تعداد بازدید : 581
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۲۰:۲۶:۳۹
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

بچه ها چقدر میتونن تلویزیون ببینن؟

(ویرایش)

چه نکاتی برای تلویزیون دیدن کودک وجد دارد؟ تماشای تلویزیون برای کودک مفید است یا مضر؟ چه باید و نباید هایی برای تماشای تلویزیون کودک می توان تعیین کرد؟ اگر فرزند کودکی در خانه دارید و این سوال ها برای شما پیش آمده است، پیشنهاد می کنیم این مقاله را به دقت بخوانید.

 

تلویزیون دیدن کودک

سال هاست که تلویزیون نقش و جایگاه مهمی در خانه و خانواده پیدا کرده است. کودک از همان ابتدای کودکی اش، با تلویزیون سر و کار دارد. سبک زندگی امروزی ایجاب کرده است که تحرک فیزیکی کودکان امروزی نسبت به کودکان نسل های قبل، کمتر شود و تلویزیون دیدن بعنوان نوعی سرگرمی جالب برای کودک شود و کودک ساعات زیادی از عمرش را صرف تماشای تلویزیون می کند. تلویزیون دیدن کودک مزایا و معایبی دارد از جمله اینکه: (تماشای تلویزیون یک فعالیت مهم و عمده است که تاثیرات مثبتی روی اطلاعات، دانش و یادگیری دارد. تلویزیون می تواند تاثیری قوی در رشد ارزش ها و شکل دهی رفتار داشته باشد، ولی می تواند تاثیرات نامطلوبی نیز در زندگی کودک بگذارد. زمانی که صرف تماشای تلویزیون می شود کودک را از فعالیت های مهمی چون مطالعه، تکالیف مدرسه، بازی، ورزش، تعاملات خانوادگی و رشد اجتماعی باز می دارد.
همچنین کودکان می توانند اطلاعاتی را از تلویزیون دریافت کنند که نامناسب و غیر صحیح است به خصوص آن که کودکان در یک مرحله سنی قادر نسیتند بین واقعیت و فانتزی ارائه شده در برنامه های تلویزیونی تفاوت قائل شوند. کودکان ممکن است در برنامه های تلویزیونی و ماهواره با موضوعاتی چون پرخاشگری، رفتارهای نادرست جنسیتی و مصرف مواد مخدر آشنا شوند و از آنجا که هنوز تفکر انتقادی و منطقی در آن ها شکل نگرفته است ممکن است چیزهائی را که می بینند به عنوان موارد معمول، سالم و قابل قبول بپذیرد منبع: https://namnak.com/).

 

تلویزیون دیدن کودک

 

نکاتی درمورد تلویزیون دیدن کودک

-برای اینکه کودک شما بیشتر از مزایای تماشای تلویزیون نفع ببرد و از معایب آن دور شود، باید زمان و نوع برنامه ای که می بیند تحت مدیریت و برنامه ریزی والدین باشد. همانطور که هیچ پدر و مادری کودک خود را تنها در کوچه و خیابان رها نمی کند پس نباید در فضای مجازی و در مقابل رسانه ای گسترده به نام تلویزیون، کودک خود را رها کند تا در معرض انواع محتواهای نامناسب و بی ربط قرار نگیرد.

-بعضی وقت ها نوعی انیمیشن یا هر برنامه مورد علاقه کودکتان را باهم ببینید تا این نوع سرگرمی جنبه دورهمی پیدا کند و کودک حس کند که خانواده اش حین تلویزیون دیدن هم، حامی و همراه او است. این اقدام سبب افزایش  اعتمادبنفس  کودک نیز می شود.

-حتما تلویزیون را در مکانی عمومی مثل اتاق نشیمن قرار دهید تا بیشتر امکان کنترل و نظارت شما باشد. به هیچ وجه تلویزیون را در اتاق خواب کودک قرار ندهید تا حس آزادی بی قید و شرط و امکان کنجکاوی افراطی برای کودک ایجاد نشود.

-با تلویزیون زمینه را برای سلطه گری کودک ایجاد نکنید، به کودک بفهمانید که حق ندارد هر وقت که دلش خواست سراغ تلویزیون برود و مانع از تماشای تلویزیون برای سایر افراد خانواده نشود و بفهمد که هر کسی حق استفاده از تلویزیون را دارد پس مانع از فوتبال دیدن و اخبار دیدن بقیه نشود.

-هنگام غذا خوردن و گفت و گوهای خانوادگی، نباید تلویزیون روشن باشد چون با کاهش تمرکز و تسلط افراد بر محیط، از کیفیت دورهم بودن خانواده می کاهد.

 

تلویزیون دیدن کودک

 

-درباره موضوعات فضائل اخلاقی پیام های برنامه ها مثل: صلح، دوستی، ارزش گذاری برای محیط زیست و احترام به پدر و مادر و راست گویی و… با کودک خود وارد بحث شوید تا تاکیدی برای کودک شود. این مورد، روش تربیتی جدیدی با محوریت پیامدهای اخلاقی برنامه های تلویزیونی است.

-وقتی تلویزیون برنامه هایی فرا تر از سن کودک نشان می داد مثل: مسائل جنسی، قتل و انواع خشونت ها، فورا تلویزیون را خاموش کنید تا ذهن کودک درگیر این مسائل نامناسب سنش نشود و دچار بلوغ جنسی زود رس نشود.

-(در مورد نوشتن تکالیف و دیدن تلویزیون قوانین مشخصی وضع کنید، بعنوان مثال اول انجام تکالیف بعد دیدن تلویزیون. تلویزیون تشویقی برای انجام تکالیف باشد. تکلیف و انجام آن یکی از صحنه های مهم یادگیری برای کودک است از آن برای آموزش مناسب زندگی به کودک استفاده کنید مثلا مدیریت زمان، مسئولیت پذیری و جبران اشتباهات. مثلا بعد از ساعت 7 نباید تکالیفی باقیمانده باشد در غیر این صورت باید نوشتن تکالیف متوقف شود، البته در مورد زمان تکلیف اجازه دهید کودک نظر خود را بیان کند یعنی طوری گفتگو کنید که مسئولیت با خود اوست بنابراین باید در مورد نحوه اجرای آن به درستی تصمیم بگیرد منبع: https://www.beytoote.com/ ).

-سعی کنید در حین گفت و گوی روزمره با کودک، اشاره ای به برنامه ها و تبلیغات تلویزیونی ای که دیده است داشته باشید و به او کم کم بفهمانید که نباید هرچیز در تلویزیون را به راحتی بپذیرد، به این نحو کودک با داشتن نگاه و تفکر انتقادی آشنا می شود و می آموزد که در مقابل تلویزیون صرفا گیرنده تقلیدی انواع پیام ها نباشد.

-اگر برنامه ای برای تلویزیون دیدن کودک دارید، حتما لحاظ کنید که هرچقدر تلویزیون ببیند طبق همان باید برای ورزش و بازی های تحرکی هم وقت بگذارد تا از چاقی ناشی از بی تحرکی کودک پیشگیری شود.

 

تلویزیون دیدن کودک

 

-اگر شب ها برای کودک خود قصه می گویید، مسائلی مفید و جالب از برنامه های تلویزیونی که در طول روز کودک آن را دیده است را در قصه های خود وارد کنید تا ذهن کودک بیشتر درگیر آن مسائل مفید شود تا هوش هیجانی و هوش یادگیری او بیشتر شود و بیاموزد که تماشای تلویزیون صرفا حکم سرگرمی برایش نداشته بلکه می تواند برایش کاربردی و تفکر برانگیز هم باشد.

نکته پایانی: شما والدین عزیزی که سلامت روان کودکتان برایتان مهم است، حتما سلامت جسم کودکتان هم برایتان مهم است پس لازم است که بدانید سایت عمتک ارائه دهنده انواع محصولات بهداشتی کودک و مادر است از جمله: انواع پوشک بچه. برای خرید آنلاین با قیمت عمده و تحویل فوری درب منزل، از سایت عمتک خرید کنید.

ارام با پشتکار زود رنج
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران