تعداد بازدید : 408
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ۱۴:۱۲:۰۷
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

نکات مهم رانندگی در جاده یخ زده

(ویرایش)

رانندگی در جاده یخ زده و برفی نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد. نکات خاصی است که با دانستن و رعایت آن ها می توانید به راحتی از پس رانندگی کردن در آب و هوای برفی و جاده های یخ زده بر بیایید. متأسفانه آمار بروز تصادف رانندگی و حوادث در روزهای برفی و خصوصا جاده های یخ زده بسیار بالا است. به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از بروز این حوادث خطرناک باید مواردی را پیش از اقدام به رانندگی انجام دهید و نکات خاصی را هم در حین رانندگی رعایت کنید. در این نوشته قصد داریم این نکات را بیان و بررسی کنیم.

رانندگی در جاده یخ زده و برفی با سرعت پایین 

یکی از مهم ترین نکات رانندگی در جاده های لغزنده و شرایط آب و هوایی برفی، رعایت سرعت پایین است. نمی توان در جاده های یخ زده مانند جاده های عادی رانندگی کرد. به یاد داشته باشید که ترمز گرفتن در این شرایط بسیار سخت است. هر لحظه امکان دارد که حتی پس از ترمز گرفتن هم ماشین شما دچار لیز خوردن روی سطح یخ زده جاده شود. همواره اعلام می شود که علت اصلی بروز بیشتر تصادف ها در جاده های لغزنده، سرعت بالای خودرو بوده است.

بهترین راه برای جلوگیری کردن از بروز حوادث، رانندگی در جاده لغزنده با سرعت پایین است. در ضمن به یاد داشته باشید که حتی وقتی از جاده های یخ زده جدا شدید باز هم سرعت خودروی خود را پایین نگه دارید و با دنده پایین رانندگی کنید. زیرا ممکن است هر لحظه به قسمت هایی از جاده نزدیک شوید که یخ زده است. یا اینکه لغزنده بودن سطح جاده را از داخل خودرو نتوانید به درستی تشخیص دهید.

انتخاب لاستیک مناسب، یکی از نکات رانندگی در جاده یخ زده و برفی

رانندگی در جاده های لغزنده

رانندگی در جاده های لغزنده

اگر قصد رانندگی کردن در جاده هایی را دارید که احتمال می دهید لغزنده و یخ زده باشند، یا قصد مسافرت در آب و هوای برفی را دارید، حتما قبل از اقدام به رانندگی وضعیت لاستیک های خود را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که در این شرایط حتما باید از لاستیک هایی با آج های درشت استفاده کنید. زیرا آج های درشت روی لاستیک ها سبب می شود که اصطکاک لاستیک ها با سطح جاده بیشتر شود. همین امر نیز مانع از سر خوردن خودرو خواهد شد. پس قبل از رانندگی کردن در جاده های لغزنده لاستیک های خودروی خود را بررسی کنید و در صورت سائیده شدن آج ها حتما لاستیک ها را تعویض کنید.

با دنده سنگین حرکت کنید

اگر مشغول رانندگی در جاده های لغزنده  و یخ زده شدید فراموش نکنید که حتما با دنده سنگین رانندگی کنید. رانندگی با دنده سنگین به شما کمک می کند که همواره با سرعت پایین برانید. در ضمن می توانید مقداری هم باد لاستیک ها را کم کنید. این کار هم سبب ایجاد اصطکاک بیشتر لاستیک و سطح جاده خواهد شد. در این صورت نیز احتمال سر خوردن خودرو کم می شود.

نکات ترمز گرفتن موقع رانندگی در جاده یخ زده و برفی

ترمز گرفتن در شرایط آب و هوایی خاص مانند بارندگی یا شرایط برفی و البته در جاده های یخ زده و لغزنده نکات مربط به خود را دارد. به یاد داشته باشید که اگر مشغول رانندگی کردن در جاده های یخ زده هستید باید زمان ترمز گرفتن را نسبت به شرایط عادی بیشتر در نظر بگیرید. فاصله ترمز گرفتن را هم نسبت به شرایط عادی چهار برابر در نظر داشته باشید. هم چنین نباید موقع دور زدن ترمز بگیرید زیرا ممکن است سبب منحرف شدن خودرو شود. سعی کنید تا جای ممکن زمانی که در مسیر مستقیم رانندگی می کنید ترمز بگیرید و کاهش سرعت دهید. در ضمن باید به آرامی ترمز بگیرید که چرخ ها قفل نشوند.

سر خوردن ماشین در جاده های برفی

اگر در هنگام رانندگی در جاده های لغزنده ماشینتان سر خورد در درجه اول سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و نترسید. تنها کاری که باید بکنید این است که پای خود را از روی پدال گاز بردارید. حالا فرمان خودرو را در همان مسیر چرخش خودرو نگه دارید. با این کارتان به چرخ های جلوی خودرو فرصت می دهید تا دوباره روی جاده قرار بگیرند.

گیر کردن ماشین در برف

گیر کردن خودرو در جاده برفی

گیر کردن خودرو در جاده برفی

اگر هنگام رانندگی در هوای برفی و جاده های لغزنده خودروی شما در برف گیر کرد نگران نشوید و خونسردی خود را حفظ کنید. پیاده شوید و برف های دور لاستیک را با دست جدا کنید. در صورت نیاز نمک یا شن روی یخ و برف جاده بپاشید. می توانید زیرپایی ماشین یا یک گونی را جلوی لاستیک ماشین قرار دهید این کار کمک می کند تا خودروی شما از گودال یخی خارج شود.

استفاده از مه شکن هنگام رانندگی در جاده مه آلود

هنگام رانندگی کردن در هوای مه آلود باید بسیار احتیاط کرده  و از نور پایین استفاده کنید. در صورتی که هوا مه آلود است حتما از چراغ های مه شکن استفاده کنید. قبل از اقدام به رانندگی در جاده هایی که احتمال مه آلود بودن آن ها را می دهید حتما چراغ های مه شکن خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید. اگر در جاده مه آلوه متوجه شدید که چراغ مه شکنتان خراب است حتما ماشین را با چراغ های روشن خارج از جاده پارک کنید و منتظر بمانید تا مه بر طرف شود و بعد اقدام به رانندگی کنید.

سایر نکات رانندگی در جاده یخ زده و برفی

خیلی باید به مسیر جاده دقت کنید تا در بهترین موقعیت قرار بگیرید.

در پیچ های جاده باید دقت بیشتری داشته باشید و هرگز فرمان خودرو را با سرعت نچرخانید.

طوری رانندگی نکنید که مجبور شوید به طور ناگهانی ترمز بگیرید.

اگر اطراف جاده دره و پرتگاه وجود دارد با دنده سنگین از آن فاصله بگیرید.

همراه داشتن زنجیر چرخ را به هیچ وجه فراموش نکنید.

اگر سطح جاده لغزنده است، به طور ناگهانی تغییر دنده ندهید.

رانندگی در جاده یخ زده و برفی

رانندگی در جاده یخ زده و برفی

حتما لوازم شخصی مورد نیاز در ماشین قرار دهید زیرا ممکن است خودروی شما در جاده های یخ زده دچار حادثه یا نقص فنی شود و مجبور شوید در جاده منتظر بمانید.

قبل از اقدام به رانندگی در هوای برفی و جاده های لغزنده حتما به یاد داشته باشید که خودروی خود را به طور کامل سرویس کنید. اگر نیاز به تعویض یا تعمیر برخی از لوازم یدکی ماشین بود حتما این کارها را انجام دهید.

می توانید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود را به راحتی از سایت فروشگاه یدک مدرن خریداری کنید. یدک مدرن ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودرو با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب است.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران