تعداد بازدید : 407
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۸/۲۲
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۸/۲۲
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۸/۲۲ ۱۵:۳۸:۵۷
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

از کجا بفهمیم لنت ترمز تموم شده

(ویرایش)

لنت ترمز یکی از لوازم یدکی خودرو است که اهمیت زیادی هم دارد. لنت ترمز با ایجاد اصطکاک با دیسک چرخ باعث ترمز کردن ماشین می شود. دانستن راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب از این رو برای رانندگان اهمیت زیادی دارد که با تشخیص به موقع تمام شدن لنت ترمز و تعویض آن می توان تا حد زیادی از بروز تصادف جلوگیری کرد. یکی از مسائل و مشکلاتی که با تمام شدن لنت ترمز با آن مواجه می شوید طی کردن مسافت نسبتا زیاد بعد از ترمز گرفتن است و خب طبیعی است که این مشکل بسیار جدی می باشد و موجب تصادفات و اتفاقات بدی خواهد شد. در این نوشته سعی کرده ایم تا راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب را معرفی و به طور مختصر بررسی کنیم.

بهترین مارک چراغ خطر

لنت ترمز عقب چیست؟

 

راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب

راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب

قبل از هر چیزی ضروری به نظر می رسد که لنت ترمز عقب را معرفی کنیم و توضیحات مختصری در مورد کاربرد و چگونگی کارکرد آن در خودرو و در سیستم ترمز ارائه دهیم.

همان طور که می دانید سیستم ترمز خودرو از چند قطعه یدکی تشکیل شده است. این قطعات در صورت لزوم مانند سایر لوازم یدکی خودرو باید تعویض با تعمیر شوند. یکی از مهم ترین این قطعات موجود در سیستم ترمز خودرو، لنت ترمز نام دارد. خراب شدن و یا تمام شدن لنت ترمز سبب ایجاد خسارت های مالی و جانی فراوانی خواهد شد، زیرا در این صورت خودرو بلا فاصله بعد از ترمز کردن از حرکت نمی ایستد و مسافتی را طی می کند. در گذشته از آزبست برای ساخت لنت ترمز استفاده می شد اما امروزه به علت سرطان زا بودن استفاده از آزبست ممنوع شده است.

زمان تعویض لنت ترمز عقب

راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب

راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب

زمانی که لنت ترمز تمام می شود نشانه ها و علائمی را از خود نشان می هد. توجه به این نشانه ها از راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب می باشد. در این قسمت به بیان و بررسی برخی از این نشانه ها می پردازیم.

1- صدتی سوت لنت : یکی از راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب، توجه به صدای سوت لنت است. البته توجه داشته باشید که گاهی اوقات به علت کیفیت پایین لنت ترمز، صدای سوت از آن شنیده می شود اما این سوت به صورت ممتد نیست و بعد از مدت کمی از بین می رود. در حالی که صدای سوتی که نشانه تمام شدن لنت ترمز است بسیار بلند و به مدت طولانی شنیده می شود. زمانی که صدای سوت با این مشخصات را شنیدید برای انجام بررسی می توانید چرخ را باز کنید و چک کنید که فاصله بین لنت و روتور حتما از شش میلی متر بیشتر باشد.

2- نبود تناسب بین فشاری که به پدال ترمز وارد می کنید و عملکرد ترمز: پی بردن به این نشانه نیاز به دقت بیشتری دارد و کمی تجربی است. زمانی که متوجه شدید برای ترمز گرفتن مجورید پدال ترمز را بیشتر از قبل فشار دهید و متوجه افت عملکرد سیستم ترمز خودروی خود شدید باید به تعویض یا تعمیر لنت ترمز حساس شوید. البته توجه داشته باشید که پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز در زمان ترمز گرفتن نیز می تواند نشانه ساییده شدن لنت ترمز و یا ایجاد اشکال در سیستم هیدرولیک باشد. نشت روغن ترمز نیز می تواند نشانه ای از ایجاد اشکال در سیستم هیدرولیک باشد. هم چنین فراموش نکنید که حساس بودن بیش از حد ترمز می تواند نشان دهنده رطوبت داشتن در روغن ترمز و یا نشانه فرسوده بودن روتور باشد.

3- صدای خرخر لنت ترمز: یکی دیگر از راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب، شنیدن صدای خرخر لنت است. یک تکه کوچک فلزی در بالای لنت ترمز قرار دارد. زمانی که لنت ترمز تمام می شود، این قطعه فلزی با روتور برخورد می کند و صدای خرخر مانندی ایجاد می کند. با توجه به این صدا  متوجه زمان تعویض لنت ترمز خواهید شد. در این زمان اگر لنت را عوض نکنید این قطعه فلزی با برخورد مداوم به روتور هم روتور را خراب و گود می کند و هم اینکه این برخورد مداوم سبب گرم شدن و دود کردن ترمز می شود. به طور کلی بهتر است به هر صدایی که در زمان ترمز گرفتن می شنوید حساس باشید و علت آن صدا را پیگیری کنید تا سیستم ترمز خودرو شما با آسیب جدی روبرو نشود.

4- لرزش پدال ترمز: یکی دیگر از راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز عقب، توجه به لرزش پدال ترمز می باشد. در این مورد به یاد داشته باشید که اگر خودروی شما دارای سیستم ترمز ای بی اس است این لرزش ها در هنگام ترمز های شدید، طبیعی است.

 

ادامه مقاله در لینک زیر

کلیک کنید

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران