPVشناخته شده است که هر کدام از این ویروس ها دارای یک عدد هستند ویروس 16-18-6-11-از انواع پر خطر هستند .انواع پر خطر در ایجاد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و مقعد نقش دارند

راه های انتقال زگیل تناسلی

راه سرایت در بیشتر موارد تماس جنسی می باشد. زگیل تناسلی بسیارمسری می باشد. احتمال ابتلا به زگیل تناسلی ، تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد دارای زگیل تناسلی60 درصد می باشد.
احتمال انتقال از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده بسیار کم می باشد. احتمال انتقال  از مادر آلوده به نوراد هنگام زایمان طبیعی وجود دارد. ولی راه اصلی انتقال تماس جنسی است.

راه های انتقال زگیل تناسلی


درمان زگیل تناسلی

هیچ درمان قطعی شناخته شده ای برای زگیل تناسلی وجود ندارد. برای زگیل های بزرگ و قابل مشاهده می توان از درمان دارویی که شامل استفاده از محلول یا ژل های موضعی و یا درمان های جراحی مانند فریز، کرایو یا الکتروکوتر استفاده کرد با ابن درمان ها زگیل ها را می توان از بین برد ولی ویروس عامل بیماری، ریشه کن نمی شود و امکان عود مجدد بسیار زیاد می باشد.


پیشگیری از زگیل تناسلی

بهترین راه پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی  آموزش و آگاهی دادن به افراد به خصوص جوانان می باشد .
مهم ترین اقدام برای جلوگیری از ابتلا به زگیل های تناسلی نداشتن ارتباط جنسی با افراد پر خطر می باشد و توجه به داشتن یک شریک جنسی سالم و رعایت بهداشت می باشد.

واکسن گارداسیل هم می تواند در برخی موارد و برخی تایپ ها، در پیشگیری از آن موثر باشد.


آیا کاندوم مانع از انتقال زگیل تناسلی می شود؟

در مورد استفاده از کاندوم لازمه یادآوری کنیم شاید کاندوم بتواند خطر انتقال و انتشار ویروس را کم کند اما صد در صد نمی تواند روش موثری باشد چون در حین رابطه جنسی پوست سایر نقاط آلوده به ویروس نیز ممکن است با هم تماس داشته باشند که منجر به انتقال ویروس می شود .

یکی از کارهای بسیار موثر برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن گارداسیل می باشد واکسن بدن را در برابر بیماری مقاربتی زگیل تناسلی محافظت می‌کند .
لازم به ذکر است که این واکسن زمانی موثر است که بیمارقبل از تزریق واکسن به ویروس آلوده نشده باشد. و یا با بیانی ساده تر  بیشترین تاثیر واکسن زمانی ظاهر می شود که قبل از اولین تماس جنسی تزریق شود. 

واکسن گارادسیل چیست؟

واکسن گارادسیل چیست؟
 

سازمان غذا و داروی امریکا FDA در سال 2006 استفاده از واکسن گارادسیل را به عنوان اولین واکس برای پیشگیری از عفونت های HPV تایید کرد. در ایران از سال 1391 واکسن گارادسیل مجاز شناخنه شد. در کشورهای پیشرفته این واکسن به صورت رایگان برای افراد تزریق می شود ولی متاسفانه در ایران دستورالعمل کشوری برای تزریق این واکسن نداریم.


در چه سنی واکسن  گارداسیل را می توان تزریق کرد ؟

واکسن گارداسیل معمولا " قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می شود.
دختران بین 26-9 سالگی و پسران 23-9 سالگی می توانند  این واکسن را تزریق کنند . 


ممنوعیت های واکسن گارداسیل

  • افراد باردار 
  • افراد زیر 9 سال 
  • افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می باشد 


واکسن در چند نوبت باید تزریق شود ؟

واکسن گارداسیل در سه دوز نیم میلی لیتری طی ۶ ماه در عضله تزریق میشود.

  • نوبت بار اول
  • دوماه بعد از تزریق نوبت اول
  • 6 ماه بعد از تزریق اول 


عوارض واکسن گارداسیل

تورم در موضع تزریق ،سردرد، تهوع و تب ،خارش ،بی حالی و سرگیجه ممکنه بعد از تزریق واکسن در فرد دیده شود بهتر است 15 دقبقه بعد از تزریق واکسن فرد تحت نظر باشد .
با در نظر گرفتن این که هزینه واکسن گارادسیل تقریبا زیاد می باشد و متاسفانه  واکسن شناخته شده ای نیست خیلی از افراد تمایلی به استفاده از آن را ندارند امید داریم که تزریق این واکسن جز واکسیناسیون کشوری قرار بگیرد تا افراد دارای شرایط بتوانند از این واکسن استفاده کنند .
نکته مهم 
یکی از تست های مهم که بانوان باید به شکل منظم و مرتب انجام دهند تست پاپ اسمیر می باشد ، این تست برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد باید بدانیم تزریق واکسن جایگزین انجام این تست نمی باشد .        

       

 

برچسب ها :

زگیل-تناسلی

منبع :
ارسال کننده :
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران