تعداد بازدید : 526
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲
تاریخ آخرین پست : ۱۳۹۹/۱۲/۲
کاربران آنلاین : 0
sdar
۱۳۹۹/۱۲/۲ ۲۳:۳۲:۲۸
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ۱۴:۴۷:۱۰

درباره ی مقوای پشت طوسی

(ویرایش)

مقوای پشت طوسی را می توان از الیاف های بازیافتی تهیه نمود که برای بست بندی مواد غذایی دارای مشکلاتی می باشد؛ از جمله می توان به بستنی های لیتری اشاره نمود که با انتقادات فراوانی نیز همواره همراه بوده است. این مقوا ها در بازار ایران به سه گروه ایرانی ، کره ای و چینی تقسیم می شوند.

برند های معتبر در بازار ایران نظیر هانسون ، اژدها ، ببری ، پاندا و اسبی می باشند. یک برند اتریشی هم در بازار موجود است که قیمت بسیار بالایی دارد و کیفیت عالی تری نسبت به موارد مشابه دارد.

به چه نوع مقوایی ، مقوای پشت طوسی می گویند ؟

از نامش می توان حدس زد که از دو لایه تشکیل شده است. یک طرف آن سفید و طرف دیگرش طوسی است، این دو لایه توسط صفحات مرطوب و چسبنده به  هم متصل شده اند. محکم بودن ، قابلیت تا شدن بهتر و فرم دهی این نوع مقوا باعث مزیت بیشتر آن نسبت به موارد مشابه شده است.

این نوع مقوا  معمولا دارای 2 نوع درجه یک و درجه دو می باشند که نوع درجه دوم آن کیفیت پایین تر و سفیدی کم تری نسبت به نوع اول آن دارد. مقوای پشت طوسی در گرماژ های متنوع و اندازه های مختلف در بازار ایران موجود می باشد؛ ازجمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • 180 تا 500 گرم که این مقوا ها به صورت ورقه ای وارد بازار ایران می شوند.
  • 180 تا 230 گرم که برای صادرات کارتن مورد استفاده قرار می گیرند.
  • 250 تا 300 گرم که برای بسته بندی مثلا جعبه دستمال کاغذی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • 350 تا 400 گرم که برای بسته بندی موادی با وزن کم تر از 900 گرم استفاده می شوند مثل جلد انواع شوینده ها.
  • 400 تا 500 گرم که برای موارد بالاتر از یک کیلوگرم مورد استفاده قرار می گیرد؛مثل جعبه های تزئینی.

استفاده از مقوای پشت طوسی در بسته بندی جوراب | شرکت کارتن لاین

مقوای پشت طوسی و نحوه تولید آن

در تولید مقوای پشت طوسی از مواد فیبر دار مثل چوب استفاده می شود. امروزه به دلایل زیست محیطی از الیاف بازیافتی نیز استفاده می شود. البته عدم توجه به نکات بهداشتی ناشی از مصرف آنها ممکن است پیامد های خوبی نداشته باشد. در تولید مقوای پشت طوسی به علت دو لایه ای بودن آنها ممکن است مواد مورد استفاده یا بعضی مراحل تولید با هم متفاوت باشند. چرا که تهیه خمیر آن ها با هم فرق دارد.

اما به طور کلی مراحل تولید مقوا پشت طوسی به این شرح می باشد:

  • مرحله اول

ابتدا باید مواد اولیه را با نسبت های یکسان با هم ترکیب می نمایند.

  • مرحله دوم

قدم بعد بدست آوردن یک خمیر یکنواخت در داخل دیگ پخت است.

  • مرحله سوم

سپس خمیر پخته شده را به داخل استوانه منتقل کرده و در سه مرحله آن را شستشو می دهند. صافی های گریز از مرکز مجالی پیدا می کنند تا ناخالصی های درون خمیر را از آن جدا نمایند.

  • مرحله چهارم

در مرحله بعد کلر به آن اضافه کرده و به مدت 45 دقیقه به آن استراحت می دهند. سپس در سیستم شستشو با محلول هیپوکریت مخلوط می‌کنند.

  • مرحله پنجم

در این مرحله خمیر در ماشین مقوا ساز چکش خمیر خواهد خورد و در نهایت به شکل مقوا در می آید. و به تونل خشک کردن وارد شده ، هوای گرم داخل تونل سبب خشک شدن مقوا می شود.

  • مرحله ششم

پس از خارج شدن مقوا از تونل ، مقوا یکنواختی خود را از دست می دهد؛ پس نیاز است که به طور کامل سطح آن مسطح شود. به همین منظور از اتو هایی در این مرحله استفاده می‌شود که سطح مقوا را کاملا یکنواخت می نمایند. همچنین این اتو ها باعث بالا بردن استحکام سطح مقوا می شوند.

  • مرحله هفتم

در مراحل پایانی مقوا توسط دستگاه هایی که از قبل ابعاد آنها تنظیم شده است برش داده می شوند و نوع سفید و طوسی توسط مواد چسبنده به هم متصل می شوند و در اندازه های مختلف و فرم های دلخواه در می آیند و در نهایت بسته بندی شده وارد بازار مصرف می گردند.

ورق های خام مقوای پشت طوسی | شرکت کارتن لاین

انواع مقوای پشت طوسی و کاربرد های آن

کاربرد مقوای پشت طوسی و اهمیت آن در صنایع و بازار باعث شده است که این مقوا ها از استقبال بسیار فراوانی در صنعت و بازار برخوردار باشند.

  • نخستین مورد از کاربرد های این مقوا در کارتن سازی و ساخت جعبه های موجود در بازار است که احتمالا کمتر کسی پیدا می شود که از مزایای آن ها بهره مند نشده باشد.

جعبه های بسته بندی انواع مواد بهداشتی و خوراکی مثل : جعبه ی خمیر دندان ، انواع کرم های بهداشتی و … مواردی هستند که مردم هرروز با آن ها سر و کار دارند.

  • مورد بعدی مقوا های بازیافتی هستند. این مقوا ها به دلیل بازیافتی بودنشان کیفیت پایینی دارند و در مصارف مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند. از این مقوا به دلیل مواد شیمایی خطرناک که به آن ها اضافه می شود نباید در صنایع بسته بندی مواد غذایی استفاده شود.
  • سومین گروه هم مانند مورد قبل مقوای بازیافتی است که با مواد شیمایی مخلوط شده و رنگ آن ها سفید شده است که البته رنگ آن ماهیت بازیافتی بودن آن را عوض نمی کند.
  • گروه بعد مقوای کرافت است که معمولا برای بسته بندی انواع نوشیدنی ها مثل آبمیوه ها و … استفاده می شوند.
  • پنجمین گروه مقوای لمینت شده است که آن هم در حمل مایعات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ششمین مورد مقوای سفید سولفات شده یا بهتر بگوییم مقوای سفید شده است که این مقوا برای بسته بندی موارد حساس به باکتری ها مثل انواع خوراکی ها و غذا ها استفاده می شوند.
  • هفتمین مورد مقوای بسته بندی است این مقوا در تولید مقوا های چین دار و موجدار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • و در نهایت احتمالا به جلد کتاب هایتان دقت کرده اید این مقوا یکی از انواع مقوا ها از خانواده پشت طوسی هاست که بسیار کاربردی و مهم می باشد.

ساخت جعبه های کادویی با مقوای پشت طوسی | شرکت کارتن لاین

مقوای پشت طوسی به صورت رول و بند یا شیت

کاربرد مقوای پشت طوسی در صنایع چاپ و تولید جعبه های تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت است. در این مورد از مقوای دارای گرماژ 180 به بالا استفاده می کنند. این رول ها سوار شدنشان برروی ماشین چاپ بسیار راحت بوده و عرض این رول ها 60 ، 70 ، 80 ، 90 ، 100 و 120 است.

مقوای پشت طوسی به صورت بند طرفداران بیشتری داشته و البته کاربرد های فراوان تری نسبت به رولی دارند، گرماژهای این نوع مقوا ، 230 ، 250 ، 280 و 350 گرم هستند و همینطور ابعاد آنها ، 60 در 90 ، 70 در 100 و 80 در 120 است.

شیت یا ورق های مقوای پشت طوسی | شرکت کارتن لاین

جمع بندی

با توجه به افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش تقاضا در 40 سال گذشته مصرف کاغذ نرخ صعودی داشته است. این امر موجب تخریب جنگل ها و محیط زیست شده است. در این مورد بازیافت و دوباره استفاده کردن یک روش موثر برای کاهش صدمات وارده به محیط زیست است.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران