نکاتی راجب استفاده از دستمال توالت و مزایا و مضرات آن

تعداد بازدید : 14072
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۲/۲۵
0.00
استفاده از دستمال یا کاغذ توالت این روزها بسیار مرسوم شده و تقریبا همه از آن استفاده میکنند اما باید بدانید که استفاده از دستمال در کنار مزایایی که دارد میتواند خطرساز و مشکل آفرین باشد،بنابراین برای به حداقل رساندن این مشکلات بهتر است اطلاعاتی راجب نحوه استفاده و انتخاب نوع دستمال توالت مصرفیتان داشته باشید.


نکاتی راجب استفاده از دستمال توالت  و مزایا و مضرات آن

استفاده از دستمال یا کاغذ توالت این روزها بسیار مرسوم شده و تقریبا همه از آن استفاده میکنند اما باید بدانید که استفاده از دستمال در کنار مزایایی که دارد میتواند خطرساز و مشکل آفرین باشد،بنابراین برای به حداقل رساندن این مشکلات بهتر است اطلاعاتی راجب نحوه استفاده و انتخاب نوع دستمال توالت مصرفیتان داشته باشید.

سوالی که ذهن بسیاری از خانمها را به خود مشغول میکند و باعث سردرگمی میشود این است که بالاخره ازدستمال توالت استفاده بکنند یا نه؟ در جواب این سوال باید گفت که خشک کردن ناحیه تناسلی برای جلوگیری از ایجاد قارچ در ناحیه بسیار مفید است اما چگونگی این کار و اینکه از چه چیزی برای این کار استفاده میکنید بسیار مهم است که میتواند باعث شود این کار مفید به یک عامل دردسرساز و حتی بیماری مزمن تبدیل شود.با خواندن این مقاله متوجه مشکلات احتمالی مصرف دستمال توالت میشوید و با مصرف درست میتوانید دیگر نگران ایجاد این مشکلات نباشید و با خیال راحت از دستمال توالت استفاده کنید.

                                                           

 

مشکلاتی که در اثر استفاده از دستمال های نامناسب  میتوانند ایجاد شوند

 همانطور که میدانید،ناحیه تناسلی ‌جزو حساسترین مناطق پوست است و می‌تواند به راحتی و سریع با تحریک هرنوع محرک خارجی مانند مواد شوینده عطری یا دستمال کاغذی‌ تحریک شود. متاسفانه بسیاری از خانم‌ها هنگام خرید دستمال توالت فقط به ظاهر زیبا و یا عطر خوش ان توجه میکنند غافل از اینکه همین ظاهر زیبا و عطر خوش می‌تواند مشکلات پوستی مختلفی را در این قسمت حساس از بدن برایشان ایجاد کند.مهم‌ترین مشکل این است که مواد و ترکیب‌های موجود در دستمال‌های کاغذی، ‌ جزو مواد آلرژن هستند خصوصا اگر از نوع عطری باشند که این حساسیت زایی در آنها چندین برابر میشود و در اثر تماس با پوست یا مخاط حساس عضو تناسلی میتواند باعث تحریک بیشتر و وخامت بیماری در کسانی شود که مبتلا به اگزما یا آلرژی‌های پوستی هستند. این خانم‌ها در دوره‌هایی به‌دلیل تشدید آلرژیشان با شکایت از سوزش، خارش، قرمزی، خشکی و التهاب در ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند که درمان مشکل آن‌ها به‌سادگی و با حذف ماده آلرژن موجود در دستمال‌ کاغذی امکان پذیر است.

 

چه نوع دستمالی را انتخاب کنیم؟

 همان طور که گفته شد، ناحیه مقعد و فرج ممکن است به خاطر درماتیت تماسی که معمولا به خاطر واکنش آلرژیک به دستمال کاغذی خشک و سایر مواد افزوده شده به آن رخ می دهد، دچار حساسیت گردد. بیشتر دستمال های کاغذی در برگیرنده فرمالدهید و نیز مواد تشکیل دهنده فعال هستند که باعث می شوند این موارد ضخامت و جذب مورد نیاز افراد را فراهم آورند. دستمال کاغذی ضخیم، جاذب، قوی معمولا در برگیرنده فرمالدهید است. برخی از دستمال کاغذی های خاص معمولا آلوئه ورا، لوسیون، الکل، فسفات، کلر، پروکسید، عطر، رنگ و سایر مواد را در خود دارند که همه این افزودنی ها می تواند باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک در پوست شود و نواحی همچون مقعد و واژن را تحریک نماید.بعد از اینکه متوجه شدید تحریک و حساسیت پوستی شما به خاطر استفاده از دستمال کاغذی است، مصرف آن دستمال کاغذی را متوقف کنید و به سراغ برندی بروید که مطمئن هستید مواد افزودنی زیادی به دستمال کاغذی خود اضافه نکرده است. انتخاب چنین برندی معمولا دشوار است و در برخی از موارد مجبور خواهید شد برندهای مختلفی را امتحان کنید تا بفهمید کدام یک از دستمال های کاغذی پوستتان را تحریک نمی کنند. دستمال کاغذی های نازک تر و بدون بو، به احتمال زیاد مواد افزودنی زیادی در خود ندارند. اگر بتوانید بهترین نوع از دستمال کاغذی را برای پوست خود پیدا کنید، قطعا از شر خارش، سوزش و حساسیت پوست در ناحیه واژن خلاص خواهید شد.

حتی در صورتیکه حساسیت شدید است و دستمال کاغذی برایتان یک آلرژن محسوب میشود میتوانید از جایگزین‌های دستمال‌کاغذی
برای خشک کردن ناحیه تناسلی استفاده کنید. اولین راه، استفاده از حوله‌های سفید و نخی در خانه است. شما می‌توانید خودتان را در منزل با این حوله‌ها خشک کنید و شب به شب آن‌ها را برای استفاده روز بعد، بشویید. راه بعدی استفاده از حوله‌های یک‌بار مصرف، تنظیف یا گازهای استریلی است که به‌صورت بسته‌های بزرگ هم عرضه می‌شوند.
شما می‌توانید این حوله‌ یا پارچه‌های استریل و نخی که هیچ ترکیب حساسیت‌زایی هم ندارند را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و آن‌ها را داخل یک نایلون بگذارید. سپس در منزل یا حتی خارج از منزل از آن‌ها برای خشک کردن خود استفاده کنید. به این ترتیب، شانس ابتلا به پاپیلوماتوز یا اگزمای تماسی در ناحیه تناسلیتان را از بین خواهید برد.


نکته دیگر این‌که گاهی برخی از خانم‌ها به‌دلیل استفاده از لباس‌های زیر پلاستیکی، توری یا نامناسب، مجبور به استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود می‌شوند. در این صورت می‌توان با حذف این لباس‌ها و استفاده از لباس زیرهای نخی که جاذب رطوبت هستند و رطوبت آن‌ها هم به‌سرعت خشک می‌شود، استفاده از دستمال کاغذی را نادیده گرفت. به این ترتیب، می‌توانید به‌جای استفاده از دستمال کاغذی، حوله یا هر وسیله دیگری در خانه از لباس‌های زیر نخی و سفید کمک بگیرید و لباستان را روزی یک یا دو مرتبه عوض کنید.

 

                                               

مشکلاتی که در اثر استفاده نادرست از دستمال توالت میتوانند ایجاد شوند

حال که دستمال مناسب را انتخاب کردید ،نحوه استفاده از آن هم به همان اندازه انتخاب دستمال مناسب اهمیت دارد.متاسفانه برخی از خانم‌ها عادت دارند که تمام قسمت‌های ناحیه تناسلی، مخصوصا داخل ناحیه و مخاط‌ها را به شدت و با فشار، با دستمال کاغذی خشک کنند.باید بدانید این کار یک  رفتار وسواس‌گونه است که نه تنها  هیچ توجیه علمی یا  بهداشتی ندارد بلکه  تماس مداوم دستمال کاغذی با مخاط حساس  ناحیه تناسلی به‌مرور زمان باعث ایجاد ضایعاتی  در این قسمت خواهد شد که پاپیلوماتوز نامیده میشوند.
این ضایعات به صورت دانه‌هایی ریز و هم‌رنگ پوست که در قسمت داخلی لبه‌های ناحیه تناسلی ایجاد میشوند بروز کرده و اغلب بدون درد، سوزش یا خارش هستند و امکان انتقال آن‌ها هم به‌هیچ عنوان وجود ندارد یعنی  به همسر منتقل نمی‌شوند یا در صورت زایمان طبیعی، خطر انتقال آن به نوزاد وجود نخواهد داشت. پاپیلوماتوز‌ها معمولا کنار هم و در یک خط قرار می‌گیرند و آلرژی‌های تماسی مانند استفاده از دستمال‌های کاغذی، باعث تحریک برای ایجاد یا تشدید آن‌ها می‌شود. خوشبختانه در بسیاری از موارد دیده شده که پاپیلوماتوز‌ها در صورت قطع استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی، کم‌کم از بین می‌روند.

 

نحوه استفاده درست از دستمال توالت

برای استفاده از دستمال باید به دو نکته کلیدی دقت کنید.

اول اینکه،برای خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از شستشوی ناحیه و بعد از بلند‌شدن، تنها قسمت‌های خارجی ناحیه تناسلی و کناره‌های پاهای خود را خشک کنید. لازم نیست تا تمام قسمتهای داخلی و روی مخاط را خشک کنید.

و نکته دوم هم این است که باید دقت داشته باشید که هر نوع دستمالی باید روی این قسمت‌های حساس، فقط‌ گذاشته و برداشته شود. کشیدن دستمال روی ناحیه تناسلی یا مخاط آن، باعث ایجاد تحریک و حساسیت خواهد ‌شد.



 

 

 

 

منبع :
ارسال کننده :
مطالب مرتبط
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران