تعداد بازدید : 675
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۲/۱۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۰/۴/۲۵
کاربران آنلاین : 0
signco
۱۴۰۰/۲/۱۶ ۰۹:۵۲:۱۶
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۷/۲۴ ۰۸:۴۱:۴۰

اگر در خانواده مشکلات حقوقی پیش بیاید چه کنیم؟

(ویرایش)

مشکلات حقوقی خانواده 

 

 دعوا و مشاجره در همه ی خانواده ها امری طبیعی است که در بیشتر مواقع با گذشت زمان و راه حل های ساده بدون نیاز به مشاوره ی حقوقی و خانودگی برطرف می شود. با این وجود گاهی مشکلات پیش آمده از حالت عادی خارج شده و جدی می شود در صورتی که مسائل پیش آمده میان زن و شوهر یا فرزندان با پدر و مادر مرتبط به قانون شود نیاز مشاوره ی حقوقی به میان آمده و راه حل مشکل تنها با اجرای قانون میسر می شود. بنابراین دریافت مشاوره حقوقی از افراد خبره و آگاه در زمینه های حقوقی می تواند در حل و فصل مشکلات خانواده نقش بسزایی داشته باشد.

مشکلات خانوادگی انواع متفاوتی دارد. برای مثال دعاوی پیش آمده میان زن و شوهر می تواند مشکلاتی مثل عدم پرداخت نفقه به زن از سوی شوهر، ممنوع الخروج کردن زن توسط زوجه، عدم تمکین زن، عدم تهیه ی مسکن مناسب و در شان زن از جانب همسر، ازدواج مجدد زوج، حضانت فرزندان، عسر و حرج همسر (که در مقاله ی  طلاق به آن پرداختیم) همگی از جمله مشکلاتی هستند که نیاز به رسیدگی قانونی و اخذ وکیل خانواده دارند.

 

نفقه همسر و فرزندان

نفقه به معنی پرداخت هزینه های ضروری زندگی از سوی شوهر به همسر و فراهم سازی شرایط مناسب و مسکن در شان زن برای همسر و فرزندان است.

نفقه مواردی که برای زندگی همسر ضروریست مثل هزینه ی خوراک، پوشاک، مسکن مناسب و لوازم خانگی برای زندگی، هزینه درمان و تحصیل کودکان و ... را شامل می شود.

مسئله ی حقوقی پرداخت نفقه در صورت شکایت زن بر مبنای عدم پرداخت نفقه از جانب مرد مطرح می شود. میزان پرداخت نفقه بعد از طی مراحل قانونی در دادگاه ، توسط کارشناس دادگاه طبق معیارهایی چون وضع مالی زوج، شرایط زندگی پیش از ازدواج، عرف و عادت یک منطقه تعیین خواهد شد.

 

 

ممنوع الخروجی زن از کشور

 طبق قانون اساسی کشور ایران ، برای اخذ و صدور گذرنامه ی زن متاهل اجازه ی شوهر لازم است. اجازه نامه شوهر می تواند به صورت کتبی در دفتر اسناد رسمی ثبت شده و یا به صورت حضوری در اداره ثبت گذرنامه صادر شود. اگر بعد از صدور گذرنامه، مرد درخواست عدم خروج همسر از کشور را داشته باشد میبایست به یکی از این دو صورت عمل کند: در مورد اول که اجازه ی گذرنامه به صورت کتبی تایید شده بود میبایست با اثبات زوجیت و پس از احراز هویت درخواست باطل نمودن اجازه نامه را داشته باشد. در مورد روش دوم زوج با ارائه سند ازدواج به اداره گذرنامه درخواست ممنوع الخروج کردن همسر می نماید.

ممنوع الخروج کردن زن توسط مرد در شرایط خاص مانند سفر به خارج از کشور به منظور درمان و یا درخواست تجدید دیدار با خانواده باطل است که زن با اثبات این شکایات مانع ممنوعیت خروج خود خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره  در زمینه ی مشکلات خانوادگی می توانید از راهنمایی های وکیل خانواده در شیراز بهره مند شوید. 

 

مسائل حقوقی میان والد و فرزندان

از مسائل حقوقی میان والد و فرزندان نیز می توان به مواردی مثل پرداخت نفقه به فرزند، حق حضانت فرزند، حق ولایت پدر بر فرزند، حق اداره اموال فرزند نام برد.

در این مقاله به بررسی کلی چندی از این نکات خواهیم پرداخت.

 

مشکلات حقوقی در خانواده

 

ولایت پدر بر فرزندان

حق ولایت پدر و جد پدری بر فرزند به معنای تامین مخارج تحصیل، رفت و آمد، خوراک ، پوشاک و تفریح برای فرزند تا رسیدن به 18 سالگی می باشد. اداره امور مالی و اقتصادی فرزند از مهم ترین وظیفه ی ولی فرزندان می باشد. به طور کلی حق ولایت صرفا به معنای ولایت مالی فرزندان است و مسائل تربیتی آن ها را شامل نخواهد شد.

در صورتی که ولی (پدر یا جد پدری) در مسائل مالی فرزندان کوتاهی کرده و باعث خسارت . ضرر به فرزند شود، دادگاه می تواند او را از حکم ولایت فرزند عزل نموده و برای فرزند قیم دارای صلاحیت اختبار کند.

هم چنین در صورتی که ولی فرزند دارای شرایط نامناسبی مثل اعتیاد و یا جنون باشد از سوی دادگاه برای فرزند قیم قابل اعتماد در نظر گرفته می شود.

 

شرایط حضانت فرزندان

 حضانت فرزند در شرایط عادی بر عهده ی والدین کودک است، این مسئله تا زمانی که عدم صلاحیت هر یک از والدین برای حضانت فرزند از نظر قانونی اثبات نشود صدق می کند.  حضانت فرزندان از نظر قانونی به رسیدگی جسمی و مالی به فرزندان اطلاق می شود و مسائل تربیتی کودک را در بر نمی گیرد. در صورت جدایی والدین حق حضانت فرزندان تا 7 سالگی به عهده مادر می باشد و پس از آن در صورت داشتن شرایط عادی و مناسب پدر می تواند حضانت کودک را بر عهده گیرد.

بعد از به بلوغ رسیدن فرزندان ، تصمیم گیری ادامه زندگی بنا به خواسته خود فرزندان انجام می شود که در هر صورت پرداخت نفقه و مایحتاج فرزند بر عهده ی پدر می باشد.

قانون حضانت فرزند در صورت فوت یکی از والد برعهده ی والد دیگر است. البته طبق قانون اگر ولی قهری یعنی جد فرزند عدم صلاحیت مادر را برای حضانت فرزند اثبات کند، حضانت از وی سلب خواهد شد.

در وبسایت وکیل شیراز بیابید :

بهترین وکیل در شیراز

مجرب ترین وکیل شیراز

وکیل پایه یک دادگستری شیراز

مشاوره حقوقی رایگان در شیراز

 

۱۴۰۰/۴/۲۵ ۱۱:۱۳:۳۶
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۴/۲۵ ۱۲:۵۱:۲۶
(ویرایش)

وب سایت وکیل در شیراز میگوید:

بر اساس تعریفی که در قانون مدنی کشور ما ایران از نفقه ارائه شده است، نفقه ؛عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. با نگاهی به تعریف ارائه شده متوجه می‌شویم که نفقه صرف( خرجی) را شامل نمی‌شود و دامنه تعریف نفقه بسیار وسیع تر است به طوری که تهیه اثاث منزل و همینطور تامین خادم برای زن در صورت عادت به داشتن خادم از جمله جزئیات نفقه می باشد،

ضمن اینکه منزلی که  برای سکنی زن در نظر گرفته می شود باید متعارف و متناسب با شأن وی باشد .بنابراین شوهر نمی تواند زن خود را در منزلی اسکان دهد که دیگران نیز در آن زندگی می کنند

وکیل ترک نفقه در شیراز در این باره میگوید:

در واقع به نوعی زن حق دارد در منزلی سکونت کند که مستقل باشد هرچند که در گذشته مرسوم بود که زوجین پس از ازدواج مدتی را با خانواده شوهر خود زندگی می کردند و در واقع آنان وارد خانه ای می شدند که حداقل یک خانواده دیگر نیز در آن زندگی می کرد و این مسئله بسیار طبیعی و عرفی بود شاید در گذشته تنها خرجی که بابت مخارج منزل باید هزینه می‌شد را به عنوان نفقه می‌شناختند

هر چند که امروزه هم بعضا دیده می شود که زوجین پس از نکاح مدتی را معمولاً در خانه پدر شوهر به سر می‌برند اما خب آنچه مسلم است اینکه نسبت به گذشته این عرف بسیار کم رنگ تر شده است تهیه پوشاک و غذا بدیهی ترین نوع از پرداخت نفقه می باشد

اما تهیه اثاث و لوازم منزل که وارد در نفقه آمده است نشانگر این است که تهیه جهاز منزل به عهده دختر یا خانواده وی قانونا نمی باشد هرچند که در عرف و جامعه ایرانی تدارک جهیزیه و فرستادن دختر به همراه جهاز به خانه بخت از گذشته تا امروز رایج بوده است و نوعی ارزش نهادن به وجود دختر تلقی می شود .

تهیه جهیزیه اتفاقا هزینه‌های سنگینی به خانواده دختر تحمیل میکند در حالی که بر اساس تعریفی که از نفقه ارائه شده است تهیه اثاث منزل و لوازم زندگی به عهده خانواده دختر نمی باشد و این مرد هست که باید تدارک لوازم منزل را دیده و برای زندگی مشترک  مهیا کند. هزینه های درمان و بهداشت و نظافت زن به عهده شوهر می‌باشد.

اما نکته حائز اهمیت و بسیار مهم اینکه اگر زن در زمان تجرد عادت به داشتن خادم داشته و اموراتش به وسیله وی مرتفع می‌شده قانونگذار در تعریف نفقه در این حالت زن را مستحق داشتن خادم دانسته است یعنی شوهر باید خادمی برای زن فراهم آورد ضمن اینکه چنانچه زن به واسطه نقص عضو مثلاً معلولیت که از گذشته داشته است یا دچار آن شود یا وی مبتلا به مرضی باشد که نیازمند مراقبت باشد بر شوهر است

که پرستار مورد نیاز زن را استخدام کند تا بدین وسیله احتیاجات وی برطرف شود شوهر به عنوان رئیس خانواده معرفی شده و تامین معاش زن و فرزندانش را عهده دار می باشد

و تعیین اینکه نیازهای مادی به چه نحو خواهد بود با عرف است معیار تعیین میزان نفقه وضعیت زن در خانواده تشکیل شده از او و شوهر است نه خانواده پدری او. هر چند که با نگاهی به تعریف نفقه وضعیت زن در زمان تجرد تحت شرایطی می‌تواند در وضعیت دریافت نفقه وی در زمان تأهل تاثیر داشته باشد آنجا که در تعریف نفقه تصریح شده است که چنانچه زن عادت به داشتن خادم در زمان تجرد داشته است شوهر نیز مکلف است در زمان تأهل برای وی خادمی فراهم آورد.

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران