تعداد بازدید : 332
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
کاربران آنلاین : 0
sepidnaz1
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۱۷:۲۰:۰۹
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ۲۱:۱۶:۲۷

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم؟

(ویرایش)

سرخرگ‌های قلب هر فرد می‌تواند به‌دلیل به‌وجود‌آمدن ماده‌ای به‌نام پلاک دچار انسداد شود. هیچ روش سریعی برای از بین‌ بردن پلاک وجود ندارد ولی هر فرد می‌تواند با تغییر سبک زندگی‌ جلوی تجمع بیشتر این ماده را بگیرد و سلامت خود را بهبود دهد. ضمن این مقاله به بررسی علائم گرفتگی رگ قلب و درمان آن می پردازیم.

پلاک، ترکیبی از چربی، کلسیم، کلسترول و مواد زائد سلول‌های بدن است. این ترکیب می‌تواند به دیواره سرخرگ‌ها بچسبد و باعث تنگ‌شدن رگ‌های خونی شوند که به آن، تصلب شرایین می‌گویند.

سرخرگ‌های مسدود یا گرفته‌شده جلوی جریان خون تازه را به سمت قسمت‌های مختلف بدن می‌گیرد و باعث بروز خطراتی مثل، حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته می‌شود.

در بیشتر شرایط افراد می‌توانند از ایجاد پلاک و تصلب شرایین جلوگیری کنند. روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که به پاک‌ کردن سرخرگ‌ها کمک می‌کند ولی این روش‌ها تهاجمی هستند. بهترین راه درمان، پیشگیری است زیرا پاکسازی سرخرگ‌ها از پلاک بسیار سخت‌تر از جلوگیری از تشکیل آن است.

علت گرفتگی عروق کرونر قلب چیست؟

بیماری سرخرگ کرونری به‌دلیل آسیب به لایه داخلی سرخرگ کرونری ایجاد می‌شود. این اتفاق بعضی مواقع در اوایل دوران کودکی رخ می‌دهد. دلایل این آسیب به شرح زیر است:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت یا مقاومت به انسولین
  • سیگار کشیدن
  • کم تحرکی (سبک زندگی بدون تحرک)

زمانی‌که دیواره سرخرگ آسیب دید، رسوبات چرب (پلاک) که از کلسترول و دیگر مواد زائد سلولی ساخته شده‌اند، در قسمت آسیب‌دیده جمع می‌شوند. به این فرآیند، تصلب شرایین می‌گویند. اگر سطح پلاک شکسته یا پاره شود، سلول‌های خونی که به آن‌ها پلاکت هم می‌گویند، در قسمت آسیب‌دیده به یکدیگر نزدیک می‌شوند تا سرخرگ را ترمیم کنند. زمانی‌که این سلول‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند، سرخرگ مسدود شده و حمله قلبی اتفاق می‌افتد.

اگر برای فردی چنین اتفاقی بیفتد و یا علائمی نشان دهد، باید برای تشخیص درمان بیشتر معاینه شود. آن‌ها برای تشخیص بیماری شریان کاروتید، اسکن گردن انجام می‌دهند، برای بررسی سرخرگ‌های کرونری از آنژیوگرام سرخرگ‌های کرونر استفاده می‌کنند و یا ممکن است از طریق اسکن یا آنژیوگرافی، بیماری‌های مرتبط با پا را تشخیص دهند. 

علائم گرفتگی رگ قلب در زنان و مردان

اگر سرخرگ‌های کرونری تنگ یا باریک باشند، نمی‌توانند خون کافی که با اکسیژن غنی ‌شده‌است را به قلب برسانند. این اتفاق زمانی شدت پیدا می‌کند که فرد در حال انجام فعالیت ورزشی است و ضربان قلب بالایی دارد.

در ابتدا کاهش جریان خون ممکن است هیچ علامتی را نشان ندهد. زمانیکه پلاک در سرخرگ‌های کرونری شروع به تشکیل‌ شدن می‌کند، ممکن است علائم و نشانه‌های بیماری‌های سرخرگ‌های کرونری در شما مشاهده شود. علائم گرفتگی رگ قلب شامل:

درد قفسه سینه (آنژین قلبی)

از مهمترین علائم گرفتگی رگ قلب می توان به آنژین صدری اشاره کرد. ممکن است در قفسه سینه احساس فشار یا سفتی بکنید مثل وقتی که فردی روی قفسه سینه‌تان ایستاده است. آنژین قلبی معمولا در وسط یا سمت چپ قفسه سینه ایجاد می‌شود.

آنژین قلبی معمولا به‌دلیل استرس فیزیکی یا عاطفی اتفاق می‌افتد. معمولا چند دقیقه بعد از اینکه فعالیت استرس‌زا را متوقف کردید، این درد از بین می‌رود. در بعضی از افراد به‌ویژه خانم‌ها، این درد، بسیار کوتاه و تیز است و در گردن، بازو و کمر احساس می‌شود.

تنگی نفس

 اگر قلب شما نتواند خون کافی و مورد نیاز را به بدن پمپاژ کند، احتمال دارد در زمان فعالیت‌های شدید فیزیکی، احساس خستگی و تنگی نفس داشته ‌باشید.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران