تعداد بازدید : 3455
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۲/۲۴
کاربران آنلاین : 0
sepideh1374
۱۳۹۹/۱۱/۴ ۰۹:۵۴:۳۳
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۰۶:۴۶

رابطه هوش و دندان دراوردن نوزاد

(ویرایش)

از علائم دندان درآوردن نوزاد چه می دانید؟ چه زمانی اولین دندان نوزاد رشد میکند؟ با نوزادی که در مرحله سنین رویش دندان است، چگونه برخورد کنیم؟ اگر از آن دسته خانواده هایی هستید که در خانه نوزادی دارید که در سن رویش دندان قرار دارد، پس ضروری است این مقاله را به دقت بخوانید.

 

زمان رویش اولین دندان نوزاد

سنین 4 تا 7 ماهگی خاص رویش دندان نوزاد است. در این زمان کودک دچار ناراحتی، درد و بی قراری می شود چون دندان شیری برای بیرون آمدن نیاز به شکافتن لثه دارد و این فرایند باعث درد و بی خوابی نوزاد می شود. رویش دندان نوزاد مرحله ای مهم از زندگی اوست چرا که این اولین چالش پس از تولد است که او باید با آن دست و پنجه نرم کند. علائم، میزان درد و زمان دندان درآوردن در هر نوزادی متفاوت است. (کودکان معمولا از 3 ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند اما در بعضی از کودکان شروع آن با تاخیر همراه بوده و از 12 تا 14 ماهگی آغاز می‌شود. در موارد بسیار نادر هم ممکن است یک نوزاد با دندان شیری متولد شود.آگاهی از علائم دندان درآوردن به شما کمک می‌کند تا در صورت مشاهده آن در نوزاد خود بتوانید اقدامات مناسب را انجام دهید.

دندان درآوردن نوزاد

هنگامیکه در ماه‌های ابتدایی سن نوزاد فرآیند دندان درآوردن آغاز می‌شود، ابتدا انتظار ظاهر شدن دندان جلویی او را داشته باشید، و اغلب از حدود 5 روز قبل از نمایان شدن دندان، علائم آن مشاهده می‌شود. اگر دندان درآوردن کودک شما با تاخیر یا کندی همراه است، اما رشد استخوان‌ها، پوست و موی او حالت رشد طبیعی دارد جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر کودک شما به سن 18 ماهگی خود رسیده و هنوز علائم دندان درآوردن در او مشاهده نشده مساله را با پزشک خود مطرح کنید.با مراجعه به دندانپزشک متخصص کودکان و مطرح کردن نگرانی‌های خود از مشاوره و راهکارهای او بهره‌مند شوید. منبع: http://drferaydooni.com).

 

والدین باید آگاه باشند که در این مرحله ازرشد نوزاد، با صبر و تحمل خود به نوزاد کمک کنند تا از این مرحله از زندگی خود به خوبی گذر کنند. با در آغوش گرفتن و نوازش نوزاد به او در تحمل درد کمک کنید. بهتر است این نکته مهم را فراموش نکنیم که (معمولاً اولین دندان بچه‌ها، یکی از دو دندان جلویی پایینی است ولی بعضی از آن‌ها ممکن است به‌صورت همزمان چند دندان در بیاورند. وقتی دندان وارد لثه می‌شود و می‌خواهد بیرون بزند، آن ناحیه از لثه کمی قرمز و ملتهب می‌شود و گاهی ممکن است دانه‌ای آبدار شبیه تاول در آن قسمت رشد کند. بعضی از دندان‌ها هنگام سر زدن از دندان‌های دیگر حساس‌ترند و معمولاً اولین دندان از همه حساس‌تر است. گاهی دندان آسیاب از بقیه دندان‌ها بیشتر اذیت می‌کند زیرا سطح مقطع این دندان‌ها بزرگ‌تر است و نمی‌تواند مانند دندان‌های نیش جلویی خوب لثه را بشکافد منبع: https://drsamanehshirani.com).

 

علائم دندان درآوردن نوزاد

نشانه های مختلفی هستند که خبر از شروع رویش دندان نوزاد را می دهند. مهمترین و شایع ترین این علائم به این شرح است:

-ابتلا به تب ( به قول مادر بزرگ ها: تب دندونی ) برای برخی کودکان چنین وضعیتی پیش می آید. معمولا کودکان در 2 زمان مبتلا به تب می شوند یکی در موارد ابتلا به بیماری عفونی و دیگری حین دندان درآوردن. بهر حال چون تب کردن برای کودک به هر دلیلی خطرناک است و فورا باید به پزشک مراجعه شود.

 

دندان درآوردن نوزاد

-گاز گرفتن اشیای اطرافش مثل گاز گرفتن اسباب بازی ها، گاز گرفتن سینه مادر حین شیر خوردن و حتی انگشتان دست خودش.

-مکیدن بیشتر اشیا و انگشتان برای کاهش درد فشار دندان ها به لثه.

-افزایش خروجی بزاق دهان

-کم شدن اشتها

گریه زیاد و غیر معمول

-خارش و دشواری در خوردن غذا

-وجود برآمدگی های سفت وسفید روی لثه

-کم خوابی و در مواردی بی خوابی شبانه

-تغییر وضعیت لثه، فشار دندان ها به لثه موجب التهاب، تورم و قرمزی همراه با درد لثه می شود.

-مالیدن مداوم گونه، گوش و چانه خود برای تحمل غریزی درد

-بد خلقی و زود رنجی: تحمل درد دندان درآوردن موجب حساسیت و زود رنجی نوزاد می شود و در کل او نسبت به قبل، بد اخلاق و غر غرو به نظر می رسد.

دندان درآوردن نوزاد

-جوش والتهاب صورت در اطراف دهان، این مورد ناشی از افزایش بزاق خروجی از دهان او است که در اطراف دهانش می ریزد و موجب ایجاد حساسیت های پوستی در کودک می شود.

حرف پایانی: مادر مهربانی که به فکر آرامش و سلامتی فرزندت هستی و می خواهی در همه مراحل رشد فرزند دلبندت، همراه او باشی ! حتما می دانی که یکی از ویژگی های سلامتی و بهداشت کودک، استفاده از پوشک بهداشتی و استاندارد است. سایت عمتک ارائه دهنده انواع محصولات بهداشتی سلولزی از جمله: انواع پوشک و نواربهداشتی است که می توانی خرید آنلاین پوشک را تجربه کنی یعنی به طور آنلاین و با خیال راحت خرید کنی و تحویل بگیری.

ارام با پشتکار زود رنج
۱۴۰۱/۲/۱۵ ۱۸:۵۶:۴۲
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۷/۲۷ ۰۹:۱۶:۵۸
(ویرایش)

سلام

لطفا در این مورد هم بنویسید که از دندانگیر نوزاد استفاده کنیم یا نه؟

همیشه رو به جلو
۱۴۰۱/۲/۱۵ ۱۸:۵۷:۳۵
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۷/۲۷ ۰۹:۱۶:۵۸
(ویرایش)

سلام

لطفا در این مورد هم بنویسید که از دندانگیر نوزاد استفاده کنیم یا نه؟ مثلا چه نوع دندانگیری استفاده کنیم؟ سیلیکونی خوبه یا دستکشی

همیشه رو به جلو
۱۴۰۱/۲/۲۴ ۰۹:۳۶:۵۱
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۳/۲۱ ۱۶:۴۳:۲۳
(ویرایش)

 قبل از اینکه دندانگیر را به نوزاد بدهید، آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که خراب شدگی، شکستگی یا پارگی نداشته باشد. اگر دندانگیر معیوب باشد، ممکن است دهان نوزاد را زخم کند یا باعث خفگی شود.

https://b2n.ir/g91601

سرگرم خودت عاشق احوال خودت باش
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران