تعداد بازدید : 792
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۶/۲۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۵/۳
کاربران آنلاین : 0
senator174
۱۳۹۶/۶/۲۷ ۱۵:۰۱:۴۳
آخرین حضور: ۱۳۹۶/۷/۱۱ ۱۳:۴۲:۰۴

معاینه دندان ها توسط دندانپزشک اطفال

(ویرایش)

معاینات کلینیکی که توسط دندانپزشک اطفال صورت می گیرد :

به محض اینکه تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی کامل شد، دندانپزشکی اطفال برای آغاز معاینات کلینیکی آماده می شود. تمرکز روی دندان شکسته یا جابجا شده می تواند باعث شود دیگر صدمات مهم را متوجه نشویم.بنابراین در تشخیص هر صدمه ناشی از آسیب،باید یک روش منظم را برای معاینه کلینیکی به کاربرد.

 

معاینه خارج دهانی

معاینه کاملی باید برای آسیب به استخوان های صورت انجام شود. اسکلت صورت باید برای تعیین عدم پیوستگی استخوان های صورتی لمس شود. زخم های خارج دهانی و کوفتگی ها باید ثبت شوند تا در صورت اجرای عملیات لمینت دندان مشکلی برای فرم صورت پیش نیاید. مفصل گیجگاهی-فکی باید لمس و هرگونه تورم،کلیک یا خش خش مورد توجه قرارگیرد. عملکرد فک پایین در کلیه حرکات خارج از مرکز باید بررسی شود.هر گونه سفتی یا درد در ناحیه گردن کودک نیاز مند ارجاع فوری به پزشک برای ارزیابی احتمال صدمه به مهره های گردن است.

معاینه دهانی توسط دندانپزشک اطفال

معاینه داخل دهانی

کلیه بافت های نرم باید معاینه شده و هرنوع صدمه ای ثبت شود.حضور اجسام خارجی در پارگی لب ها و گونه ها،نظیر قطعات دندانی یا شن،باید مشخص شود. خارج کردن اجسام در مرحله اول مانع ایجاد فونت مزمن و فیبروز بد شکل می شود.هر دندان موجود در دهان باید از نظر شکستگی،اکسپوژر پالپ و جابجایی معاینه شود.در برخی از شکستگی ها،لایه بسیار نازکی از اج روی پالپ باقیمانده به طوری که محدوده پالپ به صورت ته رنگ صورتیاز ورای عاج نمایان است. دندانپزشک باید بسیار مراقب باشد تا عاج باقیمانده را با وسایلی که در معاینه به کار می برد،سوراخ نکند. جابجایی دندان ها و نیز لقی آن هادر جهت افقی و عمودی باید ثبت شود. افزایش لقی یک دندادن شیری آسیب دیده نشان دهنده آسیب بهPDL است مگر اینکه دندان تحت تحلیل طبیعی ریشه باشد. واکنش دندان ها به لمس و دق باید ثبت گردد. حساسیت به دق یک علامت خوباز التهاب PDL است. تست های حیات پالپ به طوررایج در دندان های شیری کاربرد ندارند. زیرا این آزمایش ها نیازمند یک بیمار همکار و آرام است که بتواند واکنشی را که احساس می کند گزارش کندو برخی کودکان خردسال فاقد این توانایی هستند.

تا اخرین نفس مبارزه کن
۱۴۰۱/۵/۳ ۱۰:۲۰:۰۷
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۵/۲۳ ۱۴:۵۷:۱۳
(ویرایش)

مرسی از مطلب خوبتون، تفاوت دندانپزشک عمومی و دندانپزشک اطفال و توی این لینکی که گذاشتم خیلی خوب توضیح دادن. خوندن این مطلب هم می تونه کمکتون کنه.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران